Recensie: Of Mice & Men in de Melkweg, Amsterdam

Het Amerikaanse Of Mice & Men stond in een uitverkochte Melkweg in Amsterdam om het publiek omver te blazen. En wij waren er natuurlijk bij!

Op vrijdag de dertiende stond het Amerikaanse metalcore-gezelschap Of Mice & Men in de Melkweg in Amsterdam. Ze waren op tournee samen met Volumes en The Amity Affliction en de Melkweg was compleet uitverkocht. Of Mice & Men heeft altijd al een grote fanbase gehad en na hun vorige tour met Linkin Park lijken ze populairder dan ooit.

Aan de band Volumes de eer om te openen. Door de lange rij buiten kwam ik pas halverwege de set binnen, maar de sfeer zat er al goed in. De zaal was goed gevuld en er zat al prima beweging in de zaal. Ik ken de band zelf alleen van hun cover Hold On, We’re Going Home van het album Punk Goes Pop Vol. 6 en dus niet hun echte werk. De band bracht prima metalcore ten gehore en had twee zangers. De band maakte veel contact met het publiek en zorgde dat de sfeer er al goed inzat. Een prima optreden en ik wilde hierna zeker eens hun eigen muziek checken.

amity

The Amity Affliction

Toen was het de beurt aan het Australische The Amity Affliction. De zaal was al stampvol en blijkbaar waren ook veel fans voor hen gekomen. Ze openden met het nummer Pittsburgh en meteen ging de zaal los. De band had er ook prima zin in en speelde met veel enthousiasme. Ook deze band had twee zangers, Ahren Stringer op bassist en deze zorgde voor de clean vocals en Joel Birch als de schreeuwer. Stringer leek niet altijd even zuiver te zingen maar dat deed niet af aan het optreden aangezien zijn stukken prima mee te zingen zijn. De zaal deed ondertussen al een Wall of Death en moshte er verder lustig op los. Andere nummers die voorbij kwamen waren Chasing Ghosts, Lost & Fading, The Weigh Down, Open Letter, Never Alone en als laatste Don’t Lean On Me. Duidelijk was dat de band veel fans had en ze graag nog meer van ze zien. Volgende keer als headliner dus?

Dan was het nu tijd voor de band waar iedereen voor gekomen was. De band opende met Public Service Announcement van het album Restoring Force en wat een vet nummer om mee te openen. Het publiek knalde net zo hard los als de band en de band volgde dit nummer op met Glass Hearts. Toen was het tijd voor een meezinger met Broken Generation van het album Restoring Force Full Circle. Dit nummer is pas onlangs verschenen maar veel mensen konden hem al meezingen. Zanger Austin Carlile is altijd enthousiast en heeft een heerlijke schreeuwstem. Bassist Aaron Pauley verzorgde de clean vocals en klonk prima. De band kwam hierna met een nummer van hun eerste album Of Mice & Men genaamd O.G. Loko en dit is wederom een keihard nummer. Rustig aan deed de band het niet, ze zorgen voor weinig gepraat tussendoor en veel knallen. Andere nummers die passeerden waren You Make Me Sick, Feels Like Forever, Bones Exposed, Would You Still Be There, Identity Disorder en als laatste nummer voor het encore speelden ze Second & Sebring.

Lang lieten ze niet op zich wachten voor het encore want ze waren enorm snel weer terug. Als laatste hadden ze nog twee nummers voor de dolenthousiaste zaal. Als eerste begonnen ze met The Depths die zeker tot één van hun hardste nummers hoort. Een enorm hard nummer dat echt vernietigd live. De opbouw en agressiviteit in dit nummer is briljant en komt live enorm goed tot zijn recht. Als laatste nummer speelden ze You’re Not Alone en na 17 nummers van enthousiasme, explosies en meezingen was het concert dan nu echt klaar. De zaal was door het dolle en de band leek het ook goed naar zijn zin te hebben gehad. Hopelijk komen ze snel terug en als je wilt gaan wees dan snel, de laatste vijf concerten in Nederland waren allemaal uitverkocht.

mice

Of Mice & Men

Of Mice & Men staat live als een huis en bewijst een grote en relevante naam te zijn binnen het metalcore-genre. Ze overtuigen live enorm en de kwaliteit is bijzonder goed. De meegenomen gasten Volumes en The Amity Affliction waren beide prima aanvullingen op de avond en zorgen dat iedereen in de bomvolle zaal een geweldige avond heeft gehad. Dit smaakte zeker naar meer!