Marc’s Movie Spotlight: Spaceballs (1987)

Marc is ook natuurlijk groot Star Wars-fan en houdt hij ook nog eens van Mel Brooks, nou dan kan Spaceballs niet missen natuurlijk!

Toen ik vol in mijn Star Wars-verslaving terecht was gekomen ontdekte ik op een goede dag de Star Wars-spoof Spaceballs van legendarische komedieregisseur Mel Brooks. Deze film vind ik zelf zijn allerleukste, ik vind zijn andere films als Robin Hood: Men in Tights, History of the World Part I en Young Frankenstein uiteraard ook geweldig, en deze film kan ik altijd opzetten en ik blijf lachen. Toen het nieuws kwam dat er een deel twee aan gaat komen was ik dan ook enorm blij! Tot die film er is hebben wel gelukkig het briljante eerste deel en vandaag bespreek ik die met je.

Waar gaat Spaceballs over?

Planet Spaceball’s President Skroob stuurt Lord Dark Helmet naar de planeet Druidia om daar lucht te stellen. Hierbij probeert hij de dochter van koning Roland te kidnappen zodat hij deze als chantage kan gebruiken. Maar gelukkig is daar de held Lone Starr met zijn trouwe compagnon Barf om dit plan te dwarsbomen!

spaceballs

Waarom is Spaceballs zo goed?

Spaceballs is een grote spoof op alle grote sci-fi-films. Dus naast Star Wars zie je ook grappen over films als Alien en Planet of the Apes. De humor is zoals we van Mel Brooks gewend zijn, erg flauw maar oh zo grappig en hier en daar ook nog erg scherp. Er wordt ook veel tegen de kijker gepraat en dit werkt ook prima. De grappen zitten erg goed in elkaar en scene na scene is gewoon grappig! Het is echt enorm knap dat hij zo’n memorabele film heeft gemaakt. Als je deze film bespreekt met vrienden is het constant: En dan die scene van …! Elke scene blijft je bij en dat is echt enorm knap. Dit komt ook omdat Brooks een paar geweldige personages heeft neergezet. Natuurlijk zijn het gewoon kopieën van de Star Wars-personages, maar hij maakt ze zo enorm grappig.

Zo hebben we in plaats van Han Solo en Luke Skywalker Lone Starr die wordt gespeeld door Bill Pullman (Independence Day, The Equalizer). Zijn hulpje is geen Chewbacca maar Barf en deze wordt gespeeld door John Candy (Planes, Trains & Automobiles, The Great Outdoors) en hij is geen grote aap, maar een half man half hond. In plaats van prinses Leia hebben we prinses Vespa, gespeeld door Daphne Zuniga (The Sure Thing, The Fly II) en ze heeft geen C-3PO maar Dot Matrix waarvan de stem wordt gedaan door Joan Rivers. Als slechteriken hebben we niet Emperor Palpatine maar President Scrooge die Mel Brooks (Blazzing Saddles, History of the World: Part I) speelt. En dan in plaats van Darth Vader hebben we uiterst geestige en memorabele Dark Helmet die wordt gespeeld door een van mijn helden Rick Moranis (Little Shop of Horrors, Honey, I Shrunk The Kids, Ghost Busters). Dark Helmet is echt een geniaal personage. Zijn kostuum alleen al is hilarisch en dan zit er zo’n klein, mager mannetje onder die zichzelf heel wat vindt, maar verre van stoer is. Briljant verzonnen en het personage werkt zo ongelofelijk goed. Hij is echt het beste personage van de film. Mel Brooks zit nog een keer in de film en dan als zijn versie van Yoda, Yogurt genaamd.

De teksten zijn dus heel erg geestig en slim en blijven ook makkelijk in je hoofd hangen. De film begint al met een bekend iets van Star Wars, een ruimteschip dat over de camera vliegt. In Star Wars duurt dit misschien een seconde, hier lijkt het wel een half uur te duren, het schip is zo ongelofelijk lang, heerlijk! Dan de grappen over de Asshole-familie, de ‘kam de woestijn uit!’-grap, de ‘ ludicrous speed’-grap, de grap over wat de relatie is van Dark Helmet en Lone Starr, Yogurt die grappen maakt over hoe Star Wars veel verdient aan merchandise dus zelf maar de meest achterlijke dingen verkoopt als merchandise (Spaceballs de flammenwerper). En dan heb ik het nog niet eens over zijn versie van Jabba the Hutt, Pizza the Hutt, de film blijft steeds gekker en maffer worden. Ook zit er nog een bekende in uit de Police Academy-films Michael Winslow. In de Police Academy-films was hij Larvell Jones die de rare geluidjes deed en in deze film doet hij dat nog eens netjes over in een geweldige scene. De film bevat zoveel sterke grappen en momenten dat het echt geweldig is om naar te kijken.

spaceballs

Wie moet Spaceballs kijken?

Mensen die van een goede, leuke, maffe komedie houden zijn bij deze film aan het juiste adres. Verder fans van Star Wars of science fiction-films in het algemeen kunnen hun lol op en zullen de vele referenties snappen. Ook Mel Brooks-fans zullen deze film enorm kunnen waarderen aangezien deze tot zijn beste behoort. Fans van Rick Moranis zullen in deze film één van zijn, zo niet DE, meest memorabele rollen zien en hij heeft zoveel goede teksten tot zijn beschikking dat hij enorm populair is geworden met dit personage. Deze film moet je als komedie- of sci-fi-liefhebber zeker een keer hebben gezien.