goat simulator

Recensie: Goat Simulator: Mmore Goatz Edition

Eerder dit jaar kwam Goat Simulator uit. Nu komt de studio alweer met Goat Simulator: Mmore Goatz Edition. Jasper zoekt uit of de game geen geitenpoep is.

Toen Goat Simulator eerder dit jaar op consoles uitkwam, kreeg de game veel aandacht. Goede, maar ook slechte aandacht. Veel mensen vonden het erg grappig, maar er waren ook mensen die zich afvroegen waarom dit bestond. Ondergetekende zit meer bij die eerste groep, dus toen Coffee Stain Studios een nieuwe game aankondigde, was ik enthousiast. Goat Simulator: Mmore Goatz Edition voegt meer dingen toe aan al een vreemde game en wordt daardoor nog vreemder. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de nieuwe game geitenpoep is!

Mmore

In de vorige game moest je met je geit rondrennen en zoveel mogelijk chaos creëren, terwijl je aan mensen likte en ze een kopstoot gaf. Dat is nog steeds hetzelfde, maar de studio heeft geprobeerd om hier wat meer richting aan te geven door ‘quests’ toe te voegen. De quests bestaan eigenlijk alleen maar uit: loop een paar meter en doe iets. Binnen een minuut ben je klaar met de meeste quests. Daar komt dus de Mmore kant van de nieuwe titel vandaan. Maar vergis je niet, want het is gewoon nog dezelfde game. Nog steeds kun je overal chaos zaaien en mensen likken, of een kopstoot geven.

goat simulator

Zo zien de game, de menu’s en de laadschermen er ook nog steeds hetzelfde uit, compleet met het iets te lange wachten op het laden. Maar nu krijgen we wel wat meer variatie voorgeschoteld in de omgevingen die de game rijk is. Zo kun je in het MMO level van de ene kant van de map naar de andere kant lopen en vele verschillende dingen tegenkomen. Denk hierbij aan het gebruikelijke begin dorpje met een riviertje en weilanden waar goud groeit en wordt opgezogen door grote machine’s, het strand met vissen die kunnen lopen en je omver duwen en een geiser die je hoog in de lucht gooit. Aan de andere kant heb je nog een circus en een omgeving met allemaal boomhutten en elven. Deze omgeving is leuk om te bezoeken, al is het maar om even met het koor te zingen, of de rare mensen die hier rondlopen te bekijken.

Maar hoe leuk het ook is om nu missies te voltooien, zie je er al snel doorheen. De andere geiten die door het level lopen en het chatkanaal zijn er eigenlijk alleen maar voor de show. Als je alles al gezien hebt, is de fun er snel af en ga je weer gauw verder met het kopstoten geven en likken van mensen. Het is natuurlijk grappig dat je nu met je geit (of magnetron voor de een of andere reden) een MMORPG kunt spelen, maar je komt er al snel achter dat het meer een parodie op een MMO is dan een echte. En dat is jammer.

GoatZ

Veel leuker vond ik de GoatZ mode. Dit is natuurlijk ook een parodie op een game, DayZ en alle andere zombie survival games, maar hier heb ik de meeste tijd doorgebracht nadat ik alle achievements in het MMO level had gewonnen. In deze mode wordt je geit getransformeerd in een ondode geit en kun je mensen infecteren, door op ze te blaten. Dit is heel leuk om te doen en daarna te kijken hoe de zombie weer achter de andere mensen aangaat. Maar er is nog meer, want er verblijven ook dieren in dit level.

goat simulator

Zo zijn er ook in dit level andere geiten te vinden en die kun je ook in zombie geiten veranderen. Pas hier wel mee op, want deze dieren komen alleen maar achter jou aan. Ze zijn ook nog eens heel snel, dus de enige manier om van ze af te komen is om met ze te vechten. Er is ook nog een andere manier, waar je alle vijanden kunt bevriezen en daarna in stukjes kunt trappen, maar dat is te veel uitleg. Het is wel erg leuk om te doen! Kijk alleen uit dat je niet teveel vijanden in een keer bevriest en kapot trapt, want dan crasht de game. Erg leuk als je net met een achievement bezig bent waar je er dertig in een potje moet bevriezen…. Maar zombie geiten zijn niet de enige dieren in dit level. Zo lopen er ook olifanten rond die vuur spuwen uit hun slurf en botsauto’s op hun rug hebben. Dat klinkt allemaal raar, maar ik verzeker je dat ik dit niet verzin!

In deze mode moet je ook bepaalde missies voltooien, maar om de een of andere reden vond ik het bij GoatZ veel leuker. Het zijn in deze mode meer challenges, dan missies. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaald aantal zombie geiten vermoorden, of bepaalde items craften. Oh ja, items! Daar heb ik het nog niet over gehad! Coffee Stain Studios heeft ook een vleugje Dead Rising toegevoegd aan dit level. Zo kun je op bepaalde pads items bij elkaar voegen en zo leuke wapens, of items maken. Dit is super leuk! Zo kun je een slang en een kauwgomballenmachine toevoegen en een soort minigun maken, of weer met andere items een soort shotgun. Erg leuk en het voegt weer een kleine laag gameplay toe aan het chaos zaaien!

Eindresultaat

Goat Simulator is ontworpen om zo glitchy en ongepolijst als mogelijk aan te voelen. Dit is zowel een sterkte, als een zwakte. Mmore Goatz werkt op precies dezelfde manier zodat dezelfde resultaten ontstaan​​. Het kan hilarisch zijn om naar je geit te kijken, terwijl hij of zij door de lucht vliegt door vuurwerk of een ander voorwerp, maar het kan erg irritant zijn als je eenmaal vast komt te zitten zonder reden. Goat Simulator: Mmore Goatz Edition is geen technisch wonder, maar als je het neemt voor wat het is, kan het super leuk zijn voor een bepaalde tijd.