Recensie: Lumini

De Nederlandse ontwikkelaar Speelbaars heeft zijn eerste game uitgebracht op Steam: Lumini. Lumini is een avonturen exploratiegame met geheimzinnige wezens in de hoofdrol.

In Lumini, een game van de jonge Nederlandse ontwikkelaar Speelbaars, speel je met een groepje wezens die een onbekende wereld moeten verkennen. Vanaf het eerste moment voelt het spel als een rustig en redelijk risicoloos avontuur aan, aangezien ontdekken en puzzels oplossen vrijwel altijd voorop staan tijdens het spelen. Maar dat betekent niet dat er geen gevaar dreigt.

Onderweg kom je natuurlijk wel wat monsters tegen, die je in principe allemaal zou kunnen verslaan. Maar kijkend naar de achievementlijst op Steam, gaan we ervan uit dat Speelbaars liever zou zien dat je het niet doet, om het rustige karakter van de game te bewaken. Desondanks heb je wel de mogelijkheid die vijanden aan te pakken als je dat zou willen, maar niet direct.

lumini1

Je hebt namelijk de beschikking over vier verschillende soorten Lumini, waarvan één soort in staat is vijanden aan te pakken. Maar die kom je (niet veel) later in je avontuur pas tegen. Tegen die tijd heb je geleerd dat je onderweg die glimmende bloembollen moet verzamelen en dat daardoor de groep steeds groter wordt. Ook ben je behendig geworden in het ontwijken van vijanden.

Puzzels oplossen staat echter voorop in Lumini en die hebben vrijwel allemaal te maken met de omgeving. Helaas is het zo dat veel van dezelfde soorten puzzels vaker terugkomen dan je zou willen en daardoor weet je al snel hoe je die puzzels moet oplossen – het zorgt snel voor een bepaalde vermoeidheid tijdens het spelen, aangezien je maar al te vaak met repetitieve gameplay te maken krijgt.

lumini3

Tel daarbij op dat je Lumini eigenlijk in anderhalf tot twee uur kunt uitspelen en dat je daarna eigenlijk niets meer uit de game kunt halen, omdat dit alles is dat de game te bieden heeft. De repetitieve gameplay weegt daardoor nog zwaarder mee en dat terwijl het concept van de game best wel tof is en vooral het uiterlijk van Lumini je uitnodigt deze game op z’n minst uit te proberen.

Ja, er zijn nog wat kleine trucjes die Speelbaars uithaalt die best geinig zijn: zo kun je de groep opsplitsen en twee groepen tegelijkertijd aansturen (doe dit wel met een controller, want met een toetsenbord is dit niet te doen), maar ook dat wordt heel snel saai. Lumini daagt je nergens uit en weet na het eerste half uur de speler niet meer te verrassen, de mysterieuze wereld ten spijt.

Op het eerste gezicht oogt Lumini als een diepgaand avontuur die een ervaring brengt zoals je hem niet vaak zou tegenkomen. Maar wanneer je de game opstart, dan kom je al snel tot de conclusie dat Lumini qua ervaring weinig anders te bieden heeft dan andere exploratiespellen en ook helemaal geen indruk achterlaat. En dat terwijl de game, jaren geleden, juist zo veelbelovend leek.