Recensie: Rocket League

By David van der Lof | Artikelen, Games, Recensies

Een zeer verslavende en vermakelijke voetbalgame met een grote bal en kleine racewagens. Dat is Rocket League, één van de gratis games van Playstation Plus van afgelopen maand. In de wandelgangen wordt al gefluisterd dat dit wel eens een nieuwe e-sportsgame kan worden. Wat maakt de game zo goed?

Het idee is simpel. Race rond over een voetbalveld en probeer de grote voetbal in het doel van de tegenstander te rammen. Dat is het. Gelukkig gaat het spel veel dieper, maar daarover later meer. De potjes duren vijf minuten, wat precies een goede lengte is om spannende potjes extra spannend te maken. Tegelijk zijn eenzijdige partijen redelijk snel voorbij. De velden en stadions zien er schitterend uit, en alle geluidjes en de muziek tillen het geheel naar een hoger niveau.

rocketleague2

Mechanieken

Door een druk op de knop boost je tijdelijk vooruit. Verspreid over het veld liggen kleine powerups, die zorgen voor een klein beetje extra boost. Op de hoeken van het veld liggen pickups die de boostmeter direct helemaal vullen. Om de bal te rammen kun je er tegenaan rijden, maar je kunt er ook tegenaan springen. De effectiefste manier is door een salto voorwaarts te maken, waardoor de bal veel vaart meekrijgt. Wel heb je iets minder controle over de richting van de bal. Als je veel traint en goed stuurt, kun je zelfs eerst springen en dan in de lucht boosten en je auto bijsturen, waardoor je kleine stukjes kan vliegen. Zo kun je ballen uit de lucht plukken voordat de andere spelers op de grond ermee vandoor gaan.

Plezier

Het lijkt zo simpel als je het even ziet, maar je hebt eigenlijk heel veel controle over je auto. Het is typisch zo’n game die je snel kunt oppakken maar waarin je ook heel goed kunt worden als je lang oefent. En dat maakt het zo leuk. Iedere keer dat mijn Playstation 4 uitstaat wil ik eigenlijk weer een potje Rocket League spelen. Er verandert niets aan de game, het is steeds hetzelfde, maar toch is elke wedstrijd helemaal anders. Zeker als je met wat ervaren spelers speelt, die bewust ballen voorzetten of op het laatste moment zich als keeper voor een bal werpen, is het puur genieten.

rocketleague3

Ontwikkeling

Het is te hopen dat ontwikkelaar Psyonix behalve nieuwe voetbalvelden en auto’s, ook andere spelmodi gaat toevoegen. Rocket League is namelijk de opvolger van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, een Playstation 3-game uit 2008, waarin behalve normale levels ook hele andere arena’s zaten. Daardoor was er veel meer variatie. Toch bevat Rocket League al een heleboel diepte. Er zijn, behalve de online wedstrijden, verschillende trainingsopties. Er is een offline seizoen wat je kunt spelen. Er is een garage waarin auto’s kunnen worden aangepast met allerlei vrij te spelen, gekke attributen. En eindelijk is er weer een game met splitscreen co-op! Was het al leuk om online los te gaan tegen vreemden, met een vriend op de bank is het zo mogelijk nóg leuker. En dat voor een gratis game bij PS Plus. Mocht je ‘m gemist hebben vorige maand, haal de game dan alsnog voor zo’n twintig euro binnen. Elke euro meer dan waard.