Recensie: Man of Steel

Henry Cavill trekt deze keer het bekende latexpak aan onder het toeziend oog van regisseur Zack Snyder, bekend van 300 en Watchmen. En producent Christopher Noland, bekend van de laatste drie Batman-films en Inception, helpt hem. Hoe brengt dit trio er zich vanaf?

Het leek DC een goed idee om de origine van Superman weer opnieuw te vertellen. Het blijft nog steeds hetzelfde verhaal, alleen dit keer voorzien van een mooie opening van Krypton in al zijn glorie en Russel Crowe als Jor-El (als vader van Superman). We zien Krypton in zijn laatste dagen en Jor-El besluit zijn zoon weg te sturen om hun ras te redden, omdat de planeet uit elkaar dreigt te vallen. General Zod, gespeeld door Michael Shannon, is het hier niet mee eens en probeert Jor-El te stoppen. Dit lukt niet en Superman wordt naar de aarde geschoten en General Zod wordt opgepakt en verbannen tot opsluiting. Wanneer Krypton ontploft, krijgt General Zod de kans om te ontsnappen en de zoektocht naar Superman in te zetten.

130416-Trailer20

Waarom precies? Dit werd me zelf ook wat moeilijk duidelijk – eerst leek het erop dat General Zod
niet wilde dat hun ras zich onder de mensen zou bevinden, maar later was hij opzoek naar een codex. En hier blijft de film ook lang onduidelijk over. Pas op de helft van de film kom je er achter wat General Zods motieven zijn. Iets wat mijzelf ervan weerhield om hem als een echte slechterik te zien. Hij kwam eerst over alsof hij Superman wilde “hebben” en dat was het. Echt indrukwekkend of kwaadaardig was het niet. Natuurlijk begint hij met zijn soldaten mensen af te slachten, want hij wil van aarde een nieuwe Krypton maken. Aan Superman de taak om dit te stoppen.

Voor mij had de film een aantal mooie dingen, maar met name veel haken en ogen waardoor ik de film flink vond tegenvallen. Het verhaal wordt erg van de hak op de tak gebracht. We zien veel afwisseling van jonge Clark Kent naar volwassen Clark Kent, zonder dat er enige consistentie bij zit. Natuurlijk wordt er soms wat gezegd als kind wat dan later terug komt, maar het lijkt er meer op dat ze dachten dat wanneer ze hem in het begin constant als kind zouden laten zien het saai zou worden. Verder had ik het idee alsof veel scènes gehaast waren en sommige voelden niet af. Zo redt Superman Lois Lane (Amy Adams) van een val en schermt haar af van een ontploffing. Een scène die mooi geschoten is en zich in slow motion afspeelt (zoals we dat van Zack Snyder gewend zijn). Maar ineens wordt er geknipt naar een ander stukje, waarna we weer terug gaan naar de scene waar we het stel zien landen. Kortom: als ze dit in één vloeiende scene hadden gedaan, had het wellicht wat dramatischer gevoelt.

130416-Trailer43

Superman komt verder ook erg over als een watje. Pas in het laatste stuk van de film gaat hij los. Tot die tijd zien we een jonge Clark Kent die constant gepest wordt, die met moeite leert vliegen en telkens het onderspit delft tegen General Zod en zijn maten. Terwijl hij wel wordt neergezet als supersterk. Maar zodra het er op aankomt dan ligt hij meer op de grond dan dat hij zijn mannetje staat. Zelfs als hij aan de winnende hand is, ligt hij de helft van het gevecht op de grond. Daarnaast is het acteerwerk erg zwak en steeg het nooit boven het gemiddelde uit. Hierdoor ontstaat er geen band met de personages en blijft het oppervlakkig en wekt daardoor weinig sympathie. Net zoals de soldaten van General Zod, die echt puur erin gezet zijn als knokploegje.

Maar er zijn toch ook goeie kanten aan de film? Maar natuurlijk, het is niet alleen maar kommer en kwel. Zo is het met name een visueel spektakel. Ik vond het erg veel weg hebben van een sci-fi-film. Als Superman voor het eerst vliegt is het enorm mooi geschoten. Soms is het zo geschoten dat je zelf lijkt te vliegen en dat is toch erg gaaf om te zien. Ook als hij over de vlaktes van Afrika door kuddes vliegt is een genot om te zien.

130416-Trailer49

Ten slotte is het eindgevecht een waar spektakel. Het duurt even maar als General Zod en Superman dan los gaan, dan gaan ze ook los. Het lijkt bijna alsof DC The Avengers heeft gezien waarin New York wordt platgelegd en ze denken: Dat kan beter! Echt vrijwel heel Metropolis gaat op in as. Maar het is enorm vet om General Zod Superman door gebouwen te zien gooien en andersom. Het camerawerk bij deze scène is spectaculair. Het einde is dan wel echt weer een domper. Ik kreeg een Green Lantern-deja-vu, waar ook wordt gezegd dat het zo’n supergevaarlijk iets is wat de wereld bedreigt en hoe het dan wordt verslagen is zo’n anti-climax.

Alles bij elkaar is de film een erge tegenvaller. Zeker omdat de producenten het willen gebruiken als opstap naar de Justice League-film. Maar inmiddels is deel twee al bevestigd en gaan ze dan door naar The Justice League, dus ze zijn wel zeker van hun zaak. Wat er erg miste was het idee dat er écht meer was dan alleen Superman. Er wordt weinig gesuggereerd of een handjevol hints gegeven dat er ook andere superhelden zijn. Helaas geen after-credits scene; Marvel hint daarin telkens naar andere helden, iets waardoor je er weer uitkijkt naar de volgende film en je warm wordt gemaakt om alle helden bij elkaar te zien. Maar nu heb ik amper een idee welke helden ze nu willen betrekken bij The Justice League. DC zal vast wel zijn eigen plan ervoor hebben, al ben ik erg benieuwd of ze de kwaliteit van de comics kunnen waarborgen.

130416-Trailer51

De film biedt genoeg actie en met name veel visueel geweld. Iets wat in een adem met Zack Snyder kan worden genoemd. Maar door het oppervlakkige acteerwerk, gehaaste verhaal en het teleurstellende einde komt deze film helaas niet in de buurt van de eerste en tweede originele Superman-films. Een gemiste kans voor DC want het had veel potentie. Nu voelt het meer alsof DC de druk van Marvel voelt en koste wat het kost ook een superheldenteam willen neerzetten en het liefst zo snel mogelijk.

Cijfer: 5.0

4 Responses to Recensie: Man of Steel

1. Dirk Eriksen says: