Recensie: WildStar

By Demian Krouwel | Games, Recensies

Wanneer iemand een meest legendarische planeet in het universum ontdekt, kun je er wel vanuitgaan dat iedereen zijn ruimteschip pakt en er met volle vaart heengaat. Kies een kant en vecht voor de controle over de planeet Nexus en ontdek de geheimen van de Eldan.

Twee weken geleden ben ik begonnen met de mmorpg Wildstar, een creatie van Carbine Studios, zoals te lezen is in mijn blog. Je bevindt je op de legendarische planeet Nexus, die vol geheimen zit. Jij moet voor één van de twee rivaliseerde facties kiezen en de planeet verkennen en toe-eigenen. Nexus is zeer groot, er is dus genoeg te doen. Wanneer je niet bezig bent met het saboteren van de andere factie, ben je wel bezig met één van de vele monsters te verslaan. Net als in iedere mmorpg kent ook deze een uitgebreide queestenlijn die begint in een ruimteschip buiten de atmosfeer van Nexus en later op Nexus verder gaat.

Er zijn zoveel quests dat je ze niet eens allemaal kunt doen. Er zijn verschillende lijnen die level gebonden zijn waardoor je een moeilijke keuze moet maken; welke ga je nou kiezen? Van tevoren is het natuurlijk lastig om één van de lijnen te kiezen, je weet tenslotte niet wat je te wachten staat. Ik heb ze uiteraard lang niet allemaal gehad maar er zitten zeer leuke tussen. Zo zijn er een paar waarbij je vijandelijke kampen moet overvallen en iedereen moet uitroeien die verzet biedt. Natuurlijk kent WildStar ook de nodige dungeons. Dungeons zijn zeer lastig te voltooien en vereisen een goed uitgebalanceerde party. De meeste dungeons hebben eindbazen die je moet verslaan. Gelukkig is het niet zo dat je de eindbazen verslaat en ze daarna nooit meer terugziet. Integendeel, wanneer je ze verslaat kun je ze inzetten in Warplots, later meer hierover.

Maar voordat je ook maar een stap op Nexus kunt zetten moet er natuurlijk eerste een personage gemaakt worden. Er is een berg aan keuzes die je moet maken voordat je met je avontuur kunt beginnen. Om te beginnen moet je kiezen met welk ras je gaat spelen. Beide facties hebben verschillende rassen maar beide hebben ze humans. Wanneer je een ras gekozen hebt kun je deze customizen tot in de puntjes, van het kiezen van een gezicht tot in het postuur. Wanneer je klaar bent hiermee ga je naar de volgende stap: het kiezen van een klasse. Er zijn zes verschillende klassen waaruit gekozen kan worden: spellslinger, engineer, warrior, stalker, medic en esper.

47601_wildstar-640x360

Maar hiermee ben je nog steeds niet klaar. Wanneer je een klasse gekozen hebt moet er nog een path gekozen worden, waar er ook weer vier van zijn: soldiers, heroes, legendairies en dominion. Elk path heeft zijn eigen specialiteiten, zwaktes, uitdagingen en questlijnen. Tot slot kies je nog of je een scientist, explorer of settler wordt. Ik zelf heb een dominion-explorer-spellslinger gemaakt die met krachtige magie zijn vijanden verpulvert. De dominions zien er uit als een soort minotaurus en natuurlijk ben ik explorer geworden omdat ik zoveel mogelijk te weten wilde komen over Nexus. Elke keer dat je character levelt, kun je kiezen welke abillity omhoog mag gaan. Zo kun je jezelf volledig toeleggen op tanken, dps’en en healen. Bij elke klasse kun je twee van deze drie kiezen. Als spellslinger is het onmogelijk om te tanken, aangezien je als mage maar weinig hitpoints hebt natuurlijk. Ik heb mezelf volledig op dps gezet, al kun je dat pas vanaf level veertig met zekerheid zeggen.

In de tijd die ik gespeeld heb bleef ik me maar verbazen over de grootte van de wereld en de mogelijkheden daarin. Ik moest ook erg wennen aan deze game. De eerste tien levels is het nog erg wennen en heb je nog niet veel vrijheid. Hier moet je even doorheen want daarna staat je een hoop te wachten. Met zijn drie continenten en een maan is dit de grootste mmorpg  die ik ooit heb gespeeld, en dat vond ik super tof! Ik heb geen moment tegen het randje van de kaart aangelopen en had alle vrijheid. WildStar gaat een stuk dieper dan de meeste andere online rpg’s. Zo kun je bijvoorbeeld een stukje Nexus claimen en daarop je huis bouwen, zo heb je daadwerkelijk een stuk Nexus veroverd. Carbine Studios heeft hier veel aandacht aan besteed en daarom is housing ook zeer uitgebreid.

In elke mmorpg speel je met duizenden mensen, maar je speelt weinig samen. Ieder heeft zijn eigen doel. Gelukkig zijn er ook multiplayer opties; warplots zijn hier een goed voorbeeld van. Warplots zijn gigantische online gevechten met maximaal veertig vs. veertig spelers. Beide kanten bouwen een fort met wapens en dergelijke. Je kunt winnen door alle spelers van het vijandelijke team uit te schakelen of door alle gebouwen te vernietigen. Helaas ben ik hier niet aan toegekomen omdat je daarvoor minimaal level vijftig moet zijn en dat vond ik erg jammer. Desalniettemin, hier is een filmpje om in de stemming te komen.

De game is zo groot dat ik hem niet 1, 2, 3 even kon uitspelen. Ik heb erg genoten van mijn tijd op Nexus en die tijd is wat mij betreft nog steeds niet voorbij. Er is nog zo veel wat ik kan ontdekken dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Dit is wat mij betreft een gewaagde concurrent voor World of Warcraft.

begint net met schrijven, maar speelt al veel langer games. Is computergek en is altijd in voor wat nieuws.