Review: The Elder Scrolls Online Orsinium

By Rick Barends | Artikelen, Games, Recensies

Ik zei het al in mijn review over Imperial City; Bethesda werkt flink aan de weg als het aankomt op dlc’s voor The Elder Scrolls Online. Nadat we enkele maanden terug al de Imperial City dlc voorgeschoteld kregen, is het nu de beurt aan de Orsinium dlc en dat is niks te vroeg.

Imperial City is wederom een desolate plek waar niemand zich meer bekommerd om de stad terug te veroveren op de andere facties of Molag Bal. Been there, done that. Tijd voor een nieuwe dlc dus. Met de release van Orsinium hoopt Bethesda de menigte weer aan het gamen te krijgen, maar of dat echt gaat lukken is nog maar de vraag. Laat ik bij het begin beginnen. Orsinium is aangekondigd als een end-game dlc voor spelers met veteran rank 16. De vijanden in deze dlc hebben allemaal veteran rank 16 als moeilijkheidsgraad en dus zou je normaal gesproken deze dlc links laten liggen wanneer je nog geen veteran rank 16 bent. Bethesda heeft hierop geanticipeerd door iedereen te upscalen naar veteran rank 16. Een speler die veteran rank 4 is, zal dus gewoon nog mee kunnen komen en de main questline uit kunnen spelen.

King Kurog heeft je hulp nodig

Orsinium is een leuke dlc met daarin een goede main questline, nieuwe dungeons, een single player arena en vele extra’s zoals nieuwe armor sets. Orsinium speelt zich af in de bergachtige provincie Wrothgar, beter bekend als de provincie van de Orc’s. Als speler volg je het verhaal van koning Kurog die de clans van de Orc’s wil verenigen en zo Orsinium (de hoofdstad) weer in oude glorie wil herstellen. Zoals gebruikelijk bij dit soort verhalen zijn er ettelijke twists en plots te ontdekken alvorens je de eindstreep haalt, maar het is zeker de moeite waard. Terwijl je de missies uitvoert die koning Kurog je opdraagt, vertraagd het spel de questline af en toe om je een kans te geven wat kleine missies ernaast te doen. Dit is een welkome afwisseling, helemaal omdat er genoeg te ontdekken valt, en genoeg leuke side quests te doen zijn. Wrothgar is een lekker grote provincie en Bethesda heeft wederom genoeg dungeons, delves, dolmen en world bosses aan de dlc toegevoegd om je uren bezig te houden. De world bosses verdienen wat mij betreft een extra dikke pluim vanwege de moeilijkheidsgraad, originaliteit en hoe ze eruit zien. Wrothgar, en Orsinium, zijn echte pareltjes te noemen. Mooie vergezichten, een fantastisch opgezette hoofdstad en een prachtige overgang van bergen naar een weelderig landschap laten je echt genieten van de omgeving waarin je speelt. Neem dus gerust eens te tijd om om je heen te kijken, en verwonder je over hoe goed deze provincie in elkaar steekt.

Orsinium 2

Maelstrom Arena

Naast de main quest en de extra’s is er ook een singleplayer arena: de Maelstrom Arena. In deze arena zul je je in je eentje staande moeten houden tegenover negen aanvalsgolven van vijanden. Elke golf is uiteraard weer moeilijker, en de juiste build is essentieel om de Maelstrom Arena uit te spelen In het begin kan deze arena best frustrerend zijn, maar als je even goed doorzet is de eindstreep zeker te halen. Helaas zul je na het behalen van deze eindstreep, de Maelstrom Arena niet vaak meer betreden en dat is jammer.

Maar het is niet alles goud…

Zoals ik al eerder aangaf heeft Bethesda nieuwe armor sets toegevoegd zoals de Julianos set en Morkuldin (hier zit een leuke quest aan vast) en dit geeft de spelers weer wat om naar uit te kijken. Deze sets betekenen namelijk het verschil tussen overleven en afgeslacht worden in de PvP wereld. De sets zijn divers en voor elk wat wils. Helaas heeft Bethesda op dit vlak zijn zaken niet goed op orde gekregen. Als veteran rank 16 speler zul je op zoek moeten naar de juiste resources. De resources voor de medium armor (Ruby Ash) en heavy armor (Rubedite) zijn ruimschoots te vinden in deze dlc, maar de light armor resources (Ancestor Silk) zijn erg schaars. De droprate voor Ancestor Silk ligt vele malen lager dan die van Rubedite en Ruby Ash en dus mag je weer eens tot in den treuren gaan grinden. Voor een light armor piece heb je 130 Ancestor Silk nodig, maar na twee uur grinden heb ik er hoogstens acht gevonden. Ondertussen heb ik in die twee uur wel al genoeg Ruby Ash en Rubedite gevonden om andere armor piece te maken. Een beetje scheef dus.

Orsinium 3

Veteran ranks en Champion Points

Als ik puur naar Orsinium als dlc kijk, is het echt een toegevoegde waarde voor ESO. Spelers zijn de PvP wel een beetje beu aan het worden, en dan is een nieuwe provincie met de daarbij behorende questline en extra’s een welkome verandering. Toch moet ik nog een kanttekening plaatsen bij deze dlc. Voor de veteran rank 16 spelers is het waarschijnlijk niet voldoende om ze tevreden te houden. Doordat de level cap behaald is, is de noodzaak om alle vijanden aan te pakken niet meer aanwezig. Veelal rende ik langs de vijanden om de quest zo snel mogelijk te voltooien want levelen doe ik toch niet meer. Dit is uiteraard kort door de bocht want je behaalt wel xp voor je Champion Points (een soort skillpoints waar je bepaalde attributen voor je character kan levelen). Bethesda beloofd al enige tijd om de veteran ranks af te schaffen en over te stappen op de Champion Points. Zolang dit echter nog niet van kracht is, is er nog niet echt de noodzaak om je volledig op die Champion Points te storten. Zonde want dit neemt een heleboel speelplezier bij mij, en andere veteran rank 16 spelers, weg.

Orsinium 4

Een aanrader met kanttekeningen

Orsinium is een aanrader met kanttekeningen. Voor 3000 Crowns (25,- euro) koop je een mooi opgezette dlc met zeker meer dan twintig uur aan speelplezier. Er is zeker nagedacht over Wrothgar, en ik durf te stellen dat dit de mooiste provincie uit ESO is geworden. De main questline is leuk, spannend en zit vol twists and turns. Dat de game wederom vervalt in het grinden voor resources is aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant een minpunt vanwege de onbalans in resources. De Maelstrom Arena is een leuke toevoeging en zal je ook zeker enige uren zoet houden. Of deze dlc de spelers aan ESO zal kunnen binden tot de release van The Thieves Guild en de nieuwe opzet wat betreft het levelen door middel van Champion Points valt nog te bezien. Ik hoop het, maar houd mijn hart vast.

Een WTF-moment, een blog, een onzinnig onderzoek, maar ook gewoon een game review. Richard laat alles voorbij komen op Spotlighttv.