Recensie: Game of Thrones S05E03

Een trouwerij, iemand die anoniem moet worden, religieuze fanatiekelingen, een ontvoering, nieuwe allianties en een oude bekende. Precies, het is weer tijd voor Game of Thrones!

Check ook de recensie van de tweede aflevering van het vijfde seizoen van Game of Thrones.

Margaery Tyrell trouwt Tommen Baratheon in Kings Landing en ze lijken het perfecte stel. Ze zijn dolgelukkig, maar is dit van Margaery’s kant echt? Want het lijkt erop dat ze nog steeds iets van plan is. Cersei is er in ieder geval totaal niet blij ermee. Ze heeft ook zelf een nieuwe High Council opgericht en heeft er personen in geplaatst die ze zelf vertrouwt. In King’s Landing wordt ook een hooggeplaatste priester lastiggevallen door een nieuwe religieuze groep die zichzelf Sparrows noemt. Deze wordt geleid door de zogenaamde High Sparrow. Cersei voert een gesprek met de High Sparrow om zeker te weten dat deze niet in haar weg gaat staan. Jon Snow moet zich bewijzen als de nieuwe Lord Commander of the Night’s Watch, want wat oudgedienden zien hem als ‘jonkie’ en niet als leider. Janos Slynt is de eerste die niet luistert naar Snow en hij is nu gedwongen hier iets aan te doen.

got
Snow heeft ook nog steeds Stannis Baratheon over de vloer die hem nog steeds wil rekruteren om te vechten tegen Lord Bolton. Snow is dit nog steeds niet van plan. Hij wil ook dat Baratheon eens vertrekt aangezien hij niet hem en zijn mannen kan blijven voeden. Snow zet zichzelf sterk neer blijft trouw aan The Wall. Snow blijft een super vet personage dat steeds sterker wordt. Hij is enorm gegroeid sinds het eerste seizoen en is een geboren leider. Sansa Stark komt ook tot een onaangename verrassing. Petyr Baelish heeft haar namelijk meegenomen naar Winterfell waar nu de Bolton’s zijn. Hij vertelt Sansa dat ze moet trouwen met de zoon van Lord Bolton, Ramsay. Precies, de enorm sadistische en vervelende zoon. Sansa wil dit absoluut niet, maar Petyr vertelt haar dat dit haar manier is om wraak te nemen op de Boltons. En op deze manier komt Sansa toch een soort ‘thuis’ in Winterfell. Hier loopt ook nog steeds Theon Greyjoy rond als een soort enorm bange zombie.

Hier lijkt het er ook nog op dat Petyr een alliantie heeft gesloten met Bolton. Maar Petyr is een meester van bedrog en hij heeft ook nog contact met de Lannisters, ook al zegt hij dat die stervende zijn. Petyr staat erom bekend zijn eigen hachje te redden en hij lijkt nu niet anders te doen. Petyr is wel een enorm interessant personage, want gedurende de serie heb ik hem zowel vervloekt als van hem gehouden. Hij is werkelijk niet te voorspellen en het is ook totaal niet duidelijk of het een goederik of slechterik is. Tyrion is ook weer heerlijk aanwezig, zijn humor is geweldig en zijn dialogen zijn om van te genieten. Peter Dinklage is de beste acteur in de serie en hij zet het vetste personage neer. Ook zien we Jorah Mormont in dezelfde bar als Tyrion en hij neemt Tyrion gevangen! Erg vet om Jorah weer te zien na zijn verbanning van Daenerys. Als nieuwe acteur zien we trouwens Jonathan Pryce (Pirates of the Caribbean, Tomorrow Never Dies) als de High Sparrow. Pryce is een acteur die prima acteert en al in grote films heeft gespeeld. Ik ben benieuwd wat hij toevoegt aan de serie!

got
De derde aflevering van Game of Thrones staat wederom als een huis. Als je een serie zoekt met gegarandeerde kwaliteit is dit de serie die je moet hebben. De personages blijven enorm sterk en de verhalen zijn erg interessant. Het is nooit duidelijk wie nu wie naait en welke plannen er worden gesmeed en dat blijft heerlijk. Tyrion was absoluut een hoogtepunt deze aflevering, maar ook Jon Snow was erg sterk. Jorah Mormont verschijnt weer en Cersei is druk bezig zichzelf te beschermen in King’s Landing. Wederom een heerlijke aflevering dus!

One Response to Recensie: Game of Thrones S05E03

1. Pingback: Recensie: Game of Thrones S05E04