Recensie: Inside Out

Pixar en Disney brengen ons Inside Out. In de film zien we de jonge Riley die verhuist en leert omgaan met de nieuwe situatie. Dit met behulp van emoties.

De jonge Riley verhuist en met deze nieuwe situatie moet ze leren omgaan. Gelukkig heeft ze vijf emoties in haar hoofd die haar hierbij helpen: Vreugde, Bedroefdheid, Woede, Angst en Walging. Vreugde legt uit dat elke actie van Riley wordt genomen door een emotie en deze een herinnering krijgt hierbij. Een ervaring kan haar boos maken en dit wordt een boze herinnering, maar ook kan iets angstig zijn etc. Ook heeft Riley een paar Kernherinneringen. Dit zijn herinneringen die van grote invloed zijn op haar leven. Zoals het kennismaken met hockey of leuke dingen met haar ouders. Deze herinneringen zijn allemaal gekoppeld aan vreugde. Maar dan opeens gebeurt er een gebeurtenis die gekoppeld wordt aan Bedroefdheid. Vreugde wil dit niet en probeert deze kernherinnering te stoppen maar verdwijnt dan per ongeluk in het langetermijngeheugen samen met Bedroefdheid. Nu moeten ze samen terug naar het hoofdcentrum teruggaan om te zorgen dat de andere drie emoties niet het leven van Riley overnemen en haar verkeerde beslissingen laten maken.

insideout

Emoties

Inside Out is een erg bijzondere film geworden. Het concept is enorm interessant en zal ook erg herkenbaar zijn voor iedereen. Erg knap weer hoe de mensen van Pixar dit hebben bedacht. Dat bijvoorbeeld kernherinneringen vervagen en plaats maken voor nieuwe is erg herkenbaar en iets wat centraal staat in de film. Je groeit nu eenmaal en iets dat vroeger belangrijk was kan later minder belangrijk zijn. Dit is iets dat Vreugde moet leren en dat is erg goed in beeld gebracht. Of kinderen dit allemaal al gaan snappen weet ik niet, die zijn waarschijnlijk gewoon gek op de leuke kleurrijke personages. Want deze zijn ook erg goed verzonnen. De vijf emoties vullen elkaar enorm goed aan en de humor is heel sterk. In het hoofd van Riley is alles bijzonder kleurrijk en zit er veel fantasie in, iets dat kinderen ongetwijfeld mooi zullen vinden. Als je de mensen ziet is de animatiestijl net wat anders. Erg mooi hoe ze deze scheiding hebben gebruikt.

Stemacteurs

Wat ook enorm goed werkt aan Inside Out is de casting voor de stemmen. Ze hebben voor de emoties een paar erg goede komieken gecast die prima bij hun emotie passen. Voor vreugde is Amy Poehler (Parks and Recreation, Mean Girls). De emotie lijkt prima bij haar te passen, zeker als je deze rol vergelijkt met die van haar rol in Parks and Recreation. Voor Bedroefdheid hebben ze Phyllis Smith (The Office, Bad Teacher) gecast en ook als je deze rol vergelijkt met die rol van haar in The Office zien we sterke gelijkenissen. Ze heeft van zichzelf al een zachte stem en lijkt erg onzeker, prima dus voor deze rol. Voor Woede hebben ze komiek Lewis Black gecast en Black staat erom bekend enorm chagrijnig te zijn en woedeuitbarstingen te hebben. Ook prima dus. Voor Angst is Bill Hader (Superbad, Cloudy with a Chance of Meatballs) opgetrommeld en zijn neurotische stemmetje werkt hier ook geweldig bij. Tenslotte is voor Walging Mindy Kaling (The Office, This is the End) vaak gekoppeld aan arrogante rollen, ook perfect dus. Door deze sterke vijf stemmen werken de emoties enorm goed! Andere stemacteurs zijn Kyle MacLachlan (Agents of S.H.I.E.L.D., Desperate Housewives) die de stem van Riley’s vader doet en Diane Lane (Man of Steel, The Perfect Storm) die de moeder van Riley doet. Ook Richard Kind (Spin City, Argo) doet mee als de fictieve vriend van Riley Bing Bong. De regie komt van Pete Docter (Up, Monsters Inc.) en Ronaldo Del Carmen (Dug’s Special Mission). Beide zijn al met veel Pixar-projecten bezig geweest en ze zetten wederom een klassieker neer.

inside

Inside Out is wederom een erg sterke Pixar-film. Het verhaal zit enorm goed in elkaar en gaat erg diep. Voor kinderen biedt de film zeer fraaie animatie en veel fantasie met leuke personages. De stemcast is goed bij elkaar gezocht en de personages zijn hierdoor echt geweldig. Verder biedt de film ook nog een leuke soundtrack en een verhaal met een lach en een traan. Voor mij tot nu toe dé animatiefilm van 2015.