Recensie: Toki Tori (Virtual Console)

Puzzelgames zijn tijdloos, dat bewijst de heruitgave van Toki Tori in de Virtual Console op de Nintendo 3DS. Een spel waar je als ontwikkelaar met recht trots op mag zijn, aangezien de Gameboy Color-versie van de serie de tand des tijds doorstaan heeft.

Toki Tori is een kuikentje dat geplaagd wordt door het lot. Hij moet namelijk al zijn jongere broertjes en zusjes redden, die nog in hun ei zitten en verspreid zijn over de wereld. Zijn doel is om naar het eng uitziende kasteel op de horizon te lopen, terwijl hij het opneemt tegen verschillende vijanden en obstakels, en gebruik maakt van verscheidene, handige hulpmiddelen. Zo kan het gele kuikentje teleporteren of gebruik maken van een bazooka.

Hoewel het verhaal best onderhoudend is en je een reden geeft om door te spelen, is het natuurlijk flinterdun en alleen aanwezig om het avontuur zin te geven. Daarnaast zorgt het ervoor dat het spel als een geheel aanvoelt, in plaats van losse gameplayonderdelen en willekeurig gekozen personages. Later zit er nog wel een toffe twist in het verhaal, maar die krijg je pas te zien als je daadwerkelijk het kasteel betreed hebt. Het heeft iets te maken met de ontvoering en je speciale krachten.

Toki Tori is een combinatie van een puzzel- en platformspel. Je loopt met het gevierde kuikentje door een level, springt her en der op een verhoogd platformpje en maakt gebruik van verschillende krachten. Hoe verder je komt, hoe meer krachten er beschikbaar komen en hoe vaker je die krachten kunt gebruiken. Bijna al die vaardigheden kunnen maar een paar keer gebruikt worden. Daar schuilt bij Toki Tori de uitdaging in: want hoe zet je ze in? Creatief denken is het devies.

Ga je niet creatief met je hulpmiddelen om, dan is het level niet meer te verslaan. Je moet er dus voor zorgen dat je zo ver mogelijk komt, zonder gebruik te maken van je krachten. De puzzels zijn duidelijk om de middelen heen gebouwd, dus je kunt ervan uitgaan dat je een stel pittige hersenkrakers op je pad krijgt. Kijk er ook niet van op als je al in de eerste wereld flink op je achterhoofd aan het krabben bent, terwijl je staart naar je Nintendo 3DS-schermpje.

Opmerkelijk is verder de character model van Toki Tori. Daar zit ontzettend veel detail in. Alle bewegingen gaan soepel over in elkaar en het lijkt haast wel alsof Two Tribes er driedimensionale elementen in verwerkt heeft. Je ziet ook Toki Tori’s gezichtsuitdrukkingen: als de timer van het level op nu staat is hij teleurgesteld en wanneer Toki Tori met z’n gezicht naar jou toegedraaid staat en hij heeft de bazooka vast, dan kijkt hij nog stoerder dan Rambo. Geniaal gedaan.

Toki Tori op de Virtual Console van de Nintendo 3DS, die nu te downloaden is via de Nintendo eShop, is een waardevolle toevoeging aan het digitale assortiment. De Nederlanders van Two Tribes hebben bewezen een tijdloos puzzelspel te kunnen maken: dat bewijst niet alleen deze heruitgave, maar ook die op WiiWare, Android, iOS, Windows, OnLive en Windows Mobile. Alleen zijn dat de verbeterde versies, en is dit een ongepoetste versie van het origineel, die net zo prettig wegspeelt als de rest.

Cijfer: 8.0

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Hij streamt sinds kort dagelijks via Twitch, via http://www.twitch.tv/wesleyakkerman.