Recensie: Video Games Live

Stel je eens voor: je favoriete game, beelden van de mooiste momenten uit die game, en dan een vol orkest dat in de Heineken Music Hall de muziek tot leven laat komen. Dat was mijn woensdagavond.

Video Games Live heeft gisteren aan duizenden fans van klassieke muziek en games, een ‘trip down to memory lane’ gegeven. Met visuele pracht, verfijnde akoestiek, en een arsenaal aan muziek van de bekendste games uit de geschiedenis, heeft Tommy Tallarico de klassiek-scene en de game-scene in Amsterdam tot elkaar gebracht.

Video Games Live HMH

Jong en oud waren aanwezig in de Heineken Music Hall, om te luisteren naar muziek uit hun favoriete game. De HMH was helaas niet vol, en of dat te maken had met de voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal in de Arena aan de overkant is niet te zeggen. Ondanks een niet uitverkocht concert was de sfeer fantastisch en kreeg het Hungarian Virtuosi Orchestra, bij elk nummer de handen op elkaar van de aanwezige fans.

Geen doorsnee concert

Dat Video Games Live niet een doorsnee klassiek concert is bleek al snel toen er, voor aanvang van het concert, een parodie van ‘A Wonderful World’ werd getoond. Louis Armstrong zong namelijk ineens de woorden ‘Super Mario World’ en ook de clip is in zijn geheel omgetoverd in de Super Mario-stijl. Bij aanvang van het concert wordt ook nog eens doodleuk gezegd dat men niet stil hoeft te zijn tijdens het concert; vind je iets leuk of mooi, laat het gewoon horen! De humor en de toon zijn direct gezet, en het evenement weet deze toon ook de hele avond door te zetten.

Riva Taylor
Na een leuke introductie barstte het concert in volle hevigheid los toen het eerste nummer werd aangekondigd: Castlevania. De beelden van alle delen van de game kwamen voorbij, terwijl Tommy Tallarico op zijn electrische gitaar (en wat kan deze man goed spelen!) het orkest begeleide. Toen we vervolgens een boodschap van Hideo Kojima op het scherm zagen, en Hideo zelf de soundtrack van Metal Gear Solid aankondigde, wisten we allemaal dat dit een leuke avond zou gaan worden.

In het eerste bedrijf werden de nummers nog door Tallarico aangekondigd, en soms zagen we een videoboodschap van een prominente componist uit de industrie voorbij komen. Na de pauze werd het tempo iets opgeschroefd, en volgden de nummers elkaar in rap tempo op. Af en toe liet de organisatie korte humoristische filmpjes uit de Games vs.-serie zien (deze zijn te vinden op YouTube), en echt iedereen lag dubbel. GTA vs Frogger en Chuck Norris vs Angry Birds zijn zomaar een greep uit de vele clips die getoond werden.

Luide lachsalvo’s en oorverdovende stilte

Waar in het begin de nummers nog vergezeld werden door de elektrische gitaar van Tallarico, kwam het eerste echte klassieke gevoel bij het nummer van Legend of Zelda. De bekende tune werd ingezet, de beelden van de game spatte van het scherm en het publiek werd ineens muisstil. Want hoe graag de organisatie het ook wilde, het orkest speelde zo mooi dat je niet anders kon dan met open mond te luisteren naar de maestro en zijn sublieme orkest.

Tallarico en het Hungarian Virtuosi Orchestra gaven een daverende show weg met nummers als One Winged Angel uit Final Fantasy VII, World of Warcraft, Skyrim, en Liberi Fatali uit final Fantasy VIII. De opbouw van klassieke nummers naar nummers met een metal tintje was uitstekend, en ook de solo artieste Riva Taylor stond haar mannetje…eeuuhh..vrouwtje op het podium. Na een toegift van nog twee nummers was de avond na dik twee uur afgelopen, en konden de fans op de foto met, of een handtekening scoren van, Tommy Tallarico en Co. Het concert was zeker geslaagd, en overal om mij heen hoor ik de “Dit was ZO vet” en de “Volgend jaar ben ik er weer” om mij heen.

Tot volgend jaar, Video Games Live

Video Games Live is een concert wat eigenlijk nooit lang genoeg kan duren. Iedereen heeft een ander nummer van een andere game die hij of zij graag wil horen, en toch zal iedereen met een glimlach op zijn gezicht het concert verlaten. De show is er een doorspekt met interactie met het publiek, en ook de visuals maken dat je het hele concert geboeid blijft kijken. Een nadeel aan het concert is dat je soms vergeet dat er een heel orkest live aan het spelen is door de prachtige beelden op het scherm…maar ja, je bent en blijft een gamer! De combinatie van games, klassieke muziek en humor is er een uit duizenden, en ik kan dan ook niet wachten tot volgend jaar Video Games Live terug in Nederland is voor wederom een spetterende show.

Programma:

• Castlevania
  • Metal Gear Solid