Marc’s Movie Spotlight: Battle Royale (Batoru rowaiaru) (2000)

Deze keer in Marc’s Movie Spotlight een ware cultklassieker! Deze keer bespreekt hij de mega gewelddadige Japanse film Battle Royale!

Ik heb een periode gehad als tiener waarin ik de meest schokkende en bloederigste films wilde zien. Na films als Cannibal Holocaust te hebben gezien hoorde ik al snel de titel Battle Royale van mensen. Ik vond de film al snel op DVD en duwde het schijfje snel mijn Xbox in. Hierna was ik hooked aan Japanse cinema. Want als je bloederige films zoekt, moet je toch echt daar wezen! Battle Royale is een film die enorm groot is in de cultwereld en ook bij horrorliefhebbers. De film is enorm controversieel en heeft de tand des tijds enorm goed doorstaan. Nog steeds is het een keiharde en schokkende film. Het concept is zelfs de inspiratie geweest voor The Hunger Games! Alleen is The Hunger Games dan echt een Battle Royale voor kleine kleutermeisjes aangezien Battle Royale zo enorm veel verder gaat en harder is dan The Hunger Games. Heb ik je aandacht al?

Waar gaat Battle Royale over?

In de toekomst in Japan werkt het scholensysteem niet meer. De jeugd heeft geen respect voor ouderen en op school worden leraren mishandeld en verwond. Daarom bedenkt de Japanse overheid het Battle Royale-programma. Elk jaar wordt een klas uitgekozen en die klas wordt op een eiland gedropt. Elke leerling krijgt een tas met daarin een wapen, van machinegeweren, granaten en messen tot een koekenpan, en dan krijgen de leerlingen drie dagen de tijd om elkaar uit te moorden. Want na drie dagen mag er nog maar één leerling in leven zijn. Om zeker te zijn dat de leerlingen meewerken krijgen ze een halsband om met daarin een bom die afgaat als er na drie dagen nog meer dan één leerling leven. Let the games begin!

br

Waarom is Battle Royale zo goed?

Battle Royale is een keiharde actiefilm die enorm spannend is en een interessant verhaal biedt. Want er zit ook een hoop psychologie achter. Hoe reageren tieners in zo’n situatie? Je ziet sommige ontpoppen tot ware moordenaars, andere vormen groepjes en ook zie je hartsvriendinnen elkaar ineens vermoorden. Een ander mooi voorbeeld is van een meisje die de vriend van een ander meisje heeft afgepakt, een mooiere kans op wraak is er toch niet? Ook door de verscheidenheid aan wapens is het slagveld erg interessant. Want ook wapens als gif zitten ertussen. De effecten zijn enorm goed en lekker op zijn Japans is er bloed in overvloed. Het spuit letterlijk alle kanten op. De film is dus keihard en er gebeuren echt dingen die enorm onethisch zijn. Alleen in het begin al, de leerlingen krijgen een instructiefilmpje te zien over hoe het werkt en dit wordt verteld door een enorm enthousiast Japans meisje die vertelt dat ze elkaar dus straks moeten afslachten. Een enorme contradictie met de situatie, maar het werkt zo goed. Het verhaal is ook enorm spannend en je zit echt aan het beeld gekluisterd. Er kan elk moment iets gebeuren, dus je kan de film geen moment uit het oog verliezen.

Er zitten ook een aantal prima acteurs in. Zo is daar als eerste een ware Japans held op het gebied van acteerwerk en regie Takeshi Kitano (Brother, Zatoichi). Hij speelt de leraar van de klas en is keihard. Hij zet de rol briljant neer als onvoorspelbare en meedogenloze leraar. Als hoofdrolspeler is Tatsuya Fujiwara (Death Note, Battle Royale 1 & 2) gecast en hij speelt de jongen waar je echt voor zit te duimen. Een sympathieke hoofdrolspeler is een enorm gestoorde situatie. Aki Maeda (Linda Linda Linda, Neko no ongaeshi) speelt de vriendin van Tatsuya en het feit dat er maar één iemand mag overblijven brengt een interessant probleem met zich mee. Een ander bekend gezicht is Chiaki Kuriyama (Kill Bill, Hair Extensions) die ook iemand uit de klas speelt. Door deze rol heeft Quentin Tarantino haar gecast in Kill Bill en is hij enorm fan van haar. Hij heeft een life-size beeld van haar in zijn huis staan, zo’n indruk maakte ze op hem.

De regie komt van Kinji Fukasaku (Tora! Tora! Tora!) en hiermee maakte hij zijn meest controversiële film ooit. De film is op zijn beurt weer gebaseerd op een manga, maar Fukasaku laat zien dat dit verhaal zich enorm goed vertaald naar een film.

br

Wie moet Battle Royale kijken?

Iedereen die kennis wilt maken met de Japanse cinema zal een prima begin maken met deze film. Deze film laat zien hoe Japanse cinema in elkaar zit, hard, bloederig met een apart gevoel voor humor. Verder mensen die een keihard actiefilm zoeken met veel geweld en liters bloed. Ook voor fans van horrorfilms dus! Als je fan bent van Takeshi Kitano of Chiaki Kuriyama dan is dit ook een prima film om op te zetten want beide zetten geweldige rollen neer, ook al is die van Chiaki niet zo enorm lang. Ook als je van cultfilms houdt dan moet je deze zien, aangezien deze tot de top behoort in de cultwereld.