Recensie: Fallout 4

War. War never changes. En Fallout… Fallout ook niet. In de kern dan, want voor de rest heeft Bethesda wel degelijk een hoop aan het spel aangepast.

Het is inmiddels zeven jaar geleden sinds Fallout 3 is uitgekomen en vijf jaar sinds de release van Fallout: New Vegas. Het is dus een understatement om te zeggen dat we lang hebben moeten wachten op een (officieel?) nieuw deel in de serie, zeker als je kijkt naar de jaarlijkse vervolgen die de gamesindustrie momenteel teisteren. Ieder jaar ‘dezelfde game’ met minimale aanpassingen spelen gaat vervelen. Gelukkig is dat bij Fallout 4 anders.

Of nou ja, niet helemaal. In de kern is de game onveranderd gebleven. Je bent een vindingrijke zwerver die de Commonwealth verkent op eigen houtje en op die reis enorm veel verschillende mensen, dieren en gemuteerde dingen tegenkomt. Je gaat dialogen aan die je kunt sturen met je charisma, je schiet vijanden overhoop met je favoriete wapens en doet in feite de ene na de andere fetch quest die de game op je afvuurt – en dat allemaal met plezier.

Fetch quests klinken negatief; desondanks is het gros van de missies en opdrachten die je voltooit ‘ga hier heen en schiet daar alles overhoop, breng dit item terug of allebei’. Maar erg is het niet, vanwege de basis van de game. Je kunt elk obstakel, probleem of missie op meerdere manieren oplossen. Heb je geen sleutel van de deur? Priegel het slot open met een paperclip. Heb je geen paperclip, dan is er misschien wel een achterdeur.

fallout-4-e

Ook geen achterdeur? Wellicht kun je je ergens naar binnen kletsen, een computer hacken voor waardevolle informatie of het ontgrendelen van de deur en anders kun je nog wel vanaf een ander gebouw lopend en springend of zelfs via de metrotunnels naar binnen (die helaas in dit deel niet verbonden zijn met elkaar zoals in Fallout 3 wel het geval was). De mogelijkheden lijken eindeloos en dat is een prima gevoel dat Bethesda meegeeft.

Fallout 4 heeft ook een prachtig rpg-systeem. Door missies te voltooien en vijanden te verslaan verzamel je ervaringspunten. Heb je er genoeg, dan kun je gaan kijken welke vaardigheden bij je passen, welke je nodig hebt en welke je gewoon tof vindt. Het is allemaal ontzettend uitgebreid en de eerste paar keren wanneer je er naar kijkt overweldigd, maar na een tijdje weet je precies hoe het systeem werkt en waar je kunt vinden wat je wil.

Let echter wel goed op, want voor sommige vaardigheden moet je investeren, dus doe je er goed aan soms ook de punten te bewaren voor later. Zodoende kun je precies het kennen en kunnen van je vindingrijke zwever aanpassen en het personage vormgeven waar jij mee wil spelen. Om nog maar te zwijgen over de vele opties met betrekking tot kleding en de voordelen die die met zich meebrengt en het vormgeven van je eigen gezicht.

fallout-4-c

Fallout 3 lijkt al een spel waar je zo’n beetje alles kunt aanpassen dat belangrijk is, maar in Fallout 4 gaat Bethesda nog een stap verder. Zo ben je nu in staat je wapens aan te passen door veel troep te verzamelen (dat verzamelen wordt zo echt een waardevol gameplay-aspect) en kun je nu ook steden, boerderijen en andere basissen aanpassen naar eigen inzicht. Helaas gebeurt dat laatste in first-person view, met maar weinig overzicht over het gebied.

Bethesda heeft ook een ander belangrijk onderdeel van wapens, kleding en bescherming aangepast. Zo ben je niet alleen in staat extra bescherming bovenop bepaalde kleding te plaatsen, ook is het zo dat voor alles geldt dat het niet meer stuk kan. Zo hoef je dus geen extra wapens en kleding mee te nemen voor het geval je spullen kapot gaan en dat scheelt aanzienlijk voor de hoeveelheid spullen die je met je mee kunt dragen.

Wel kan natuurlijk je power armor kapot, die je al heel vroeg in de game krijgt. Dat ding gaat niet voor eeuwig mee; maar als er iets kapot is, dan kun je het ook maken en dat doe je dus door waardevolle troep te verzamelen. Ook hebben die armors een energiebron nodig die niet voor handen liggen. Wil je die dus hebben, dan moet je de Commonwealth afspeuren naar afzetters (verkopers) of oude militaire legerbasissen, bewaakt door Mr. Gutsy.

fallout-4-b

Fallout staat ook bekend om het V.A.T.S.-systeem: een middel om de tijd te vertragen en om jou als speler een voordeel in het gevecht te geven. Je kunt in dat systeem een lichaamsdeel selecteren en kijken hoe hoog de kans is dat je diegene raakt. In Fallout 3 lijkt het meer op een pauzesysteem, aangezien de vijand compleet bevroren wordt. Maar in Fallout 4 wordt de tijd vertraagd, zodat je rekening moet houden met de beweging van de vijand.

