Recensie: Zuma’s Revenge

De Zuma-serie is op tal van platformen uitgekomen. De pc en Mac hebben hun eigen versies (zowel betaald als gratis) en ook Xbox 360 en Nintendo DS zijn al aangedaan. Nu komt het spel nog een keer uit op Nintendo’s handheld, maar dan via de Nintendo eShop.

Zuma’s Revenge is een puzzelspel met een hoog tempo. Je reactievermogen wordt op de proef gesteld in verschillende levels, met telkens hetzelfde doel. Jij, als de kikker in het midden, moet ervoor zorgen dat je alle balletjes op het scherm weg krijgt. Al die balletjes hebben verschillende kleuren en wanneer je dezelfde kleuren bij elkaar krijgt, dan verdwijnt er een rij met die kleur balletjes. Dat doe je door er zelf een bal tegenaan te schieten of door combo’s te maken.

Dat recept heeft PopCap Games nu over meerdere spellen, versies en platform verspreid, waardoor deze eShop-variant niet nieuw aanvoelt. De power-ups, die het spel fris moeten houden, zijn ook niet nieuw wanneer je een doorgewinterde Zuma-fan bent. Aan de andere kant: heb je nog nooit Zuma gespeeld, dan heb je wel meteen een complete ervaring. Voor dat zachte prijsje krijg je namelijk een superverslavend spel, met meer dan alleen de basis.

Naast de hoofdmodus, een avontuur waarin je zes werelden doorkruist en het opneemt tegen pittige eindbazen, bevat deze digitale versie Daily Dungeon. Dat is een modus die is geïntroduceerd in de Nintendo DS-versie die de levensduur van de game aanzienlijk verlengd. Elke dag krijg je namelijk drie specifieke en afwisselende opdrachten met telkens meerdere doelen waaraan je moet voldoen. Doe je dat allrmaal netjes en goed, dan speel je verschillende dingen vrij.

Qua aankleding is alles ook tiptop in orde. De muziek past goed bij de uitstraling – het jungle- en eilandenthema is overal netjes in verweven. De weinige animatie die Zuma’s Revenge telt, zijn eveneens goed verzorgd. Tel daarbij bovenop dat je dit spel uren kunt spelen door de verschillende modi, en je kunt stellen dat de Nintendo eShop wederom een fantastisch spel rijker is. Maar de kans is groot dat je hem al speelt op je iPhone – zo niet, dan bega je geen miskoop.

8.0

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV over games, series, films, tech en muziek. Hij streamt sinds kort dagelijks via Twitch, via http://www.twitch.tv/wesleyakkerman.