Imperial City

Recensie: The Elder Scrolls Online: Imperial City

By Rick Barends | Artikelen, Games, Recensies

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is alweer enkele maanden oud maar nog steeds een grote hit op de consoles. Met de release van Imperial City is de eerste uitbreiding een feit en dat is voor een mmorpg wel erg snel. Is deze uitbreiding een niet te missen toevoeging? Of houd je die slordige twintig euro beter in je zak?

De eerste uitbreiding voor de mmorpg ESOTU is een feit; Imperial City is nu reeds twee weken te koop in de in-game crown store voor maar 2500 crowns, en ik dook er direct in om deze review te kunnen schrijven. Inmiddels heb ik meer dan twintig uur in Imperial City zitten, en ik ben nog lang niet uitgespeeld. Voordat je verder leest wil ik je erop wijzen dat deze game een mmorpg is en dus niet een single player game. Dit gegeven is belangrijk voor het spelen van deze uitbreiding.

Imperial City

Molag Bal is terug

Molag Bal keert terug in deze uitbreiding, en deze keer heeft hij kwade plannen voor Imperial City. De naam ‘Imperial City’ zal de spelers van de rpg ‘Oblivion’ bekend in de oren klinken en dat klopt. De stad is opnieuw leven ingeblazen en is nu het decor van een invasie van Molag Bal en zijn onderdanen. Zijn legioenen, bestaande uit onder andere Daedra Overlords en de Worm Cult, hebben de stad overgenomen en de bevolking wordt gevangen gehouden. Stuk voor stuk worden deze mensen geofferd en vermoord. Uiteraard is het aan jou, en je alliantie, om Molag Bal zijn plannen te dwarsbomen en zijn onderdanen terug naar Oblivion te sturen.

Wanneer je de Imperial City uitbreiding voor 2500 crowns in de crown store aangekocht hebt, verschijnen er in Cyrodiil drie toegangspoorten naar de Imperial City. Deze toegangspoorten zijn via de PvP area te bereiken, en geven toegang tot het rioleringsstelsel van de stad. Eenmaal binnen bevindt je je in je thuisbasis; de enige plek in Imperial City waar je echt veilig bent. Wanneer je, na vooralsnog een lange laadtijd, binnen bent kun je je thuisbasis gaan verkennen. Al snel kom je een bank tegen, een winkel, crafting-stations, en uiteraard ook je opdrachtgever voor de questline. Zenimax heeft er dus voor gezorgd dat je de muren van Imperial City nooit hoeft te verlaten. De Drake of Blades is de persoon die je op weg zal helpen om Molag Bal zijn plannen te dwarsbomen, en hiervoor zul je de hele stad moeten doorkruisen en missies moeten uitvoeren. Het verhaal is uiteraard niet bijzonder, maar Zenimax heeft het met deze Imperial City uitbreiding over een totaal andere boeg gegooid als het aankomt op gameplay.

Een mix van PvP en PvE

Waar andere studios zich volledig toespitsen op PvP (person versus person) of PvE (person versus environment) uitbreidingen, heeft Zenimax gekozen voor een perfecte mix van beide. De missies die je moet uitvoeren worden gespeeld in een gigantische PvP area, en dit zorgt voor een totaal nieuwe experience. Waar je op het ene moment nog bezig bent om een missie te voltooien, sta je op het andere moment tussen bijvoorbeeld veertig PvPers een alliantie skirmish uit te vechten. Deze mix geeft een extra dimensie aan de game, en voegt daadwerkelijk wat toe aan de spanning en de manier van spelen.

Ook heeft Zenimax goed nagedacht over nieuwe content die zij in Imperial City wilde implementeren. Zo zijn de Tel Var Stones de nieuwe currency binnen de stadsmuren en kun je hiermee nieuwe armor sets en items kopen. Ook krijg je nieuwe crafting materialen, nieuwe loot, nieuwe items in de crown store en zijn er twee nieuwe 4-player dungeons: The White gold Tower en The Imperial Prison.

