Voorbeschouwing: Star Fox Zero

By Wesley Akkerman | Artikelen, Games, Voorbeschouwingen

Het lijkt een eeuwigheid geleden sinds we een nieuw deel in de Star Fox-serie voorbij zagen komen, maar de Wii U-spelcomputer krijgt de eer met Star Fox Zero. Maar of het daar blij mee moet zijn, is een tweede.

Nintendo gebruikt vaak zijn gameseries om aan te tonen waar de eigen spelcomputer van het bedrijf toe in staat is. Zo liet Star Fox op de Super Nintendo wat de Super FX-chip de SNES kon bieden op het gebied van nieuwe gameplay en graphics, ook al zou je die games nu niet meer kunnen spelen vanwege die tergende framerate.

Dat neemt niet weg dat Star Fox destijds erg vooruitstrevend was in design en graphics en die koers zette Nintendo ook door bij de Nintendo 64, toen de game Lylat Wars (Star Fox 64) uitkwam. En speciaal voor de Nintendo 3DS bracht Nintendo Star Fox 64 3D uit, in een verwoede poging het 3D-effect aan de man te krijgen.

WiiU_StarFoxZero_scrn03

En voor de Wii-spelcomputer? Niets, die kreeg geen eigen Star Fox-titel. De GameCube kreeg er nog wel één, maar dat was een adventure game die was geboren uit een totaal ander spel – geen slecht avontuur, maar gewoon niet wat je van de Star Fox-serie verwachtte. Star Fox Zero biedt wél de gameplay die je mag verwachten.

In Star Fox Zero krijgen we eindelijk een avontuur waarin we niet uit de cockpits komen. Je verkent grote, open levels terwijl je opdrachten voltooit – tenminste, dat deden we in de demo die we bij Nintendo hebben gespeeld. Qua opzet is de game een beetje archaïsch, maar dat herkenbare was juist wel even fijn om je aan vast te houden.

Want qua besturing gooit Nintendo alles overboord. Je stuurt de vliegmachine des doods nog wel met je rechter pookje, maar je mikt niet met je linker pookje, zoals je dat vrijwel altijd doet in moderne schietspellen. Nee, je mikt door de GamePad heen en weer te bewegen, maar dat is even flink wennen, ook voor ons.

WiiU_StarFoxZero_scrn02

Je moet namelijk vier bewuste handelingen tegelijkertijd uitvoeren. Sturen, mikken, ontwijken en schieten. Dat is normaal gesproken geen probleem, omdat je in de meeste games wel een goed gevoel van controle hebt. Maar onze speelsessie met Star Fox Zero heeft ons alles behalve dat idee meegegeven.

Dat mikken met die GamePad klinkt in theorie heel tof en toen we het spel alleen nog op video voorbij zagen komen tijdens de E3, waren we ook best enthousiast over het idee. Maar in de praktijk zorgt het voor een game-ervaring die in den beginne alleen maar irriteert – en dat zijn we weer niet van Nintendo gewend.

Nu hebben we maar eventjes kunnen spelen natuurlijk, maar we hebben al wel met zowel het vliegtuig als de loper kunnen spelen en in beide gevallen kwamen we van een koude kermis thuis. Helemaal wanneer je het lock-on-systeme gebruikt; dan draait de camera wel naar je vijanden, maar blijf je gewoon een andere kant op vliegen.

WiiU_StarFoxZero_scrn06

Vervolgens dien je dus dat gevaarte om te draaien (daar is gelukkig een knopje voor), maar je bent daardoor wel meteen je oriëntatie kwijt. En dat is eigenlijk het grootste probleem dat we tegenkwamen bij Star Fox Zero: niet zozeer de besturing, maar het feit dat je gewoon tijdens het spelen opeens het overzicht kunt verliezen.

En in een game waar je soms snel moet reageren, voordat je te laat bent, werkt dat gewoon niet. We snappen dat Miyamoto enthousiast is, want hij heeft eindelijk een manier gevonden om Star Fox weer interessant te maken, maar de indruk die de demo heeft achtergelaten, is wat ons betreft niet geheel positief.

Natuurlijk waren er ook goede dingen, zoals de graphics en het gevoel van nostalgie, maar we zijn bang dat Star Fox Zero het daarop alleen niet gaat redden en hopen dat Nintendo ook een traditionele besturing toevoegt aan het spel en nog aan de slag gaan met het camerawerk. Want anders is dit voorlopig weer de laatste Star Fox.

 

Like this Article? Share it!

About The Author

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Streamt ook nog wel eens, maar dat schiet er vaak bij in.

Leave a Reply