Recensie: Game of Thrones S05E04

De Sparrows krijgen meer macht en de Sons of Harpy beginnen hun aanval op Daenerys Targaryen, het is weer tijd voor Game of Thrones!

Check ook de recensie van de derde aflevering van het vijfde seizoen van Game of Thrones.

Jamie en Bronn komen aan in Dorne en krijgen meteen een warm welkom. De vrouw van Oberyn Martell, Ellaria, neemt de oudste drie dochters van Oberyn mee om Jamie te grazen te nemen. Cersei is ondertussen druk bezig haar positie te verstevigen en dit doet ze op twee manieren. Ten eerste sluit ze een alliantie met de Sparrows en dit doet ze door hen een leger te geven. Hierdoor gaan de Sparrows als bezetenen te keer in Kings Landing opzoek naar zondaars. Ten tweede is ze langzaam bezig de High Council te ontbinden en deze keer stuurt ze de Master of Coin weg, op deze manier kan ze meer beslissingen zelf maken. En ook de Sons of Harpy beginnen hun aanval op Daenerys Targaryen en zoals geheel in Game of Thrones-traditie, gaat dit uiteraard op een bloederige manier.

got
Jamie Lannister en Bronn zijn een geweldig duo. Ze voegen wat humor toe aan de serie en hebben heerlijke dialogen samen. Zo zie je een chagrijnige Bronn een boot roeien, want ja, Jamie heeft maar één hand. Ook als ze in gevecht raken met inwoners van Dorne, blijft met name Bronn heerlijke opmerkingen maken. Bronn vond ik altijd een leuk personage, maar nu met Jamie is hij helemaal heerlijk. We zien voor het eerst drie dochters van Oberyn Martell. Deze behoren tot zijn acht bastaardekinderen die de Sand Snakes worden genoemd. En samen met zijn vrouw Ellaria Sand gaan ze nu opzoek naar Jamie om hem te straffen voor de dood van Oberyn. De Sparrows krijgen dus meer macht van Cersei en hierna zie je ze helemaal losgaan in de stad. Iedereen die volgens hun een zondaar is nemen ze te grazen. Ze kerven ook in hun voorhoofd het teken van hun religie en hierdoor is het nog wat luguberder. Ook iemand die ze als zondaar gevangen nemen is Loras Tyrell. De broer van Margaery Tyrell en de toekomstige man van Cersei. Margaery is hier uiteraard niet blij mee en ze eist zijn vrijlating. Dan zien we hoe jong koning Tommen nog is, hij kan totaal niet op tegen zijn moeder of tegen de Sparrows. De arme jongen wordt afgeblazen en komt zijn staart tussen zijn benen terug bij Margaery die uiteraard niet blij reageert. De jongen wordt zo bespeeld door alle kanten.

Jon Snow wordt ook bespeeld en deze keer door de sluwe Melisandre. Maar Jon houdt zich staande en zegt dat hij nog houdt van Ygritte. Melisandre zegt hierop de legendarische woorden: ‘You know nothing Jon Snow’. Het blijft leuk die zin te horen, ook al is deze al zo vaak als grap gebruikt buiten Game of Thrones. We zien ook dat Stannis Baratheon eigenlijk best een lieve vader is en dat maakt deze anders altijd zo grimmige man een stuk menselijker. Petyr Baelish verlaat Sansa Stark, want hij moet terug naar Kings Landing, en belooft haar dat Stannis Baratheon eraan komt om de Bolton’s te verslaan. Ten slotte wordt Daenerys Targaryen haar stad aangevallen door de Sons of the Harpy en gaan er een aantal Unsullied aan. Grey Worm wordt ook geraakt en het is onduidelijk of hij nou dood is of niet. Even afwachten tot volgende week dus. Wel valt er een ander slachtoffer Barristan Selmy zien we eigenlijk voor het eerst echt in actie en dit loopt meteen verkeerd af voor de beste man. Maar ook bij hem is het niet zeker of hij nou dood is of niet. Is het al volgende week?

got
Hoewel deze aflevering flink wat actie bevat is het met name een vertellende aflevering. Wat helemaal niet erg is, want deze serie leeft op het vertellen en uitdiepen van personages. De Sparrows en Sons of Harpy laten zien twee gevaarlijke groepen te zijn en ze maken beide flink wat slachtoffers. Koning Tommen komt flink te kort in deze aflevering en we zien de arme jongen bespeeld worden voor het leven. Zowel zijn moeder als vrouw duwen hem andere kanten op en het wordt kijken hoe de jongen ermee omgaat. Jamie Lannister en Bronn zijn briljant als duo en zorgen voor prima vermaak. De serie blijft van geweldige kwaliteit en verveelt geen moment.