minecraft story mode

Recensie: Minecraft Story Mode – EP 2 Assembly Required

De tweede aflevering van Minecraft Story Mode is onlangs al uitgekomen. Is dit tweede deel een typische opvuller, of worden we verrast door Telltale?

Aflevering twee, die heel toepasselijk Assembly Required genaamd is, begint waar we aan het einde van de eerste aflevering achtergelaten zijn. Afhankelijk van de keuze die je gemaakt hebt, ben je onderweg naar de Griefer of de Engineer om die te overtuigen om mee te vechten tegen de bad guy. Dit blijkt ook een moeilijke keuze geweest te zijn, want als je een kiest zie je niet meer hoe de andere mee terugkomt en vice versa. Daar moet je dan aflevering voor opnieuw spelen en de andere keuze maken. Dat is wel jammer. Ik had liever gezien dat je allebei in deze aflevering kon halen. Ik ging voor de Griefer, die je kunt vinden in Boomtown. Ook al was dat allemaal leuk om te zien, de gameplay liet daar wat te wensen over.

Story Mode

Deze aflevering leek dan ook meer op een film dan op een game. Waar je in de eerste aflevering nog een paar leuke puzzels moet voltooien, zijn die in de tweede aflevering in geen velden of wegen te bekennen. Zo hoef je bijvoorbeeld nu maar een enkele hendel over te halen om verder te komen. Dat maakt deze aflevering een stuk minder gevarieerd. Daarnaast komt er ook een stuk waarin je met een voorwerp de uitgang moet vinden, maar de enige kant waar je naartoe kunt is vooruit. Niet echt een puzzel te noemen.

minecraft story mode

Het lijkt allemaal net of je een verhaal doorloopt, in plaats van een game. En om op mijn vraag aan het begin terug te komen: aflevering twee voelt aan als een typische opvul aflevering. Het wordt in de anderhalf uur spelen (eigenlijk kijken) niet echt spannend. Er worden aan het einde wel een paar onthullingen gedaan, maar daarmee is alles wel gezegd. Ik hoop dat aflevering drie weer hetzelfde ritme aanhoudt als de eerste aflevering, want dat heeft de serie echt wel nodig.

Aflevering 3

We weten nu allemaal wel dat Telltale een van de beste studio’s is in de episodic games branche, maar het maken van een tweede aflevering in een reeks van vijf gaat de studio nog steeds niet makkelijk af. Assembly Required heeft wel weer een lekker Minecraft sfeertje, maar is ook een typische opvul aflevering. Wij hopen dat aflevering drie een stuk beter is!