Marc’s Movie Spotlight: BASEketball (1998)

Marc is een enorme South Park-fan en daarom staat deze keer een film centraal in Marc’s Movie Spotlight van de makers van South Park: BASEketball!

Ik weet nog goed dat South Park voor het eerst op TV kwam in 1997, ik moet toen een jaar of elf zijn geweest, en dat iedereen het erover had. Ik werd zelf ook groot fan ervan en ook al snapte ik nog niet alle dubbele boodschappen toen, de grove humor en gruwelijke doden van Kenny vond ik geweldig. Toen ik een jaar of vijftien was ging wilde ik meer dan South Park en zocht ik de makers op op internet en kwam ik erachter dat ze meer films hadden gemaakt! De eerste waar ik mee in aanraking kwam was BASEketball. Ik heb deze film al eens in een artikel genoemd, net als de andere die ze hebben gemaakt, maar deze vind ik echt hun sterkste en hier wilde ik even apart aandacht aan schenken.

Waar gaat BASEketball over?

In de film zien we Coop (Trey Parker) en Remer (Matt Stone) die op hun 23ste nog niets van hun leven hebben gemaakt. Ze zijn ook eigenlijk nergens goed in en op een feestje komen ze erachter ook in sport niet goed te zijn. Het enige wat ze wel kunnen is een basketbal vanaf bepaalde punten in de basket gooien, zolang ze maar niet hoeven te rennen en zo. Ze besluiten hier een echte sport van te maken en BASEketball is geboren. Je mag elkaar wel afleiden als je gooit om een psych te scoren. De sport wordt (landelijk) enorm populair. Ze worden gesponsord en worden het beste team van Amerika. Terwijl Coop altijd vond dat de sport niet om geld moest draaien begint dat nu wel te gebeuren en bij Remer stijgt de roem hem dan ook naar zijn hoofd.

basketball

Waarom is BASEketball zo goed?

BASEketball is eigenlijk een South Park-aflevering van ruim anderhalf uur. De humor, de dubbelzinnigheid, de boodschap erachter, alles wat South Park zo vet maakt zit hier ook in. De humor is gewoon heerlijk en er zitten ook enorm veel referenties in naar South Park. Zo doet Trey Parker Cartman na om iemand af te leiden en hoor je hem ook de stem doen van Mr. Garrison en Mr. Hankey. Er zit zelfs een fout liedje in, gezongen door Trey Parker, zoals ze dat ook wel eens in South Park hebben. De humor is ook lekker vulgair en grof, precies zoals we het graag hebben van ze. Ook hebben ze uiteraard respect voor niemand en worden er behoorlijk wat grappen gemaakt ten koste van alles en iedereen. Ik heb de film inmiddels al wel dertig keer gezien denk ik, maar nog steeds moet ik telkens weer lachen en blijft hij leuk om op te zetten.

Het acteerwerk is natuurlijk nergens Oscar-waardig, maar het past er gewoon precies bij. De grappen worden goed geleverd en je voelt overal de hand van Trey Parker en Matt Stone terug. Naast Parker en Stone spelen er verder nog prima acteurs en actrices mee. Zo is er als eerste Dian Bachar (Orgazmo, Cannibal! The Musical) als Squeak ‘Little Bitch’ Scolari die het derde wiel is bij Parker en Stone en die ze constant belachelijk maken en die een enorm pispaaltje is. Ze maken hem helemaal gek en het is prachtig hoe dit gebeurt en hoe Squeak het ook allemaal laat gebeuren, onder veel gemopper natuurlijk. Zijn personage is een van de vele hoogtepunten. Yasmine Bleeth (Baywatch, Undercover Angel) speelt Jenna Reed en dat is het meisje waar zowel Cooper als Remer verliefd op worden. Ernest Borgnine (The Wild Bunch, Escape From New York) speelt Ted Denslow en hij helpt de gasten om een landelijke sport van BASEketball te maken. Robert Vaughn (The Magnificent Seven, Bullitt) speelt de gemene Baxter Cain die veel geld wil verdienen aan de sport en zo spelen er nog zat andere leuke acteurs en actrices mee.

Verder zitten er zoveel memorabele scenes in de film dat ik geen één favoriete kan opnoemen omdat het er simpelweg zoveel zijn. De scene dat ze Squeak gek maken in hun huis, het Unsolved Mysteries-programma (‘He is hanging by his neck in his fucking closet’), de scene in het ziekenhuis dat ze een kind proberen te redden, de scenes na de wedstrijden dat je post-interviews ziet, de twee verslaggevers bij de wedstrijden waarvan er een te ongepaste dingen zegt, als Cooper in zijn auto rijdt en een liedje op de radio hoort, de lijst gaat maar door en door. De regie komt van David Zucker (The Naked Gun-films, Airplane) en hij heeft veel ervaring met dit soort humor en hij zet met Parker en Stone een geweldige film neer.

basketball

Wie moet BASEketball kijken?

Fans van South Park moeten deze film NU opzetten, want je weet niet wat je mist. Hiernaast fans van humor in de trend van films als Airplane en The Naked Gun-films, want de humor ligt door regisseur David Zucker ook in die richting. En verder natuurlijk iedereen die van heerlijke flauwe, grove, niemand sparende humor houdt. Als dat je ding is, dan vind je een pareltje in deze film.