Marc’s Movie Spotlight: The Fly (1986)

Het is weer tijd voor Marc’s Movie Spotlight en deze keer gaat het over een enorm gore film. Ik heb dat over David Cronenberg’s The Fly met Jeff Goldblum.

Als kind werd ik enorm fan van Jeff Goldblum na het zien van hem in Jurassic Park en Independence Day. Toen ik in de TV-gids zag staan dat de film The Fly op TV zou komen en dat Jeff Goldlbum erin speelde EN dat het ook nog eens een horrorfilm was, moest ik hem zien. Ik nam de film op en keek hem de dag erna meteen en de film staat voor altijd in mijn geheugen gegrift.

Waar gaat The Fly over?

Seth Brundle (Jeff Goldblum) heeft een teleportatie machine gemaakt en hij besluit deze als eerste mens uit te testen. Helaas voor hem zit er een vlieg in de cabine. Als hij dan in de andere cabine verschijnt is Seth door het dolle. De machine werkte! Het enigste is dat hij nu gemixt is met een vlieg en deze langzaam maar zeker naar buiten komt, op de meest ranzige manier mogelijk.

fly

Waarom is The Fly zo goed?

The Fly is meer dan alleen een horrorfilm. Naast alle horror en gore, heeft de film ook een heel menselijk karakter. De relatie tussen Seth en Veronica Quaife (Geena Davis) is enorm goed vormgegeven en hoe de verandering van Seth ook de relatie veranderd is een sterk punt in de film. Ook omdat Seth doorkrijgt wat er aan de hand is en hij dit helemaal niet wilt, krijgt de film ook een dramarandje. De horror is uiteraard enorm aanwezig. De transformatie van Seth is bizar goed gedaan en bijzonder ranzig. Dit is gedaan door Chris Walas die ook meehielp aan films als Gremlins, Star Wars Episode VI: Return of the Jedi en Arachnophobia. De effecten zijn zo enorm goed dat het niet raar is dat ze hier een Oscar voor kregen. Het is ook een erg knappe mix van make-up en poppen en met bijzonder veel bloed en ranzigheid. Het begint heel erg rustig met dingen als kleine, harde haartjes die door de huid heen komen, gevolgd door nagels die uitvallen, maar het hoopt erg snel op en het is nog steeds anno 2015 erg ranzig om naar te kijken.

Het acteerwerk is ook erg sterk en met name dat van Jeff Goldblum. Ik heb hem nog nooit zo sterk zien acteren. Hij overtuigt enorm als de gekwelde Seth en je hebt tegelijkertijd medelijden met hem, maar ook walg je van hem. Geena Davis (Beetlejuice, Thelma & Louise) speelt ook prima als de vriendin van Seth en houdt van hem, maar is ook oprecht bang voor hem. De regie komt van David Cronenberg (Videodrome, Scanners, Eastern Promises) en hij zet hiermee zijn beste film neer vind ik. Eigenlijk is de film een remake van de film The Fly uit 1958. Maar die film was misschien voor die tijd beangstigend, maar die heeft de tand des tijds verre van doorstaan. Plus het feit dat deze remake enger is, zit er ook een veel diepere menselijke, dramatische kant aan. Deze film is een ware horror klassieker.

fly

Wie moet The Fly kijken?

Mensen die opzoek zijn naar een goede horror moeten deze opzetten. Dit omdat de film op elk gebied enorm goed is. Op het verhaalgebied, acteergebied, effectengebied, alles valt prachtig samen. Ook kijkers die een hele ranzige film zoeken met praktische effecten doen er goed aan deze film aan hun kijklijstje toe te voegen. Eerder behandelde ik de film The Thing die bekend staat om zijn ranzige effecten en deze film kan zich er makkelijk mee meten. Ook liefhebbers van horror met een sterk inhoudelijk verhaal dat zowel dramatisch als menselijk is moet deze film zeker een kijkbeurt geven. En ten slotte natuurlijk fans van Jeff Goldblum aangezien zijn acteerwerk in deze film het beste is van wat hij tot nu toe heeft neergezet. Dit geld ook voor fans van David Cronenberg omdat dit zeker hoort tot de top van zijn werk.