whispering willows

Recensie: Whispering Willows

Whispering Willows, een nieuwe adventure horror game, komt eindelijk uit na een succesvolle Kickstarter. Laat de game je schrikken, of gaat hij als een nachtkaars uit?

Whispering Willows is een avontuur en horror thema spel, waar de speler de rol van Elena aanneemt. Elena is een vastberaden jong meisje met de buitengewone mogelijkheid om haar geest te projecteren buiten haar lichaam. In deze spectrale vorm, kunnen zij (Elena en haar geest) communiceren met de welwillende geesten en boze schimmen die binnen de muren van de sinistere Willows Mansion woonden. Elena is op zoek naar haar vader, die vermist raakte tijdens zijn werk als groundskeeper van het huis.

Whispering Willows

Laat ik voorop stellen dat deze game eigenlijk meer een adventure game is dan een horror game. De schrikmomenten zijn er gewoonweg niet. De enige “monsters” die je tegenkomt zijn dan ook makkelijk te ontwijken. Maar wat overblijft boeit gelukkig wel genoeg om de game uit te spelen. Na een kort introductie filmpje, die er trouwens een stuk slechter uitziet dan de rest van de game, kunnen we eindelijk beginnen.

whispering willows

De gedachte achter de game is dat je met je geest alles van een ander perspectief kunt bekijken. Zo kun je dan ook door middel van een amulet, die je hebt gekregen van je Native American voorouders, buiten jezelf treden. Met die geest kun je andere geesten zien die in de wereld rondzweven en kun je op anders niet bereikbare plekken komen. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar is dit ook wel goed uitgewerkt. Het antwoord daarop is: ja en nee.

Alle gameplay in Whispering Willows volgt eigenlijk het aloude adventure game recept. Kies er eerst voor om de ene kant te verkennen en als dat uitmond op een doodlopend einde, dan moet je het andere pad nemen. Daarnaast zijn de items die je oppakt alleen maar dingen waarmee je naar een volgend gebied toe kunt gaan. Denk hierbij aan sleutels, of een mes om de bosjes in een doolhof door te knippen en zo naar een geheim gebied te kunnen gaan. Wat dat betreft zit het dus wel goed, maar het is allemaal basic stuff. Het voegt niets nieuws toe… Zelf de puzzels waarbij je als de geest van Elena ergens door moet gaan volgen hetzelfde principe.

Kunst

Waar Whispering Willows veel punten mee scoort zijn de kunststijl en de muziek. Het sound design voor elk gebied van het landgoed is beslist griezelig, van de zacht voetstappen van Elena tot een krakende trap naar het ritselen van de bladeren in de wind. In combinatie met de sombere tinten van de score, maakt dat voor een veel betere ervaring dan die paar momenten waarop je zou moeten schrikken als er een demon tevoorschijn komt. De omgevingen doen ook goed hun best om je een raar voorgevoel te geven. De kaarsen en gaslampen zorgen voor spookachtige schaduwen over het braakliggende achtergronden. De character designs heel mooi met de hand getekend, maar die kunstwerken verliezen hun charme in de stijve grafische stijl tussenfilmpjes die je soms voorgeschoteld krijgt.

whispering willows

Het verhaal was kort, maar krachtig en dat brengt mij tot een volgend minpunt. De game is te kort. Ik heb de game in twee uur uitgespeeld en heb in dat proces alle achievements kunnen winnen. Dat is voor achievement hunters wel een pluspunt. Binnen twee uur ben je namelijk 1000 gamerscore rijker. Als je echt alle collectibles wilt vinden, kun je daar nog een uur aan vast plakken, maar dat is het dan ook wel. Die collectibles geven trouwens nog wel een mooi achtergrondverhaal over de Native American voorouders van Elena, die door Willows (de vroegere eigenaar van het huis) en zijn band van kolonisten zijn vermoord. Helaas zijn deze gewoon extra leesmateriaal en geven ze geen extra gameplay of iets dergelijks. Terwijl ze zeker helpen om onderontwikkelde personages beter te leren kennen, hebben ze geen blijvende indruk achtergelaten op mij.

Whispering Willows is zeker geen slechte game en ging dan ook niet echt als een nachtkaars uit. Het klinkt allemaal geweldig en is ( voor het grootste deel ) prachtig. Echter, grotendeels dankzij een jammerlijk korte campagne en een gebrek aan echt uitdagende puzzels, gaf de game niet een bevredigende ervaring.