Recensie: The Frozen Ground

Nicholas Cage zit op de hielen van een seriemoordenaar in deze op waarheid gebasseerde film. Deze seriemoordenaar heeft al flink wat meisjes laten verdwijnen, maar nadat er één meisje ontsnapt gaat het mis. Lukt het Cage om de moordenaar achter het trailes te krijgen?

The Frozen Ground is gebasseerd op de jacht naar de seriemoordenaar Robert Hansen in de jaren tachtig in Alaska. Hansen heeft daar tussen de zeventien en 21 vrouwen vermoord en er zijn geruchten dat het er zelfs nog meer kunnen zijn. In de film treft Sergeant Jack Halcombe (Nicholas Cage) een aantal gruwelijk verminkte vrouwenlichamen aan en wil hier meer onderozke naar doen. De politie vindt dat het allemaal verschillende zaken zijn en wil er verder geen aandacht aan besteden. Nadat er echter een meisje ontsnapt aan Hansen, komt er ineens schot in de zaak en zet Halcombe alles op alles om Hansen achter slot en grendel te krijgen.

RT_TheFrozenGround

Halcombe heeft hiervoor Cindy Paulson (Vanessa Hudgens) nodig die wil getuigen tegen Hansen. Paulson vertrouwt echter niemand en is bang dat Hansen haar alsnog te pakken krijgt en vlucht voor zowel de politie als Hansen. Aan Halcombe de taak om het vertrouwen van Paulson te winnen en ondertussen hard bewijs te krijgen tegen Hansen. De film speelt zich dus af in Alaska en de shots van het landschap zijn adembenemend. Het tempo van de film ligt hoog en hierdoor kakt het verhaal nergens in. Er wordt gewisseld tussen het verhaal van Halcombe, Paulson en Robert Hansen (John Cusack) en ook dit gebeurt met een rap tempo.  Je krijgt op deze manier te maken met de bureacratie van de politie, de onmacht van Paulson en inzicht in de methodes van Hansen.

Zelf vind ik dat de nadruk nog wat meer had mogen liggen op Hansen en Halcombe en wat minder op Paulson. Het meisje is wel cruciaal geweest in het vangen van Hansen, maar haar verhaal vond ik zelf wat minder interessant dan die van de agent en moordenaar die een soort kat-en-muisspel kregen. Zeker later in de film, wanneer Hansen doorkrijgt dat de politie hem op de hielen zit en hij al het bewijs probeert te laten verdwijnen, is het erg spannend om naar te kijken.

The-Frozen-Ground-Image-Nicolas-Cage-Vanessa-Hudgens

De methodes van Hansen waren erg gruwelijk en in de film ook goed in beeld gebracht. Hij mishandelde de meiden eerst een paar dagen om vervolgens op ze te jagen. En John Cusack zet deze rol erg sterk neer. Overdag komt hij over als de perfecte buurman die een bakkerij heeft en tegenover de meisjes is hij een monster. Ik vind het tof om Cusack eens op deze manier te zien, omdat hij vaak wordt gecast als een goederik.  Zijn performance vind ik boven de rest uitsteken in deze film. Nicholas Cage speelt zoals Nicholas Cage. Een oudere man, die het leven in Alaska zat is en ergens anders al een nieuwe baan heeft. Hij heeft nog maar twee weken te gaan en ineens krijgt hij deze zaak in zijn schoot geworpen. Veel zin heeft hij er niet in, maar hij voelt zich erg verantwoordelijk naar Paulson toe en blijft daarom toch.

Het is een rol die Cage goed afgaat, maar nergens bijzonder wordt. Vanessa Hudgens is vooral bekend van haar werk bij Disney Channel, dus om haar als prostituee te zien, was weer eens… euh… wat anders. Ook zij brengt de rol er goed vanaf, maar ook niet opmerkelijk goed. Even nog een vermelding voor Curtis ’50 cent’ Jackson die de pimp speelt van Paulson. Beste Curtis, stop alsjeblieft met acteren. Zelden heb ik iemand zijn rol zo inspiratieloos en vlak zien spelen.  Gelukkig heeft hij maar beperkte filmtijd, maar je merkte dat de film echt zakte als hij erin verscheen.

vanessa-hudgens-frozen-ground-01

The Frozen Ground is een lekkere wegkijkfilm met een hoog tempo en spannend thema. Het acteerwerk is prima, met uitzondering van Cusack die de show steelt als Hansen. Deze film is trouwens het regiedebut van Scott Walker, op z’n short film na dan. Voor een debuutfilm doet hij het prima. De film is opgedragen aan de slachtoffers van Hansen en bij de aftiteling zie je de foto’s van de slachtoffers voorbij komen. Op deze manier vind ik dat je toch even anders de bioscoop uitloopt, omdat je dan ziet dat het echt is gebeurd en er echt veel mensen zijn omgekomen door zijn doen. Je wordt er gewoon even stil van.

Cijfer: 7.0