rock 'n racing off road dx

Recensie: Rock ‘N Racing Off Road DX

Afgelopen week is er weer een nieuwe race game, genaamd Rock ‘N Racing Off Road DX, uitgekomen op Xbox One. Onze race game fan, Jasper, heeft de game getest.

Rock ‘N Racing Off Road DX is een top down race game, waarin je met off road race wagens over verschillende off road banen kunt racen. Dit kun je in je eentje doen in de Championship en Time Trial modes, of met acht (!) verschillende personen via local coöp. Dan is er ook nog een online ranking table waarmee je jouw tijden kunt vergelijken met die van je vrienden. Zo kun je proberen steeds een iets betere tijd neer te zetten, maar anders dan dat voegt dat ook niet veel toe.

Off the Road

Aan die laatste zin kun je misschien wel merken dat ik vind dat Rock ‘N Racing Off Road DX maar weinig te bieden heeft. Binnen de kortste keren was ik al bij de op een na laatste Cup aangekomen. Onderweg naar die laatste Cup zul je trouwens ook wel merken dat er veel van dezelfde banen worden gebruikt. EnjoyUp Games heeft wel variatie geprobeerd toe te voegen door andere heuvels neer te leggen of andere vlaggen en kleuren te gebruiken, maar de vorm van de banen blijft gewoon hetzelfde. Dat is erg jammer, want dat wordt na een tijdje nogal saai. Daarnaast zijn er veel heuvels erg raar geplaatst net voor een bocht, zodat je in sommige bochten alleen maar schuin door de lucht kunt gaan en over de kop vliegt. En dan mag je het in de Time Trial nog eens over gaan doen. Dat je daar niet te maken hebt met de AI is dan een schrale troost.

rock 'n racing off road dx

Het wordt nog erger, want zoals je in de vorige regel kon lezen, is de AI ook niet veel soeps. De helft van jouw zeven tegenstanders staat op supergoed afgesteld en de andere helft staat op superdom afgesteld. Zo was ik vaak maar met twee AI tegenstanders aan het racen en waren de andere tegenstanders tegen de muur aan het rijden. Daarnaast heb ik ze gewoon de hele race stil zien staan, of heb ik ze de andere kant op zien rijden. Misschien had de AI ook wel door dat ze beter konden stoppen…

Gameplay dan?

Is de gameplay misschien nog een beetje te pruimen? Om heel eerlijk te zijn: nee. Op sommige momenten luistert de auto naar je, maar vaak gaat het in de eerste bocht al helemaal fout. De auto gaat meestal meteen de andere kant op als ik stuur en zo zijn die eerste twee AI die supergoed kunnen sturen meteen weg. Zo komt het ook vaak voor dat de auto in de lucht al over de kop gaat terwijl ik de jump perfect genomen heb, of dat de auto met de neus de grond in boort na een jump.Dat is ook erg leuk als dat in de derde of vierde race gebeurt. Dan weet je al dat je de cup of de time trial niet meer kunt winnen, maar als je dan op restart drukt moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Ik snap dat het zo moeilijker wordt, maar het blijft stom als je door slechte gameplay opnieuw moet beginnen.

Er zijn al een paar discutabele games uitgebracht via het self publishing programma van Xbox, maar dit is eigenlijk de eerste game uit die reeks waar ik een probleem mee heb. De game heeft niet veel content en is al helemaal niet leuk om te spelen. Ik vind het jammer om dit voor de eerste keer te zeggen, maar laat deze game alsjeblieft links liggen.