Marc’s Movie Spotlight: [Rec] (2007)

Marc neemt je deze keer mee naar een van de allerengste films ooit, voor hem dan, het Spaanse [Rec]. Deze onverwachte hit uit 2007 zal je lang bij blijven!

In 2007 was ik Rome en zag ik overal posters voor [Rec]. Ik had er online al hier en daar iets over gelezen dat het erg zou zijn en ik was dan ook vastbesloten om de film op te zoeken als ik thuis was. Eenmaal in Nederland vond ik de film snel op dvd en toen mijn ouders en broertje een keer niet thuis waren zette ik de film om een uur of een s’nachts op. Wat een fout was dat! Halverwege de film besefte ik me dat ik in de woonkamer zat en hierna nog naar mijn slaapkamer boven moest. Film op pauze, alle lichten aan, muziek aan, mee zingen met de muziek en snel naar mijn kamer om verder te kijken. Achteraf maar slim ook want ik had erna anders echt niet meer de trap op gedurfd om naar mijn kamer te gaan.

Waar gaat [Rec] over?

Ángela Vidal (Manuela Velasco) is een televisiereporter en ze maakt een item over wat een brandweer doet tijdens een nachtdienst. Al snel krijgt de brandweer een oproep dat er een oudere vrouw vastzit in haar appartement en hulp nodig heeft. De brandweer arriveert al snel en even snel komen ze erachter dat er iets raars met de vrouw is. Als ze dan ineens een brandweerman aanvliegt en begint te bijten wordt het hele flatgebouw ineens afgesloten en mag er niemand meer naar buiten. Er is dus meer aan de hand en voordat iedereen het doorheeft escaleert het heel snel.

rec

Waarom is [Rec] zo goed?

[Rec] is een first-person horrorfilm zoals we al eerder zagen in The Blair Witch Project. Het enigste verschil is dat bij The Blair Witch Project je de mensen ziet die de camera’s vasthouden. Hier zie je de cameraman niet verder en ben jij het dus meer. Hierdoor is de actie extra intens want jij wordt aangevallen. De film is verder enorm claustrofobisch. Het flatgebouw is niet enorm groot en bevat een vrij smalle trap en kleine kamertjes. Aanvallen zijn dus extra intens. Ook zijn de gebeten mensen gewoon snel en enorm agressief. Uiteraard gebeurt alles s’nachts en wil het lichtje op de camera ook nog wel eens uitvallen. Allemaal dingen die meehelpen aan de intensiteit van de film en de schrikeffecten. De regisseur vertelde de acteurs ook vaak niet wat er ging gebeuren zodat alle reacties echt zijn en dat is echt terug te zien. De effecten zijn verder ook allemaal prima en met name het einde zal je echt bij blijven.

Het acteerwerk is allemaal prima en dat werkt enorm goed in dit verhaal dat je beet pakt en niet meer loslaat. De film is dus echt een ‘recht-in-je-gezicht’-film en dit maakt de film tot één van de, zo niet DE, engste films die ik ooit heb gezien. Ook omdat je vrijwel de hele film in onwetendheid zit over wat er nou precies aan de hand is blijf je overvallen worden met schrikmomenten en nieuwe twists in het verhaal. De film heeft hierna nog drie vervolgen gekregen die helaas allemaal een stuk minder waren. Bij deel drie gooiden ze ook het ‘first person’-gebeuren uit het raam waardoor het een ‘normale’ film wordt en dan is het echt een stuk minder intens. Lees hier de recensie van [Rec] 4: Apocalypse. Ook de Amerikanen hadden al de rechten van de film gekocht voordat hij uitkwam voor een remake. Deze verscheen in de vorm van Quarantine maar deze is lang niet zo heftig als [Rec].

rec

Wie moet [Rec] kijken?

Liefhebbers van horrorfilms moeten deze kijken aangezien deze echt één van de engste aller tijden is. Als je van ‘first-person’ horror houdt zoals The Blair Witch Project of Paranormal Activity moet deze ook kijken aangezien deze vele male enger is. En voor mensen die van grijpende, angstaanjagende, heftige, onvoorspelbare films houden. Want dat is deze film allemaal en nog veel meer.