Marc’s Movie Spotlight: Infernal Affairs (Mou gaan dou) (2002)

Deze keer in Marc’s Movie Spotlight zijn absolute favoriete Chinese film Infernal Affairs! The Departed is een remake van deze en daar is Marc niet blij mee!

Toen in Nederland de Asiamania DVD’s verschenen raakte ik meteen verliefd op deze serie, aangezien hier enorm veel goeie films tussen zaten, zoals een van mijn favoriete films ooit Oldboy. Ook zat hier dus de film Infernal Affairs tussen, alle drie de films zelfs aangezien het een trilogie is, maar de eerste is absoluut de beste. Deze actiefilm is makkelijk mijn favoriete Chinese film. Toen in 2006 de film The Departed verscheen van Martin Scorsese met Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg en Martin Sheen en deze vier Oscars won, maar niks zei over dat het gejat was van Infernal Affairs was ik dan ook woest. Weer gaat Hollywood een film overnemen en deze wint dan ook nog een hele zooi prijzen? Waaronder Best Writing, Adapted Screenplay! Hier snapte ik niets van, best writing? Gewoon vertalen van het Chinees naar Engels! Waarom kunnen die klote Amerikanen niet gewoon een film in een andere taal kijken en credit geven aan het origineel? Ik ben er nog steeds des duivels over en ik weiger ook The Departed te kijken, hoe fan ik ook ben van Jack Nicholson. Door dit geintje heb ik ook echt een hekel gekregen aan Martin Scorsese en kan ik ook maar weinig films van hem waarderen. Waarom ben ik zo boos? Omdat Infernal Affairs het origineel is en de roem verdient in plaats van die achterlijke remake!

Waar gaat Infernal Affairs over?

Lau Kin Ming (Andy Lau) en Chen Wing Yan (Tony Leung) zijn beiden kadetten van de politie academie. Na hun opleiding verdwijnt Chen Wing undercover in het criminele circuit en gaat Lau Kin de politie in. Lau Kin werkt echter voor de criminelen, beide zijn dus mollen. Al snel komen zowel de criminelen als de politie erachter dat er een mol in het spel is en dan begint de speurtocht naar wie die mol dan is. Een dodelijk en enorm spannend verhaal is het gevolg.

infa

Waarom is Infernal Affairs zo goed?

Infernal Affairs is een keiharde actiethriller met een enorm goed script. Het verhaal is vanaf het begin sterk en laat je tot en met het einde niet meer los. Daarnaast gebeuren er zat onverwachte dingen en heeft iedereen een verborgen agenda. De film is enorm sfeervol en bevat enorm veel mooie shots. Met name bij de zenuwslopende ontknoping is het een plaatje om naar te kijken. Het verhaal is intrigerend en zit aardig complex in elkaar. Maar om te blijven opletten is geen probleem, want er gebeurt zat en het is allemaal mega spannend. Er zit ook een enorm goeie sfeer in de film, je wordt er echt ingezogen en je wilt niets meer missen. Het is zo interessant wat er allemaal gebeurt en door het goede acteerwerk ben je oprecht geïnteresseerd in de personages en hun lot.

De film bevat verder een paar van China’s beste acteurs. Zo hebben we dus Andy Lau (House of Flying Daggers, The Warlords) en Tony Leung (Hero, 2046). Beide spelen echt geweldig en dit is echt het beste acteerwerk dat beide tot op heden hebben neergezet. Daarnaast zien we aan de kant van de politie Anthony Wong (Exiled, The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor) als Wong Chi Shing en hij zet ook echt een prachtige rol neer. Een harde man die wil weten wat er aan de hand is, echt geweldig. Maar wie nog meer echt de spotlight steelt is Eric Tsang (The Accidental Spy, 7 Assassins) als maffiabaas Hon Sam. Zijn scenes zijn een genot om naar te kijken en op het eerste oog lijkt hij een vriendelijke man waar je mee kan lachen. Maar oh wee als je hem in de weg staat of je hem wat flikt. Maar toch wil je eigenlijk niet dat hem iets overkomt, een enorm interessant personage. Door deze film ben ik enorm fan van de beste man geworden.

De regie komt van Wai-Keung Lau (Infernal Affairs-trilogie, Initial D) en Alan Mak (Infernal Affairs-trilogie), de mannen laten zien een geweldig verhaal neer te kunnen zetten met zat spanning en complexiteit. Wat ook kenmerkend is voor de film is de soundtrack. Deze is enorm goed en voegt enorm veel toe aan de sfeer en spanning. Deze film is echt Chinese cinema op zijn best

infa

Wie moet Infernal Affairs kijken?

Fans van Chinese films moeten deze film echt zien, aangezien dit de beste is die het land te bieden heeft. Ook fans van Andy Lau, Tony Leung en met name Eric Tsang moeten deze eens zien, in deze film zijn de acteurs echt op hun best te zien. Verder fans van spannende thrillers met goeie plotwendingen zullen deze film ook zeker geweldig vinden. En tenslotte mensen die The Departed hebben gezien en willen weten hoe het origineel eruit ziet, kijk deze film alsjeblieft, want de kans is enorm groot aanwezig dat je deze film vele malen gaver vindt dan de Amerikaanse.