Recensie: Pro Evolution Soccer 2016

Konami heeft dit jaar zijn best gedaan om de beste voetbalgame ooit uit te brengen. Pro Evolution Soccer 2016 kan die titel nog wel eens pakken.

FIFA loopt ieder jaar voorop in verkopen op Pro Evolution Soccer. Dat betekent echter niet dat het ook altijd de betere game is. Persoonlijk ben ik op FIFA uitgekeken. De game voelt oppervlakkig aan en in de meeste situaties kun je winnen wanneer je gewoonweg de beste spelers koopt. Zo werkt voetbal niet en Konami begrijpt dit al een tijdje – PES 2015 was bijvoorbeeld al ontzettend goed.

Onze Jasper is dan wel gecharmeerd van FIFA en kan weer niet met PES overweg. En eerlijk gezegd bak ik er ook niets van wanneer ik tegen mijn vrienden speel in FIFA. Maar ja, mensen kopen FIFA nou eenmaal omdat mensen nou eenmaal FIFA kopen. En dat moet veranderen, want dit jaar heeft Konami mogelijk de betere voetbalgame. Wat zeg ik: dit is waarschijnlijk dé beste voetbalgame.

Pro Evolution Soccer komt wellicht qua presentatie nog steeds niet in de buurt van FIFA. De menu’s zijn nog steeds wat grof, maar inmiddels wel heel gebruiksvriendelijk. Ook zullen de animaties de FIFA-spelers nog niet kunnen bekoren en dat terwijl PES ook op grafisch gebied een enorme inhaalslag heeft gemaakt. Nog nooit heeft de serie er zo mooi uitgezien op een spelcomputer.

PES-2016-10

De afgelopen paar jaar heb ik dit al gezegd en dit jaar zeg ik het opnieuw: in PES draait het echt om voetbal. De spelers hebben gewicht, de bal heeft gewicht en het spel zelf heeft ook gewicht. De keuzes die je op het veld maakt doen er namelijk net zo veel toe als de keuze die je voorafgaand aan een wedstrijd maakt. Welke speler neem je op in je team? Wie zet je op welke positie neer op het veld?

In de afgelopen jaren heeft Konami een verborgen systeem ingebouwd die constant kijkt naar de cijfers onder de spelers en de bal. Die cijfers berekenen de congruentie tussen de spelers op het veld en in je team en zullen omhoog en omlaag gaan wanneer je die spelers bij elkaar plaatst. Zijn de special die echt compatibel met elkaar? Dan gaan de cijfers toch echt omlaag.

Het is voor het eerst dat we er nu ook echt inzicht in krijgen en dat maakt deze PES eigenlijk dieper dan ooit tevoren, ondanks het feit dat het systeem al even aanwezig is. Op het veld ben je de speler, maar buiten het veld ben je de coach. Het gaat wellicht niet zo diep als een voetbalmanager, bijvoorbeeld die van SEGA, maar de gameplay is wel echt veel dieper dan bij FIFA het geval is.

03

Ook betekent dit niet dat je uren kunt besteden aan het micromanagen van je team, maar er is zeker wel ruimte voor. Nogmaals: wil je een echte (digitale) voetbalmanager worden, dan zit je bij PES niet goed. Bij PES draait het namelijk om het spel en niet het regelen. Wanneer spelers niet op elkaar zijn ingespeeld, dan verloopt de wedstrijd ook niet echt zoals je hem voor ogen had.

In Pro Evolution Soccer 2016 zul je dus spelers moeten uitkiezen op basis van hun kwaliteiten en congruentie met de rest van je team – je koopt een speler dus niet op naam. Messi betekent niet automatisch winst. Maar Robben betekent bijvoorbeeld wel dat je heel snel kunt reageren op situaties en de bal ook snel richting het doel van de tegenstander krijgt – dat is wat Robben nou eenmaal doet.

Het systeem onder de voetbalmat zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat wanneer een speler van het veld gehaald wordt – rode kaart, blessure – heel het team anders gaat spelen. Want je koos deze speler uit op basis van zijn kwaliteiten en niet op basis van zijn naam, dus zul je letterlijk moeten schakelen tussen speelstijlen om het gemis op te vangen – die nieuwe speler moet ook een plekje hebben.

pro-evolution-soccer-2016-17

Gelukkig kun je nog altijd on the fly van opstellingen veranderen. Dat kan niet alleen wanneer je genoodzaakt bent om te verdedigen, maar ook wanneer je dus wil aanvallen. Of in het geval van het bovenstaande voorbeeld: wanneer er een andere speler op het veld staat. Je merkt dat je echt met een team te maken heb, vol individuele spelers. Spelers die elkaar horen aan te vullen en niet voor hun ego gaan.

Over het algemeen kunnen we dus stellen dat Pro Evolution Soccer 2016 niet alleen beter is dan de 2015-versie, het is ook veel beter dan FIFA in het algemeen. De gameplay is vloeiend, scherp en strak en stelt spelers ook echt in staat te reageren op de situaties. De voetballers kunnen beter tackelen, passen en schieten en de algemene AI heeft ook een flinke boost gekregen ten opzichte van vorig jaar.

Hoewel Pro Evolution Soccer 2015 al heel goed aanvoelde, zul je diezelfde conclusie niet meer kunnen trekken na het spelen van 2016. Daarvoor is de game veel vlotter en diepgaander geworden. Soms kan het voorkomen dat je een beetje uit de ervaring wordt gehaald vanwege het gebrek aan alle licenties, maar de gameplay is dit jaar zó goed uitgewerkt, dat we daar eigenlijk niet op willen letten.