Recensie: Topoloco – Crazy about Topography

In de Nintendo eShop verschijnen niet alleen toffe spelletjes of handige apps, zo bewijst het Nederlandse Abstraction Games. Met Topoloco – Crazy about Topography zijn we een educatief aardrijkskundespel rijker.

Directeur van het bedrijf, Ralph Egas, heeft benadrukt dat Topoloco geen game is, “maar eerder een light weight educatief hulpmiddel met een ludiek sausje.” De markt waar de ontwikkelaar uit Valkenswaard zich op richt, is dan ook een niche. Vergelijkbaar met die van Nintendo destijds, toen Dr Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain? werd uitgegeven op de Nintendo DS. Maar met Topoloco berekenen we niet een leeftijd van iets, maar kun je wel checken hoe het met je geografische kwaliteiten gesteld is.

Dat gebeurt in verschillende modi, verspreidt over de verschillende continenten. Je kunt je focussen op hoofdsteden, landen en vlaggen. De opdrachten die je krijgt zijn simpel  in opzet, maar kunnen je kennis van de wereldlijke indeling enorm verhogen. Wellicht is dit dan ook de ultieme software voor kinderen die moeite hebben met aardrijkskunde. Het is derhalve een goede keuze geweest om deze game op de Nintendo DSi uit te brengen (tevens speelbaar op een Nintendo 3DS, niet de Nintendo DS), omdat een hoop kids die handheld thuis hebben liggen. De afzetmarkt is er in elk geval.

Dat het spel gericht is op kinderen, blijkt ook uit de vormgeving. Je speelt zogenaamd alle opdrachten in een schriftje en overal kom je vrolijke kleuren en krijtstrepen tegen. De professor die je begeleidt is een koddig ventje in een witte jas, met een grote snor – dat spreekt ook enorm tot de verbeelding. Het enige nadeel is wellicht dat het speell en in het Engels te spelen is. Nu kan dat natuurlijk meteen kennis van de Engelse taal doen toenemen, ware het niet dat sommige landen of hoofdsteden gewoonweg anders heten en daarom niet te herkennen zijn voor jonge basisschoolkinderen.

Desondanks is alles wel heel prettig opgebouwd en speelbaar. De verscheidende oefeningen bestaan uit het beoefenen van alle opdrachten, het nemen van een examen en het bekijken van een atlas. Om het spel wat aantrekkelijker te maken, bevat deze serious game spelelementen die kinderen bezighoudt. De meeste onderdelen zijn simpelweg te halen door je kennis te testen door middel van een meerkeuzetoets. De andere spelelementen zijn het verslepen van vlaggen naar het bijbehorende land of het simpelweg aantikken van de juiste hoofdstad. Land leve het aanraakscherm.

Al met al kan gesteld worden dat Topoloco – Crazy about Topography een waardevol stuk software kan zijn voor de ontwikkeling van aardrijkskundige kennis. De spelletjes zijn simpel maar doeltreffend, de aankleding is netjes verzorgd en de drempel om aan dit educatief spel te beginnen ligt behoorlijk laag. Dat heeft het vooral te danken aan ongecompliceerde doeltreffendheid van de software.

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Hij streamt sinds kort dagelijks via Twitch, via http://www.twitch.tv/wesleyakkerman.