wrc 5

Recensie: WRC 5

Na vier, ietwat tegenvallende, WRC games achter elkaar is het nu de beurt aan een nieuwe studio om het Wereld Rally Kampioenschap in een game tot leven te brengen. Is het Kylotonn gelukt om met WRC 5 een goede rally game neer te zetten?

Milestone heeft sinds 2010 de productie van de WRC game op zich genomen, maar dit jaar is het dus de beurt aan Kylotonn Games. Deze redelijk onbekende Franse studio heeft tot heden nog maar twee race games gemaakt, die beide niet echt goed ontvangen zijn. Dat belooft wat voor WRC 5!

Opnieuw

Kylotonn heeft besloten om met WRC5 helemaal opnieuw te beginnen. Dat is een gedurfde keuze, maar heeft dat ook goed uitgepakt? Laten we maar bij het begin beginnen. De game voelt inderdaad anders aan. Het lijkt nu veel meer alsof je ook echt snelheid maakt. De sensatie van het rally rijden is nu meer aanwezig. Het rijgedrag is nog niet zo realistisch als bijvoorbeeld een SEGA Rally Revo, maar er is een mooie balans tussen sensatie echt rijgedrag in WRC 5.

wrc 5

Het is eigenlijk ook wel fijn dat WRC 5 niet zo moeilijk is als de eerder genoemde SEGA game, want je wilt toch een keer een kampioenschap uitspelen! Ik wil nog wel een punt aankaarten over de moeilijkheidsgraad. Het systeem om de moeilijkheid in de carrière modus aan te passen moet anders. Zo past de game na de veel te korte tutorial de moeilijkheid automatisch aan. Dat doet de game ook nog eens heel genereus. Zo kreeg ik na een niet echt goed verlopen tutorial het predicaat expert aangemeten. Nu wil ik niet zeggen dat ik slecht ben in race games, maar mijn auto was na de eerste special stage al kapot. Toen ik na een restart wel de race uit kon rijden, stond ik laatste en was degene voor mij dertien seconden eerder geëindigd. Na even zoeken kon ik in het hoofdmenu de moeilijkheid aanpassen, maar als je tussendoor wat anders doet moet je het weer terug aanpassen voor de carrière. Dit moet gewoon per savefile aanpasbaar zijn.

WRC 2015

WRC 5 is de officiële game rondom het Wereldkampioenschap Rally van 2015, dus de game bevat alle auto’s, teams en rijders die meedoen met het kampioenschap. Zelfs Nederlands rally trots Kevin Abbring, die bij Hyundai rijdt is van de partij. Daarnaast zijn alle rally’s ook aanwezig. De rally’s zijn, anders dan de auto’s, niet helemaal waarheidsgetrouw nagemaakt, maar het komt aardig dicht in de buurt.

Er is een goede mix tussen korte en lange stukken. Zo ben je soms vijf minuten achter elkaar bezig. Om een complete rally uit te rijden ben je sowieso wel even bezig. Elke rally heeft vier tot vijf special stages en nog een extra stage aan het einde. Om met alle klasses (Junior WRC, WRC 2 en WRC) een kampioenschap uit te rijden ben je ongeveer dertig uur bezig, dus dat is lekker veel rally plezier.

wrc 5

Tijdens de carrière kun je ook voor verschillende teams kiezen om mee te rijden, die allemaal een ander doel hebben. Denk hierbij aan: ga koste wat kost voor de winst, of zorg ervoor dat je niet teveel schade rijdt. Als je hier naar luistert zou je de motivatie van je monteurs op peil kunnen houden en zo minder reparatie tijd hebben, maar daar hebben wij niet veel van gemerkt. Niet veel meer dan een grappige gimmick.

Flets

WRC 5 is geen mooie game. Het ziet er wel beter uit dan WRC 4, maar de graphics zijn niet zo mooi als die van Forza Motorsport 6, of zelfs die van Forza Motorsport 5. Zoals je misschien wel kunt lezen aan de genoemde games, hebben wij de game getest op Xbox One en deze versie heeft soms last van screen tearing en een wisselvallige framerate. Daarnaast mist het allemaal een beetje flair. Het ziet er een beetje flets uit.

Het geluid is daarentegen wel enorm verbeterd. De uitlaten van de wagens knetteren als nooit tevoren en de geluiden van de motor en de fluitende turbo’s en wastegates weergalmen tussen de bomen en de bergen in het landschap. Het geluid is heel goed en zorgt voor veel sensatie.

Als laatste wil ik het nog hebben over de achievements. Tijdens het testen van de game werkten welgeteld vijftien achievements niet naar behoren. Dat moet een nieuw record zijn! Gelukkig heeft Kylotonn al een patch uitgebracht, maar een achievement voor het winnen van vijf races online werkt nog steeds niet. Die van tien races dan weer wel…. De achievement hunter in mij wil daar punten voor in mindering brengen.

WRC 5 niet de beste rally game tot op heden, maar wel de beste van het moment. Als je een fan van rally of zelfs racen bent, dan kun je met WRC 5 plezier beleven. Maar laten we hopen dat WRC 6 nog beter wordt!