Recensie: World War Z

Brad Pitt gaat in deze spectaculaire film, naar het gelijknamige boek geschreven door Max Brooks, op zoek naar een oplossing voor het virus dat mensen in zombies verandert. Gaat het hem lukken om iets te vinden nu de wereld in chaos is?

Brad Pitt speelt Gerry Lane, een man waarvan de achtergrond erg onduidelijk blijft. Waarschijnlijk is hij een ex-marinier of een andere speciale soldaat geweest, maar echt duidelijkheid hierover krijgen we niet. Als hij met zijn gezin in een file staat, volgt er na een explosie veel chaos. Wat opvalt is dat andere mensen elkaar naar de hals vliegen en beginnen te bijten. Na twaalf seconden van stuiptrekkingen, veranderen de mensen in wezens vergelijkbaar met zombies en beginnen op zoek te gaan naar andere mensen. Gerry weet zijn gezin in veiligheid te brengen op een vliegdekschip, maar als tegenprestatie moet hij een viroloog helpen om op zoek te gaan naar de oorsprong van het virus. Want wellicht kunnen ze daar vinden hoe ze het kunnen stoppen.

De film gaat vervolgens heel de wereld over en heeft veel actiescènes. Wat opvalt is dat de sfeer erg beklemmend is. Zo speelt het zich af en toe af in steegjes en flats en hierin krijg je het erg benauwd. De chaos is erg goed in beeld gebracht en je merkt als een scène voorbij is, je echt even tijd nodig hebt om bij te komen. Mensen rennen en springen over elkaar en je krijgt amper zicht op wie er nu wel en niet geïnfecteerd is. Met veel snelle shots en goede montage zit je er middenin. Ook de duur van de scenes valt op, de chaos is niet zomaar voorbij. Met name in Israël, waar een stad wordt ondergelopen, blijft de actie maar doorgaan. Dit soort grote, massale scenes zijn geweldig om te zien. Er zitten ook nog wat schrikmomenten in, om de chaos nog meer te benadrukken. Er zitten wel wat ongeloofwaardige momenten in, zoals nadat Gerry neerstort met een vliegtuig opweg naar een onderzoekcentrum, na een klein stukje lopen aankomt bij het centrum. Maar goed, het is een zombiefilm, dus dan nemen we dat ook gewoon voor lief.

WWZ

Bij de massale scènes zie je wel een klein mankement in de film, de zombies zien er soms wel heel erg nep uit. Dit komt omdat voor zoveel zombies, er veel computermagie nodig is. En tegenwoordig met series als The Walking Dead en films als Zombieland zie je dat mensen met make-up op er toch veel beter uitzien. In deze film zijn de zombies ook wel supersnel en springen ze meters ver, wat met alleen make-up wellicht moeilijker te doen zou zijn geweest.

Wat ook opvalt is dat Pitt de film in zijn eentje trekt. Er zijn wel wat bijpersonages zoals zijn vrouw, Karin Lane, gespeeld door Mireille Enos (The Killing, Gangster Squad) en Segen (Daniella Kertesz), maar Pitt is voornamelijk in beeld. Het stoort niet, aangezien hij de film prima doet. Wat ook opviel waren de oplossingen als bijvoorbeeld tijdschriften om armen wikkelen tegen beten. Erg praktisch en iets dat iedereen kan bedenken. Deze film zit niet vol met mensen met supergeweren met eindeloze hoeveelheden kogels, maar draait juist om vechten met wat je hebt. Dit maakt de film wat realistischer dan menig ander zombiefilm. Iets wat past bij de sfeer van de film.

url-15

Het einde van de film was wel wat abrupt. Zeker aangezien de zoektocht zo heftig was en met alle grote actiescènes in Korea, Israel en Amerika. Dit kan ook liggen aan het feit dat er eigenlijk een ander einde voor de film was. De film heeft helaas de nodige re-writes gehad, wat er zelfs toe leidde dat de film nog twee volle maanden nodig had om aanvullende scenes te filmen. Zo was er eigenlijk een affaire tussen Karin Lane en een man aan boord van het vliegdekschip. Dit is helemaal uit de film gehaald en hierdoor is het einde ook anders geworden en voelt dus niet echt af. Ook vliegt op een gegeven moment de piloot van Gerry weg in Israel. Zelf kreeg ik de indruk dat we hem nog terug zouden zien, maar hij verdween gewoon zonder echt duidelijke redenen.

Maar al om al heeft regisseur Marc Forster (Quantum of Solace, Stranger Then Fiction) een prima film afgeleverd. De film biedt vollop actie en wordt op geen enkel moment saai. De scenes in de grote steden zijn geweldig in beeld gebracht en je bevindt je er midden in. De chaos en paniek is zo intens gefilmd dat je op het puntje van je stoel blijft. Brad Pitt is overtuigend in zijn rol en trekt de film prima in zijn eentje. Deel twee is inmiddels al bevestigd en daarin gaan we ongetwijfeld zien hoe het nu verder gaat met de wereld.

Cijfer: 8.5