Recensie: Ace Combat: Assault Horizon

By Leroy Woudstra | Games, Recensies

Het was alweer een flinke tijd terug dat je zo ontzettend kon genieten van die vertrouwde luchtgevechten met vette jets, dat gepaard ging met fantastische graphics en sound effects. Maar kan deze Ace Combat ons verassen met nieuwe input of blijft het simpelweg knallen en vliegen door de geluidsbarrière?

Jij stapt in de schoenen van Colonel Bishop, die de taak op zich neemt  om de piraten en rebellen aan te pakken die Afrika op de kop zetten. Je begint dan ook direct zoals je van een Ace Combat gewend bent, vol actie! Het verhaal leidt je langs de meest verschillende delen van de wereld waar je vijanden uit de luchtruim moet knallen en je grondtroepen moet ondersteunen. Ace Combat kent ook een behoorlijk arsenaal aan verschillende type vliegtuigen die elk daadwerkelijk anders aanvoelen en vliegen. Maak dus de juiste keuze voordat je vertrekt want anders zit je straks met een barrel dat nog maar net in het luchtruim blijft hangen. Het verhaal zit vrij simpel in elkaar: vijand heeft een bom, jij moet ze tegenhouden.

Ace Combat speelt erg makkelijk en is voor vrijwel iedereen toegankelijk. Zo heb je namelijk de optie om je besturing aan te passen. Standaard staat de besturing vrij makkelijk, links is links en naar rechts is rechts. Je hebt ook de optie om een andere besturing te kiezen waarbij de vliegtuig meer bewegingsvrijheid krijgt. Mocht je de eerdere games kennen dan is wellicht de keuze snel gemaakt om de besturing in te stellen op meer bewegingsvrijheid.

Assault Horizon heeft nog meer verassingen voor je in petto. Voorheen kon je op een relatief veilige afstand raketten afvuren en je tegenstanders aan gort schieten. Nu zijn de vijanden wat beter geworden en zetten zij de achtervolging in. Dit worden de zogenoemde ‘Dog Fights’ genoemd. Maar dat wat de vijand kan, kun jij natuurlijk ook. Wanneer jij achter je vijand vliegt en er vormen twee cirkels om je vijand, kun je door middel van wat knoppen indrukken op je controller je rechtstreeks gooien in een ‘Dog Fight’. Deze high speed achtervolging in je F-16 is fantastisch om te zien en te doen en zal je toch met enige regelmaat moeten uitvoeren wil je stand houden in deze game. De vijand zal deze techniek ook toepassen, dus blijf scherp!

En omdat je niet constant in een vliegtuig kunt blijven vliegen, is het ook nodig om te weten hoe het is om te vliegen in een helikopter. Zo kom je een paar missies tegen waarbij je plaats neemt in een helikopter en de grondtroepen moet ondersteunen. Je kunt voor deze missies geen keuze maken uit verschillende helikopters maar alleen je wapen arsenaal. Op zich is dat niet heel vervelend gezien het feit dat de helikopter missies puur zijn voor de afwisseling in deze hectische en snelle game.

De online modus is al net zo hectisch als de single player van de game. Je kunt hier weer kiezen welk vliegtuig je wilt en welk arsenaal je wilt gebruiken. Je zal je in ieder geval niet snel vervelen met de modi ‘Capital Conquest’. Hierbij moet een team de stad verdedigen terwijl de ander het zal proberen te verwoesten. Een compleet stukje chaos op je scherm kan ik je vertellen. Verder zal er ook gebruik worden gemaakt van het ‘SkillShot’ systeem. Je kunt dankzij dit handige systeem je speelstijl kiezen. Wil je rechtstreeks blind naar binnen vliegen en alles aan gort knallen wat je tegenkomt, of wil je wachten op je prooi in een stealthy positie en een raket die kant op sturen die ze niet aan zien komen?

Grafisch gezien is het een meesterwerk, totdat je wat dichter bij de grond komt. Ondanks het feit dat je hoog in de lucht zit, had er wel degelijk iets meer aan detail gewerkt mogen worden voor de laagvliegers onder ons. Hoe lager je gaat vliegen, des te platter de wereld eruit ziet met hier en daar een hoog gebouw dat je de indruk moet wekken dat je boven een stad vliegt. De cut-scenes zien er werkelijk fantastisch uit en je kunt ook duidelijk zien waar de aandacht naartoe is gegaan. Er is duidelijk veel werk in gaan zitten aan het uiterlijk. Tijdens een cut-scene kun je ook vrij om je heen kijken wat best prettig is zodat je meer interactie behoudt.

Ace Combat: Assault Horizon is een geweldige oorlogsgame waarbij je eindelijk eens de lucht in mag en ook moet blijven. Grafisch is de game top, tot dat je iets dichter bij de grond komt. De besturing is goed en ook voor de mensen die de serie nog nooit hebben gespeeld is het makkelijk om mee te komen. Er zit veel afwisseling in de game en als je de single player hebt uitgespeeld dan kun je je ook nog uren vermaken met de multiplayer. Ladies and gentlemen ready for takeoff!

Houd van Indonesisch eten en mag hem altijd wakker maken voor een bordje Rendang of een vers gedraaide lemper.