Recensie: Grown Ups 2

Drie jaar na het origineel komen Adam Sandler en zijn maten weer bij elkaar voor een film vol met grappen. Alweer.

Nadat Lenny Feder (Adam Sandler) terug is verhuisd naar zijn geboorteplaats, gaat hij met zijn oude vrienden door een serie van rare gebeurtenissen en wordt er uiteindelijk besloten een feest bij hem thuis te organiseren. Maar voordat ze bij het feest zijn, krijgen ze onder andere te maken met een hert die alles onder plast, studenten die hun oude meer zich hebben toegeëigend (geweldig gespeeld door Milo Ventimiglia van Heroes en The Divide en Taylor Lautner van Twilight), een buschauffeur onder de medicatie en agenten die de wet nogal nonchalant hanteren. Ook spelen de kinderen een grotere rol, zo zien we hun problemen op school en hoe ze ermee omgaan of hoe hun ouders hen erbij helpen. Van verliefd zijn tot worden gepest, het komt allemaal voorbij.

grown ups 2

Net als in de vorige film zijn er heel wat bekende acteurs aanwezig. Zo zijn alle drie de vorige acteurs terug als zijn beste vrienden: Kevin James(King of Queens, Here Comes The Boom) als Eric Lamonsoff, David Spade (Rules of Engagement, Joe Dirt) als Marcus Higgins en Chris Rock (Madagascar, Head of Sate) als Kurt McKenzie. Ook de vrouwen keren allemaal terug met als de vrouw van Sandler Salma Hayek (Once Upon A Time In Mexico, From Dusk Till Dawn). En als dat nog niet genoeg namen zijn, zijn deze keer Nick Swardson (A Haunted House), Steve Buscemi (Reservoir Dogs, The Big Lebowski), Jon Lovitz, Shaquille O’Neal en “Stone Cold” Steve Austin er onder andere nog bijgekomen. En er zitten nog veel meer bekenden in. Alleen Rob Schneider schittert in afwezigheid. Met zo’n cast zou het wel goed zitten met zo’n film zou je toch denken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het zit maar deels goed met deze film. De film bevat veel Adam Sandler-humor. Wat inhoudt dat er veel poep-, pies-, en kotsgrappen voorbij komen en de standaardhumor die Sandler en zijn vaste groep van medespelers voorschotelen. Verder worden er veel toespelingen gemaakt op vrouwen en zijn de grappen vaak erg voorspelbaar. Sommige grappen beginnen goed en gaan dan helaas te lang door waardoor het effect verloren gaat. Zo heb je bijvoorbeeld ook de boeniescheet. Kevin James laat dan eerst een boer, gevolgd door een nies en vervolgens een scheet. Iets wat opzich al niet grappig is, maar heel de film lang geforceerd voorbij komt. Alsof ze willen dat je erom lacht, om blijft lachen, en het daarom maar tien keer voorbij laten komen. Tel daarbij een erg lelijk CGI-hert dat alles onder piest en je weet wat voor film het is.

grown ups 2 2

Toch zitten er ook grappen in die wel goed uit de verf komen. Zo speelt Nick Swardson een buschauffeur die flink onder invloed is van middelen en hier heerlijk op reageert. Omdat hij de buschauffeur is van de schoolbus en zo onder invloed is, neemt Sandler het stuur over, maar omdat hij wel de chauffeur moet lijken hebben ze hem met touwen vastgebonden zodat ze hem kunnen besturen. Of bijvoorbeeld het zoontje van Eric Lamonsoff, die enorm dom is, maar omdat zijn ouders zijn zelfbeeld niet willen verpesten, al zijn foute antwoorden goed rekenen. Dit resulteert in dat hij boter eet en zegt dat het ijs is bijvoorbeeld. Dit soort grappen werken dan weer wel. Sowieso komen de meeste geslaagde grappen van medespelers en niet van de vier hoofdrolspelers.

De film is eigenlijk een brave familiefilm met humor voor iedereen. Dat de meeste grappen de plank misslaan is een feit, maar toch blijft de film leuk door de af en toe leuke grap. Ook het feit om zoveel bekende gezichten in een film te zien is erg leuk. Dus het is een standaard Adam Sandler-film, waarin hij lol heeft met zijn vrienden. Niet beter dan deel één, maar meer van hetzelfde.

Cijfer: 6.0