Voorbeschouwing: Super Mario Maker

By Wesley Akkerman | Artikelen, Games, Voorbeschouwingen

De game waar Wesley het meeste naar uitkeek om te gaan spelen bij Nintendo, is Super Mario Maker. Voor hem een droom die waarheid wordt. In Super Mario Maker maak je namelijk je eigen Super Mario-levels.

Levels spelen is hartstikke leuk, maar levels maken is nog veel leuker. Tenminste, dat vind ik voornamelijk, aangezien veel van mijn vrienden en collega’s veel liever een game spelen, dan zelf iets in elkaar knutselen. Maar ik niet. Wanneer een game een level editor heeft, dan speel ik daar langer in dan in het spel zelf.

Wanneer er dan een game verschijnt dat eigenlijk één en al level editor is en in feite de game laat bouwen door de nu al bloeiende community, dan ben ik al verkocht bij het idee. Plak daar het label van Super Mario op en ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Tijdens het Post E3-event van Nintendo, ging ik meteen naar deze game.

WUPP_BFZ_cap01_3_R_ad

Het is dat de Nintendo-medewerker wilde dat ik begon met het spelen van het level, maar anders was ik direct in de level editor gedoken. Wanneer je bekend bent met de mechanics van een goed, tweedimensionaal Super Mario-spel, dan voel je je direct thuis in Super Mario Maker. Alles is een feest van herkenning.

Je begint met een leeg level, waar Mario links onderin beeld staat te wachten tot je voor hem een level maakt. Bovenin het scherm staan je beschikbare opties. Helaas was het zo dat niet alles opties beschikbaar waren op het moment van spelen, maar met de middelen die ik had, maakte ik het mezelf al flink moeilijk.

Wanneer je een level hebt voltooid, dan dien je hem namelijk zelf uit te spelen, voordat je hem kunt indienen bij Nintendo. Nintendo gooit je level vervolgens online, zodat andere mensen ermee aan de slag kunnen. In die online gemeenschap kom je allerlei levels, gesorteerd op moeilijkheid, tegen, en het oogt lekker overzichtelijk.

WUPP_BFZ_cap02_1_R_ad

Levels maken gaat gelukkig moeiteloos. Je kiest een item of vijand uit, plaatst hem op het scherm en schud hem even heen en weer als je een bepaalde eigenschap wil aanpassen. Sommige vijanden krijgen daardoor de mogelijkheid vuur te spuwen, bijvoorbeeld. En met een paddenstoel kun je alles nog vergroten ook – hoe tof is dat?

Binnen enkele minuten had ik dan ook al een level in elkaar geflanst waar ik het zelf erg moeilijk mee had. Vaak bedenk ik wel toffe levels, die je met een bepaalde pixelpreciesheid moet uitspelen – maar dan moet ik het zelf ook kunnen. Net als de gemiddelde Mario-speler weet ik dat sommige dingen mogelijk zijn en stop ik niet tot het lukt.

Zo heb ik in het spel Mario vs Donkey Kong op de Nintendo DS ook levels gemaakt waar m’n vrienden uren mee bezig waren – maar iedereen wist dat het mogelijk was een dergelijke uitdaging te voltooien, niet in de laatste plaats omdat ik al zelf had uitgespeeld. Kennis van de game kan je een mooie voorsprong geven op de rest.

WUPP_BFZ_cap01_4_R_ad

En dat is ook het geval in Super Mario Maker. Niet alleen in het spel van de vele levels, maar vooral ook in het maken van die levels. Natuurlijk zijn er nog veel meer items beschikbaar dan de items waar wij mee hebben gespeeld en wij zijn dan ook erg benieuwd wat de game straks allemaal nog meer voor ons in petto heeft.

Eén ding is zeker: voor de creatieve Super Mario-fan, is dit een droom die uitkomt. Voor mij in elk geval wel, aangezien ik sowieso al verzot ben op level editors binnen videogames. Zoals je op de bovenstaande drie screenshots alleen al kunt zien, kun je in feite maken wat je wil, mits je het level maar kunt uitspelen.

Hoe je daarvoor zorgt, moet je natuurlijk zelf weten. We hebben voorbeelden gezien waar het gemiddelde Zelda-spel jaloers op wordt, waar je de vijanden tegen zichzelf moet gebruiken of waar je zelfs helemaal niets voor hoeft te doen. Super Mario Maker kan straks voor iedereen de uitdaging bieden die het in een Mario-spel zoekt.

Maar het is er straks vooral voor de mensen die graag zélf de levels maken – de levels spelen staat hier duidelijk op de tweede plek. En dat is een gegeven waar ik persoonlijk erg vrolijk van word.

Like this Article? Share it!

About The Author

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Streamt ook nog wel eens, maar dat schiet er vaak bij in.

Leave a Reply