Recensie: MotoGP 14

By Jasper Hulsinga | Artikelen, Recensies

Na een jaar van het toneel geweest te zijn bracht ontwikkelaar Milestone vorig jaar weer een nieuw deel uit in de serie. Dat deel was een enorme verbetering met voorgaande delen. Is MotoGP 14 nog beter?

Net als in alle racegames zit er een career mode in MotoGP 14, waarin je als wildcard zonder race team begint en gaandeweg meer aanbiedingen krijgt van de meer bekende teams. De career is erg leuk en uitgebreid. Je kunt zelf aangeven hoeveel races een evenement duurt. Bijvoorbeeld een race, een vol weekend of een race met qualifier. Je begint als Moto3-rijder, de langzaamste motoren in het spel. Dat klinkt misschien een beetje saai, maar dat is wel nodig. Als fervent digital autoracer moest ik echt omschakelen. Als je te veel gas geeft in de bocht, ga je onderuit. Er zijn natuurlijk allemaal hulpmiddelen voor, maar je moet alsnog goed opletten. Daarnaast moet je ook al veel eerder tegensturen, omdat je rijder zijn gewicht naar de andere kant moet verplaatsen. Dat gezegd hebbende kon ik al wel snel overweg met de controls, dus de besturing werkt goed.

Als je klaar bent met het eerste seizoen krijg je de keuze om verder te gaan in Moto2 en het seizoen daarna, natuurlijk de MotoGP. Dat zijn opeens veel snellere motoren. Je hebt dan al veel geleerd in Moto3, maar het blijft moeilijk. Een leuke toevoeging zijn de datapacks. Voor elke race kan je aangeven aan welk onderdeel van de motor de engineers aandacht moeten besteden. Zo kun je de bike bijvoorbeeld een beter chassis, onderstel of remmen meegeven. Het is niet veel, maar het werkt wel!

motogp-14

Naast de career mode is er ook een online mode, waar je enkele races of kampioenschappen kunt doen. Dit werkt erg goed. Bij autoracegames ram je al gauw tegen elkaar aan, maar bij MotoGP kun je elkaar een stuk beter ontwijken. De echt grote toevoeging dit jaar zijn de twee nieuwe modes. Dit is ten eerste Challenge the Champions. Daarin daag je de bekende racers uit en moet je van hen winnen, onder afwijkende voorwaardes. Denk aan: win de race zonder elkaar aan te raken, of onderuit te gaan. Dit is een leuke toevoeging, maar de echte showsteler is de tweede nieuwe toevoeging: Real Events mode. Daarin speel je echte gebeurtenissen uit het vorige seizoen na. Dit is een beetje hetzelfde als wat Fifa gedaan heeft, maar leuk is het wel.

Toch moet ik ook een paar minpuntjes opnoemen. Als je jouw carrière begint, kun je aan de hand van foto’s jouw rijder kiezen. Ik heb een vrouw gekozen, maar in elk filmpje laten ze een man zien en hebben ze het over “him” en “he”. Laat die foto van een vrouw er dan gewoon uit… Grafisch gezien kan het volgend jaar wel een heel stuk beter. De framerate kakt soms echt hard in, vooral als je een rewind gebruikt. Daarnaast ergerde ik mij aan de laadschermen. Je moest eerst laden voor een filmpje over de track, die je bij elke race opnieuw te zien krijgt, en dan weer laden voor de track. Over filmpjes gesproken, bij het filmpje over Assen krijg je reclame voor de stad Amsterdam.

Ondanks deze minpunten is dit wel echt een vet spel. Ik kon al snel overweg met de controls, alle teams en rijders doen mee, online werkt goed en er zijn twee nieuwe modes toegevoegd die niet snel gaan vervelen.