Preview: Asura’s Wrath

By Wesley Akkerman | Artikelen, Games, Voorbeschouwingen

Met Asura’s Wrath wil CyberConnect2 je niets anders dan je boos maken. Dat doet de ontwikkelaar met een aangrijpend verhaal, dikke naaistreken en een hoop extra krachten wanneer je die frustratie loslaat. Dat ziet er vet uit in video’s, maar hoe ervaar je die kwaadheid tijdens het spelen?

Asura was ooit een gerespecteerde generaal van de goden, tot de dag dat hij zijn vijand Gohma had verslagen en op mocht komen draven bij de keizer van het land. Die bleek vermoord te zijn en Asura werd aangewezen als de dader. Hij ontvluchtte het keizerlijke leger om zijn vrouw en kind te beschermen. Bij thuiskomst trof hij zijn vrouw levenloos aan en was zijn dochter Mithra ontvoerd. Helemaal door het dolle heen, zocht hij z’n vroegere vijanden op die Mithra in een glazen container gevangen genomen hadden. Asura probeerde zijn dochter te redden, maar verloor het gevecht met de god Deus, die de echte moordenaar is. Deus wil ‘The Great Rebirth’ – wat dat ook moge betekenen – opwekken en Asura moest daar maar voor wijken. Hij viel van een platform af en belandde op aarde, maar heeft gezworen wraak te nemen.

En dan, twaalf millennia later, ontwaakt Asura door de gebeden van een jong meisje. Hij redt haar van een groep aapachtige  en trekt de wereld in om zijn oude vijanden te verslaan, zodat hij uiteindelijk zijn dochter kan redden. Hij vecht tegen de krachten van de goden en neemt het later op tegen Deus en de Seven Deities, die sterker zijn geworden door Mithra’s krachten te misbruiken. Maar tot het zover is, moet Asura het nog opnemen tegen soldaten uit de hemel, verschillende wilde dieren, gigantische ruimteschepen  en meer krachtige vijanden.

Het verhaal klinkt alleen al episch genoeg om de interesse te wekken. De video’s die de afgelopen tijd zijn vrijgegeven laten precies zien wat je er bij moet voorstellen: Dragonball-achtige gevechten, met de nadruk op hoogoplopende emoties. De camera heeft in de tussenfilmpjes geen vast punt en concentreert zich vaak op de vuisten, armen of gezicht van Asura, zodat je precies ziet wat er verandert of nodig is om verder te komen. Samen met de aparte stijl – zo’n typisch Japanse animé-stijl – en het grauwe kleurgebruik, nodigt het uit om te spelen.

Maar wanneer je dat eenmaal doet, kom je al gauw van een koude kermis thuis. De gevechten voelen lang niet zo vet of episch aan als verwacht. Het is in elk geval leuker om naar te kijken dan om zelf te spelen. De quick time events zijn daarentegen wel wreed: op momenten dat je bijvoorbeeld van arm naar arm springt van een god die groter is dan de aarde, dan wordt het een soort interactieve tekenfilm en dat is waar Asura’s Wrath het van moet hebben. Zo min mogelijk vrijheid en juist heel veel quick time events: die gameplay past precies bij de stijl.

Woede staat centraal in Asura’s Wrath. Het is daarom dan ook de bedoeling om zo kwaad mogelijk te worden. Dat doe je door zelf veel klappen of vuurballen uit te delen, maar ook door er net zoveel te incasseren. De meter bovenin het scherm loopt dan op en op het moment dat hij vol is, staat er heel groot ‘burst’ in beeld. Je klikt dan op de rechter schouderknop en je ontploft letterlijk van woede. Er groeien opeens twee paar extra armen aan je kunt knokken als nooit tevoren.

Hoe vet dat ook klinkt, Asura’s Wrath vervalt al gauw in een repetitief avontuur waar je u tegen zegt. Het is vooral buttonbashen dat de klok slaat. Dat hoeft nog geen groot struikelblok te worden, want we hebben nog maar een fractie van het spel gespeeld. Met genoeg quick time events en tussenfilmpjes die meer van het epische verhaal blootgeven, zijn wij al tevreden. De demo doet vooralsnog geen eer aan het spel.

Like this Article? Share it!

About The Author

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Streamt ook nog wel eens, maar dat schiet er vaak bij in.

2 Responses to Preview: Asura’s Wrath

  1. Mike says:

    Klinkt als het proberen waard.

    Kan niet erger zijn dan white knight chronicles… das pas echt crap

  2. Leroy says:

    Deze speelde best vloeiend wel.. Was wel even wennen maar hij speelde niet vervelend en zag er echt awesome uit