Recensie: While We’re Young

Josh en Cornelia zijn een koppel van middelbare leeftijd en als ze het jonge stel Jamie en Darby tegenkomen willen ze zich ook weer jong voelen.

Josh (Ben Stiller) en Cornelia (Naomi Watts) zijn een stel van middelbare leeftijd en ze voelen zich niet op hun plaats tussen hun vrienden die er op aandringen dat ze nu echt eens kinderen moeten nemen. Josh is een documentairemaker en hij geeft ook les hierin. Tijdens een les komt hij het jonge koppel Jamie (Adam Driver) en Darby (Amanda Seyfried) tegen. Jamie blijkt groot fan te zijn van Josh zijn werk en hij nodigt hem uit om wat te drinken. De twee koppels hebben een enorme klik en trekken veel met elkaar op. Josh en Cornelia doen mee aan alle dingen die Jamie en Darby doen en voelen zich een stuk jonger. Maar al hun oude vrienden kijken erg raar naar hen en na een tijdje voelt het eigenlijk ook niet echt goed.

while

While We’re Young is een komedie met een serieuzere draai eraan. Verwacht dus geen keihard gelach tijdens deze film, hij heeft het meer van de subtiele humor en gewoon rare situaties. Hier ligt wel meteen het grootste probleem met de film, de film weet niet echt in een genre te passen en hierdoor is het een beetje een rare film. Het is geen komedie, geen drama en ook niets anders. Ook geen feel good-movie, ik kan hem gewoonweg niet plaatsen. Het verhaal is op zich best leuk, maar niet geweldig. Met name het einde vond ik erg apart. Het was niet echt een passend iets of een grote knal om mee te eindigen. De film drijft een beetje en heeft hier en daar wat leuke momentjes maar het grote geheel is niet echt boeiend.

Het acteerwerk is ook matigjes. Ben Stiller (Zoolander, Dodgeball) probeert weer eens een wat serieuzere rol, maar deze keer gaat het hem niet echt goed af. Ik vond het een kruising van zijn rol uit The Secret Life of Walter Mitty, waar ik hem wel goed in vond, en zijn rol uit The Heartbreak Kid waarin hij ook af en toe erg ‘boos’ of paranoïde uit de hoek komt. Maar echt geweldig is het niet, wat veiligjes en tam allemaal. Naomi Watts (King Kong, The Ring) speelt ook matigjes en ze lijkt ook niet echt een leuke chemie met haar partner Stiller te hebben. Amanda Seyfriend (Ted 2, A Million Ways To Die In The West) speelt dan op zich best, maar haar rol is niet enorm boeiend. Iets wat later op zich wel verklaard wordt, maar alsnog, er had meer met haar gekund. De enigste die prima speelt voor mij is Adam Driver (Inside Llewyn Davis, This Is Where I Leave You). Ik ben na de film Inside Llewyn Davis op de een of andere manier echt fan geworden van de acteur en ik vind hem in deze film ook weer prima. Hij speelt de aparte Jamie en hij is enorm vaag en retro. Hoe modern Stiller en Watts alles doen, zo retro doet Driver alles. Platen, geen Facebook, typmachine’s, videobanden, alles is retro. Het past enorm bij het rare personage en Driver zet hem prima neer. Ik kan niet wachten om hem te zien als de slechterik in Star Wars: The Force Awakens! De regie komt van Noah Baumbach (Greenberg, Fantastic Mr. Fox) en hij zet een beetje een stuurloze, iets wat saaie film neer waarvan je nou niet precies weet waar je naar zit te kijken. Jammer want het had OF een hele leuke komedie kunnen zijn vol akward situaties OF een sterke drama over een koppel dat een gemiste jeugd heeft en dat probeert te herleven via het jongere koppel. Nu is het het allebei niet en weet ik niet precies wat het dan wel is.

while

While We’re Young is een rare film geworden. De trailer ziet er aardig komisch uit maar dat is het echt niet. Alle grapjes zitten zo’n beetje in de trailer, de overige honderd minuten weet je niet precies waar je naar kijkt. Het is niet echt grappig, maar zeker ook niet dramatisch. Het acteerwerk is matigjes en Adam Driver was de enigste reden dat ik de film wilde afzien. De regisseur lijkt niet echt zeker te zijn wat hij wil met deze film en levert daarom een film af die in een grijs gebied zweeft tussen drama en komedie en nergens echt bijhoort. Jammer want het verhaal had zeker wat leuks OF interessants kunnen zijn, nu doet het geen van beide en ben ik de film morgen waarschijnlijk alweer vergeten.