Recensie: Steel Panther in de 013, Tilburg

17 maart was het dan zover, Steel Panther deed Nederland weer aan op hun ‘All You Can Eat’-tour! Wij waren er natuurlijk bij om verslag te doen van deze malloten!

Steel Panther heeft inmiddels allang geen introductie meer nodig. Ze begonnen als een coverband in Los Angeles van bekende heavy metal-bands. Ze kenmerkten zichzelf door hun grote dosis humor en hierdoor is een concert van hun eigenlijk een halve komedieshow. Hierna lieten ze hun eerste plaat Feel The Steel los op de wereld en dit verkocht als een tiet! Ze kregen enorme naamsbekendheid en tourden de wereld rond. Hun tweede album Balls Out verscheen in 2011 en was wederom een enorme hit. Nu is vorig jaar hun derde album All You Can Eat uitgekomen en daarvoor zijn ze nu aan het touren. Afgelopen keren dat ze in Nederland waren, waren de concerten ook al uitverkocht en gister was geen uitzondering. Iedereen die niet bekend met ze is en ze een keer bezoekt is erna instant fan, want wie houdt nou niet van feesten, metal, humor en tieten?

panther

Ik kwam binnen toen Steel Panther ging beginnen aangezien ik het voorprogramma niet hoefde te zien. Eigenlijk zou het Britse Black Veil Brides spelen maar die zeiden af vanwege een flinke keelontsteking bij de zanger. Maar niet getreurd, want The Panther is er gewoon! De band zet eerst het nummer Electric Eye van het almachtige Judas Priest aan voordat ze het podium betreden en deze wordt opgevolgd met het nummer Pussywhiped van hun laatste album. Ze worden onthaald met een luid gejuich en de sfeer zit er meteen goed in. De zaal is bomvol en veel mensen zijn ook verkleed in hun hair-metal-outfits. De leden uiteraard ook en ze hebben weer hun mooiste spandexen en bandana’s aan en ook hebben ze hun grove grappen klaar staan. Want de leden zijn alles behalve vrouwvriendelijk. De ene vrouwengrap na de ander volgt tussen de nummers door en ook maken ze enorm veel grappen over elkaar. Het tweede nummer is Party Like Tomorrow Is the End of the World en het publiek zingt het luidkeels mee. Hierna is het dan even tijd voor grappen en de leden maken elkaar heerlijk belachelijk. Met name gitarist Satchel kan er wat van en over de jarige bassist Lexxi Foxx worden de nodige grappen gemaakt. Zo zegt Satchel dat Foxx 63 is geworden en hij vraagt welke vrouwen hem knap vinden. Na luid gejuich zegt hij met zanger Michael Starr in koor: That’s right, all the fat chicks, waarna het nummer Fat Girl (Thar She Blows) begint.

Dit is eigenlijk een Steel Panther-concert in een notendop, heerlijke old-school heavy metal gemixed met de nodige heerlijke humor. Nou eigenlijk ontbreekt er nog één ding en dat zijn tieten. Zodra een meisje op de schouders van haar vriend zit wordt ze verzocht haar memmen te tonen en vrijwel elke dame doet dit. Andere nummers die de revue passeren zijn onder andere Tomorrow Night,The Shocker en 17 Girls in a Row waarbij de nodige dames op het podium worden gehaald. De mannen van de band zien nog een jongetje van acht in het publiek en die halen ze nog even op het podium om te vertellen dat ze vinden dat hij de gaafste ouders ooit heeft en dat hij zich kan aftrekken wat hij wilt want hij maakt toch nog niets smerig. Gepast? Misschien niet, maar hilarisch is het zeker. De mannen spelen ook nog een nieuw nummer over Kanye West waarbij de zanger het flink te verduren krijgt aangezien de band een enorme hekel aan hem heeft. Wat akoestische nummers worden ook nog gespeeld en Weenie Ride, Stripper Girl, Why Can’t You Trust Me en Girl From Oklahoma volgen elkaar op in een leuke medley.

panther

De laatste nummers voor het einde zijn Asian Hooker, Eyes of a Panther en Death to All but Metal en deze worden uiteraard luidkeels meegezongen. De bandleden zijn zichtbaar onder de indruk van de kennis van de teksten van de zaal en ze zeggen dat de zaal tot nu toe de beste meezinger van de tour is. De band komt nog terug voor een toegift en de nummers Community Property en Party All Day (Fuck All Night) worden nog gespeeld. De band is dolenthousiast en met name bassist Lexxi Foxx ligt vrijwel constant in een deuk. De band verlaat tevreden het podium en het publiek is door het dolle heen. Een zeer geslaagde avond van één van de beste bands momenteel actief in de metal-scene. Een band die voor iedereen aan te raden is omdat ze er live gewoon een enorme feestje van maken en het mengen met heerlijke humor. Was je nog geen fan van de band dan was je dit na deze avond zeker. Hopelijk keren ze snel terug!

Foto’s zijn gemaakt door Erik Luyten Photography – www.erikluyten.nl