Al die veranderingen – en meer – hebben er voor gezorgd dat je niet echt zorgeloos door het ogenschijnlijk verlaten landschap van Boston kunt wandelen (voor zover dat kon), aangezien er opeens veel meer strategische elementen zijn bijgekomen. Ook zijn er tal van nieuwe vijanden en vijanden die zelfs kunnen muteren als je niet snel bent, waardoor je te allen tijde moet opletten. Helemaal wanneer je in een stad bent – dan zijn er overal Super Mutants.

En het zijn nou net de steden waar je moet zijn voor allerlei belangrijke zaken en missies. Anders dan in het vorige veel, is er nu veel meer kleur in een stad aanwezig, ook al viel er tweehonderd jaar geleden een atoombom naar beneden. De kleuren doen ons denken aan Bioshock Infinite en dat is misschien net even té kleurrijk, waardoor het zijn rauwe rand verliest. Maar het is niets wat niet met een mod kan worden opgelost.

fallout-4-a

Op de pc zijn modders al jaren bezig om games als Fallout 3 en Skyrim te verbeteren op allerlei manieren (niet gebieden, betere graphics, andere monsters, meer missies, et cetera) en met de release van Fallout 4 op Xbox One is het ook mogelijk die mods te downloaden (later kan dat ook op PS4). Op moment van schrijven zijn er nog geen mods beschikbaar op de consoles, dus hoe dat gaat uitpakken, weten we simpelweg nog niet.

Maar hoe tof Fallout 4 ook is, de game is niet zonder gebreken. Zo komt het maar wat vaak voor dat je save file corrupt raakt (is mij gelukkig niet overkomen, maar ik heb heel veel screenshots gezien waarin dat wel het geval is) en heeft de game nog heel wat bugs (sommige computers zijn niet bereikbaar, non-playable characters die ineens niet aanspreekbaar zijn). Maar ook de opnieuw gebruikte assets zijn een doorn in het oog.

Dat Fallout 4 op basis van de Elder Scrolls V: Skyrim-game is gemaakt (Bethesda heeft eerst die game geport naar PS4 en Xbox One), is niet erg. Maar er zijn wel heel veel dingen opnieuw gebruikt die echt opvallen, zoals animaties, kasten, sommige objecten en meer. Omdat zo gigantisch opvalt, stoorde ik me eraan. Plus: Fallout is niet voor iedereen bestemd; je moet echt van dit soort spellen houden om ervan te kunnen genieten.

fallout-4-f

Want als je naar de kern van Fallout kijkt, dan doe je heel de game eigenlijk hetzelfde: die fetch quests. En als je het vergelijkt met Fallout 3, New Vegas of zelfs de recente Elder Scrolls-game (van dezelfde maker), dan verricht je al jaren dezelfde handelingen. Maar omdat de game je zo veel mogelijkheden geeft in het oplossen van alle problemen, valt het niet op. Fallout 4 is meer dan ooit een game die je opzuigt en heel lang vasthoudt.

En dat doet het door ook een meer gestroomlijnde ervaring aan te bieden. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar specifieke onderdelen voor je wapens, armor of etenswaren, dan kun je die dingen taggen. Ben je dan in de Commonwealth aan het rond banjeren, dan kun je precies zien wat je hebt getagd en alleen de spullen meenemen die je nodig hebt, zodat je niet met onnodig veel dingen rondsleept. Al raden we dat wel aan, hoe gek dat ook klinkt.

Want alles dat je niet nodig hebt, kun je verkopen en van dat geld kun je weer troep kopen die je wel nodig hebt. Of je haalt de wapens en armor uit elkaar op één van de vele werkplekken in de game, voor zijn onderdelen. Bijna alles is uit elkaar te halen, behalve sommige speciale of quest items. En als je dan ook nog ondertussen met een missie bezig bent, dan heb je echt het gevoel goed bezig te zijn – alles dat je doet, doet ertoe.

En zo’n statement kun je maar bij weinig games plaatsen. Fallout 4 is misschien in de kern niet anders dan Fallout 3, New Vegas of die Elder Scrolls-titels van Bethesda, maar wanneer je kijkt naar alle toevoegingen aan de game(serie), dan kan ik niet anders dan concluderen dat ze allemaal waardevol zijn. Niets voelt overbodig aan en alles past perfect binnen de franchise. Deze game is voor iedereen die van rpg’s of een ontzettend rijk avontuur houdt.