Recensie: Guacamelee! Super Turbo Championship Edition

Toen Guacamelee! voor de PS3 uitkwam was ik meteen benieuwd naar deze game van Drinkbox Studios. Een kleurrijke platformer waar je als Luchador kunt spelen? Sign me up! Nu, een jaar later, brengen ze de Super Turbo Championship Edition uit. Hier kijk ik al lang naar uit! Maakt Drinkbox deze verwachtingen waar?

Guacamelee! Super Turbo Championship Edition is een 2D platformer met veel hints naar de games van vroeger. Je start het verhaal als de boer Juan die een crush heeft op de dochter van El Presidente. Dat klinkt een beetje cheesey, maar dan op een goede manier. Aan alle kanten druipt het er van af dat Drinkbox Studios zichzelf niet erg serieus neemt met deze game. Dat kan ik wel waarderen! Al vrij snel wordt El Presidente aangevallen en wordt zijn dochter ontvoerd. Je raadt het al: jij moet haar gaan redden! Al redelijk vroeg, in je eerste gevecht, ga je al dood. Dat is leuk, denk je dan. Die heb ik snel uitgespeeld! Maar niets minder is waar. Je wordt gered door de mysterieuze Tostada en getransformeerd tot Luchador. Dan begint het vechten pas echt!

guacamelee-super-turbo2

Het battle-systeem zit goed in elkaar. In het begin zal je veel de X-knop (of de cirkelknop, voor PS4-eigenaren) gebruiken, maar naarmate het verhaal vordert, krijg je steeds meer speciale aanvallen die je helpen om de vijanden te verslaan. Die vijanden worden ook steeds moeilijker en na een tijdje krijgen zij een schild om zich heen. Dat schild kun je dan alleen met jouw speciale aanvallen doorbreken. Als je dan goed je best doet kan je de meest brute combo’s voor elkaar krijgen. Om je die combo’s te leren is er een dojo met een hilarische kip die je aanmoedigt om met zijn vriend te sparren. Wat? Ja, een kip! Op bepaalde punten krijg je ook nog eens speciale krachten. Je kunt dan veranderen in een kip om door kleine tunnels te komen, maar je krijgt ook de mogelijkheid om te switchen tussen de levende en dode wereld. Dit zorgt ervoor dat de game leuk en interessant blijft. Je wordt echt een bad ass.

De sfeer is ook heel goed uitgewerkt. De oneliners, de woordgrappen, de felle kleuren en Mexicaanse art style spatten van je scherm af. De eerder genoemde kip is super grappig, maar de gast die je al jouw superkrachten leert is ook hilarisch. Blijkbaar vindt hij het leuk om een geit te zijn, dus elke keer als je hem ziet moet hij eerst terug veranderen. Daarnaast helpt de muziek ook goed mee. Het is wel heel de tijd hetzelfde, dus als je na een tijdje je geluid uitzet kan ik het ook begrijpen. Ik kon er niet genoeg van krijgen, dus elke keer als ik Guacamelee! opstartte zette ik het volume wat hoger.

Ondanks dat Guacamelee! Super Turbo Championship Editie al een jaar oud is zal het nog steeds boeien! De sfeer, het verhaal, het vechten, de grappen, alles klopt. Drinkbox heeft de verwachtingen meer dan waar gemaakt. Ik ben blij dat ik het eindelijk heb kunnen spelen!