minecraft story mode

Recensie: Minecraft: Story Mode – EP 1 The Order Of The Stone

Wil je weten hoe je een verhaal toevoegt aan een game zonder verhaal? Laat dat maar aan de heer en meester van verhalende games, Telltale, over. Heeft de studio het nu met Minecraft weer geflikt?

Telltale Games heeft natuurlijk geen DLC gemaakt voor Minecraft waarin we opeens quests kunnen doen en van cutscenes kunnen genieten, maar de studio heeft natuurlijk zelf een game gemaakt met Minecraft als thema. Gelukkig heeft Mojang ook meegewerkt aan het project, want die studio weet natuurlijk als beste waar het in Minecraft allemaal om draait! Bouwen en ontdekken.

Minecraft Story Mode

En bouwen doe je! Ook al is het veel simpeler gemaakt (je hoeft alleen maar een knop ingedrukt te houden tijdens verschillende quick time events), je bouwt wel coole dingen. Naast dingen bouwen, kun je ook dingen craften. Dit werkt eigenlijk precies hetzelfde als in Minecraft en Telltale heeft dit perfect verwerkt in een point en click game. Als je trouwens voor alle achievements gaat, moet je als je voor het eerst een crafting table tegenkomt eerst een “lever” maken voordat je het item maakt om verder te gaan met het verhaal. Maar om niet te veel van het verhaal weg te geven zullen we niet verklappen wat voor andere “dingen” je moet bouwen.

minecraft story mode

Maar een Minecraft Story Mode is niet volledig zonder een goed verhaal. Dat willen jullie natuurlijk allemaal graag weten. Ik kan nu al vertellen dat Mojang en Telltale goed werk hebben afgeleverd. De studio’s hadden de makkelijke weg kunnen nemen en een verhaal kunnen vertellen over een groep personages die de Enderdragon willen verslaan, maar dat hebben Mojang en Telltale niet gedaan. Ok,ok, het gaat wel over de Enderdragon, maar dat is niet het hele verhaal…

Jesse (Patton Oswalt) gaat met zijn vrienden Axel (Brian Posehn), Olivia (Martha Plimpton) en zijn varken Reuben (Dee Bradley Baker), die hij als huisdier houdt, naar Endercon, waar een “building competition” aan de gang is. Als je die wedstrijd wint kun je Gabriel the Warrior ontmoeten, die een van de leden van The Order Of The Stone is. Jesse is Gabriel’s grootste fan, dus dit jaar komt het groepje vrienden met een plan om Endercon eindelijk te winnen. Tijdens het bouwen vinden de vrienden aanwijzingen dat er iets onheilspellend aan de gang is, dus gaan ze op onderzoek uit.

Minecraft Story Mode heeft trouwens ook nog meer bekende namen die een stem hebben ingesproken. Wat denk je van Ashley Johnson, Scott Porter en Dave Fennoy (die we van voorgaande Telltale Games kennen), Corey Feldman (The Goonies), Paul Reubens (Pee Wee Herman), Billy West (Futurama) en Matthew Mercer (Attack on Titan)? Erg cool om te zien dat Hollywood de gamewereld steeds meer omarmt.

Referenties

Bijna geen enkele game is perfect en Minecraft: Story Mode Episode One jammer genoeg ook niet. Zo is deze eerste aflevering veel te kort. Na anderhalf uur was ik al klaar met het verhaal! Ik hoop dat de komende afleveringen wat langer zijn.

Ondanks dat het verhaal niet helemaal origineel was, heb ik er wel van genoten. De referenties naar Minecraft en de wezens en objecten in de game zijn heel leuk gedaan lieten mij weer net zo lachen als bij voorgaande Telltale Games. In deze eerste aflevering hoef je nog niet veel moeilijke keuzes te maken, maar aan het einde van de aflevering worden er al wel wat opzetjes gegeven voor moeilijkere keuzes die we in de komende afleveringen moeten nemen. Dat belooft wat!