Tien Vaults waarin het goed misging in het Fallout-universum

By Wesley Akkerman | Games, Nieuws

Het Fallout-universum heeft verschillende Vaults verborgen in het landschap: plekken waar mensen verscholen zaten tijdens de nucleaire oorlog.

In de spelserie Fallout krijg je altijd te maken met enkele Vaults (kluizen) waar mensen verborgen zitten tijdens de nucleaire oorlog. Als speler speel je in het landschap dat is overgebleven na die oorlog en dat betekent dat je de verschillende Vaults kunt gaan zoeken.

Doe je dat, dan kom je verschillende Vaults tegen waar nare experimenten zijn uitgevoerd met de inwoners en overlevenden van zo’n Vault. De Vault waar je in begint in Fallout 3 lijkt onschuldig en geeft je het beeld dat het er zo overal aan toe gaat.

Maar niets is wat het lijkt. Hieronder nemen we enkele Vaults met je door.

Neem bijvoorbeeld Vault 11. Hier vond het sociale experiment plaats waarin de inwoners ieder jaar een medebewoner moesten opofferen. Deden ze dat niet, dan werden ze allemaal vermoord. Na verloop van tijd weigerden de inwoners echter iemand te vermoorden en op dat moment werd er een automatisch bericht afgespeeld, met de boodschap dat ze een goed voorbeeld zijn voor het menselijke ras door hun medemens niet compleet uit te moorden. Ook zei de boodschap dat ze nu vrij waren om te gaan en te staan waar ze wilden, maar dat ze wel eerst nog even contact op moesten zoeken met de Overseer, de ‘baas’ van een Vault. Maar op dit moment waren er nog maar vijf mensen levend… De rest was al dood.

Vault 11

Nee, Vault 19 dan. Ook hier vond een sociaal experiment plaats: de mensen werden gegroepeerd in twee groepen, op basis van kleur, en hadden weinig contact met de mensen van de andere groep. Op een gegeven moment begon er zwavel te lekken in de kluis middels het ventilatiesysteem, en het gevoel van paranoïde worden nam de overhand. De Vault bleef verlaten achter, maar de berichten daarover zijn niet compleet.

Vault 19

In Vault 21 was iedereen gelijk aan elkaar. De kluis was perfect symmetrisch ingedeeld en middels kansspellen werden enkele problemen opgelost. Maar in een wereld waarin iedereen gelijk is aan elkaar en kans bepaalt wat er gebeurt of niet, vindt al snel anarchie plaats en dat is precies wat er gebeurde.

Vault 21

In Vault 22 leek alles goed te gaan. De inwoners leefden allemaal van groene energie en de wetenschappers waren erin geslaagd een biologische en ecologische wereld te schetsen waarin iedereen kon leven van wat de planten te bieden hadden. Maar na verloop van tijd ging het ook hier mis en werd de inwoners van Vault 22 kiemspoordragers. Heel veel mensen zijn al in de kluis geweest om de data terug te halen van die wetenschappers, maar niemand is ook levend teruggekomen…

Vault 22

In Vault 34 brak een rel uit. Deze kluis had namelijk meer dan genoeg wapens en ammunitie om zich te verdedigen tegen elke vorm van kwaad, maar toen de kluis overbevolkt werd, besloot de Overseer een slot op de deur te monteren die alleen hij kon openen. Naast de ‘normale’ mensen leefden er ook Feral Ghouls en glimmende Ghouls, maar deze mensen hadden nog genoeg intelligentie om voor zichzelf te kunnen spreken. Niemand was het echter mee eens dat ze wapens achter slot en grendel zaten, aangezien ze zich zo niet meer konden verdedigen. Uiteindelijk kreeg de rebellerende groep toch toegang tot de kamer met wapens, verlieten Vault 34 en startte elders hun eigen gemeenschap op.

Vault 34

De Super Mutants hadden het voor het zeggen in Vault 87. Niet omdat ze de plek hadden ontdekt en een coupe hadden gepleegd, maar omdat ze inwoners van die kluis, ooit mensen, werden blootgesteld aan het gas dat hen in Super Mutants veranderden. Omdat de Mutants steriel zijn en niet gefokt konden worden, zochten de Super Mutants naar andere manieren hun ‘ras’ veilig te stellen. Dat zorgde ervoor dat iedereen in de Vault die nog geen Super Mutant was ofwel werd vermoord wanneer ze niet wilden meewerken of zelf ook in een Mutant werden veranderd. Ook werden er mensen van buiten ontvoerd naar de kluis, om daarna ook in een Super Mutant te veranderen.

Vault 87

Vault 101 is momenteel overladen met radioactieve kakkerlakken (radroaches), nadat de kluis enkele keren is opengemaakt – ondanks de instructies dit niet te doen. Het idee achter Vault 101 was om de genetische impact te onderzoeken van een klein groepje mensen, die alleen onderling met elkaar kinderen konden maken. Omdat het groepje mensen klein was, ontstond er natuurlijk al snel inteelt. Uiteindelijk zijn er veel mensen uit de kluis vertrokken en het landschap ingetrokken. (Dit is overigens de kluis waar je uitkomt in Fallout 3.)

Vault 101

Door het luchtsysteem van Vault 106 werd een nare drugs gepompt, waardoor de inwoners van deze kluis al snel helemaal doordraaiden. Wanneer je de kluis nu vindt en binnengaat, dan zie je al snel dat alles aan gort geslagen is. Ook merk je nog steeds dat de drugs door het systeem gepompt wordt, omdat alles ineens blauw wordt en je begint te hallucineren. Het feit dat je er een mini nuke in kunt vinden, doet onderzoekers denken dat één van de inwoners de plek wilde opblazen – uit krankzinnigheid.

Vault 106

In Vault 108 werd er gekeken naar wat er zou gebeuren als de leider van een kluis ineens zou worden verwijderd. De Overseer van Vault 108 had een vorm van kanker die hem na veertig maanden ondergronds zou doden, waardoor de positie van de Overseer vrij kwam. Ook zou de main power supply binnen 240 maanden gebreken gaan tonen en het back-up-systeem werd bewust ingekort. Daarbovenop kwam dat er drie keer zo veel wapens en ammunitie aanwezig was als gemiddeld en totaal geen middelen om jezelf te kunnen ontspannen. Uiteindelijk hebben de Vault-bewoners de Overseer gekloond en met iedere kloon die werd gemaakt, kwam er een steeds agressiever wordend persoon uit. De klonen zijn uiteindelijk de enige mensen die alles in de kluis hebben overleefd.

Vault 108

Vault 112 was één van de laatst gebouwde kluizen, die ruimte heeft voor 85 bewoners. In deze kluis werden er virtual reality-pods neergezet, waar alle inwoners in zouden zitten. Eén van die vr-werelden was ‘de perfecte wereld’, waar niet iedereen toegang tot kreeg. De Overseer van de Vault had echter complete controle over alle simulaties binnen die digitale werelden. Op een gegeven moment raakte hij verveeld en begon hij de inwoners digitaal te vermoorden – om ze daarna opnieuw digitaal tot leven te wekken, om hen daarna wederom te vermoorden.

Vault 112

We moeten nog maar zien wat voor Vaults en verhalen de wereld van Fallout 4 straks te bieden heeft, wanneer het spel verschijnt op 10 november.

Like this Article? Share it!

About The Author

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Streamt ook nog wel eens, maar dat schiet er vaak bij in.

Leave a Reply