Imperial City

Tel Var Stones

Ik neem je nog even terug naar de Tel Var Stones want deze currency heeft een heel speciale rol gekregen in deze uitbreiding. Wanneer je een missie voltooid, een vijand verslaat, of een kistje opent krijg je Tel Var Stones. Met deze Tel Var Stones koop je armor, wapens en items. Hoe meer stones je hebt, hoe hoger je multiplier zal worden en hoe meer stones je in het vervolg zal verzamelen. Heb je genoeg stenen dan wil je deze in veiligheid brengen. want als je door een PvPer gedood wordt raak je maar liefst 80% van je stenen kwijt. De andere speler krijgt dan jouw stenen, en jij mag opnieuw beginnen met verzamelen. Het is dus zaak om je stenen, wanneer jij denkt dat je er genoeg in je bezit hebt, veilig naar de bank te brengen in je thuisbasis. Hiervoor moet je door het rioleringsstelsel terug naar je thuisbasis en zal je je een weg moeten banen door de vijanden en PvPers heen. Zolang je sluipt kun je ongemerkt door het stelsel heen komen, maar pas op: eenmaal opgemerkt door de vijand of een PvPer ben je aangeschoten wild. Klinkt dit al leuk in de oren? Als je aan het spelen bent staat het zweet je op de rug, giert de adrenaline door je lichaam, en spring je een gat in de lucht wanneer je je 500 stones veilig in de bank hebt zitten. Ik spreek hier elke keer over “je”, maar realiseer je dat je deze uitbreiding niet in je eentje wil spelen; zoek een groep spelers op (een zerk) en sluit je aan om deze nieuwe area te ontdekken, missies uit te voeren en vijanden te verslaan.

Een perfecte setting

De Imperial City uitbreiding bestaat uit twee delen, en beide delen worden bevolkt door veteran level 16 vijanden en de PvP spelers van alle drie de allianties: het eerste deel is een ondergronds rioleringsstelsel dat zich uitstrekt onder de stad. Elke Alliantie heeft toegang tot hetzelfde stelsel en je kan de vijand dus overal tegenkomen. In dit stelsel kun je verschillende world-bosses verslaan, en ook Molag Bal zelf kun je hier vinden. Ben je het rioleringsstelsel zat en wil je aan de questline beginnen dan ga je naar het tweede deel. Het tweede deel van de uitbreiding beslaat de stad zelf; de verlaten straten, afgebroken gebouwen en andere gebieden zoals de arena en de dungeons. De sfeer in beide delen is fantastisch gecreëerd: het donkere en spookachtige rioleringsstelsel, de verlaten en vernietigde gebouwen van de stad en de creepy geluidseffecten zorgen voor een perfecte setting.

Imperial City

Campers en veteran level 16 vijanden

Tot zover alle lofuitingen over Imperial City want ik wil ook nog wat minpunten benoemen. Alle vijanden zijn namelijk veteran level 16 en zijn stuk voor stuk enorm moeilijk te verslaan. Heb je dus nog geen veteran level bereikt als speler, dan is het vrijwel onmogelijk om deze uitbreiding alleen te spelen. Je bent immers niet sterk genoeg om in je eentje een vijand te verslaan, en zelfs in een groep is het oppassen geblazen dat je niet telkens het loodje legt. Ondanks dat alle PvPers gelijk geschaald zijn in de PvP areas in deze game, zijn de veteran level spelers door de extra skills die vrijgespeeld zijn overduidelijk in het voordeel. Hier had Zenimax iets beter over na mogen denken. Ook is het soms vrijwel onmogelijk om in de Imperial City te geraken, omdat bij de ingangen in Cyrodiil PvPers staan te campen en jou onmiddellijk afslachten wanneer je naar binnen probeert te gaan.

Een parel van een uitbreiding

Zenimax levert met Imperial City een parel van een uitbreiding af. De perfecte mix tussen PvE en PvP is een van de grote pluspunten, maar ook het systeem met de Tel Var Stones maakt dat je continue op het puntje van je stoel zit. De dungeons zijn wederom lekker moeilijk, en de loot is navenant. De missies die je uit moet voeren zijn legio en zeker niet makkelijk. De PvP zit enorm goed in elkaar, en regelmatig zal je mond openvallen wanneer je in een gigantisch slagveld terecht komt tijdens het voltooien van een missie. De lange laadtijden, de veteran 16 vijanden en het campen bij de toegangspoorten tot Imperial City zijn de enige minpunten die ik op kan noemen. Laat deze minpunten je er echter niet van weerhouden om deze uitbreiding voor een slordige 20,- euro aan te schaffen, want je krijgt echt waar voor je geld.

Een WTF-moment, een blog, een onzinnig onderzoek, maar ook gewoon een game review. Richard laat alles voorbij komen op Spotlighttv.