Recensie: Ridge Racer Unbounded

De titel op het hoesje van een game, film of verzamelalbum geeft je meestal een goede impressie van wat je mag verwachten. Iemand die de naam Ridge Racer niets zegt zal een racegame verwachten. Door de voorkant van de hoes (auto’s die door een muur knallen) en de subtitel Unbounded verwacht je een niet al te serieuze racer waarbij je getrakteerd wordt op een flinke berg actie. Dit klopt dan ook allemaal.

Als je sinds de Playstation 1 (1995) echter wat vaker een game kocht, dan ken je de titel Ridge Racer vermoedelijk al. Niet in de laatste plaats om de meer dan tien verschillende uitgave van de game. En als je het spel kent of op zijn minst herinnert dan weet je dat het tot nu toe altijd een redelijk Japanse en strakke arcade-racer betrof waarin de zogenaamde ‘powerslides’ de hoofdrol speelde. De powerslides, of drifts als je wilt, waren van een zeer onrealistisch maar vermakelijk niveau, die zorgde voor een hoge snelheidservaring. Als je verwacht een nieuwe versie van deze oude games te spelen dan heb je het bij het verkeerde eind.

Anders
Uitgever Namco heeft voor het eerst sinds het ontstaan van de serie gekozen voor een compleet andere weg. Eigenlijk hebben ze een heel andere game gemaakt. Een game waarbij ze de naam Ridge Racer louter lijken te gebruiken vanwege de bekendheid van de naam. Want ondanks dat je ook in dit nieuwe deel kan driften trof ik nergens ‘de ziel’ van de serie aan waar ik altijd zo van heb gehouden.

Anders is natuurlijk lang niet altijd slechter, en dat gaat hier gelukkig ook op. Ridge Racer Unbounded is namelijk een zeer vermakelijke game, die handig leentje buur speelt bij games als Burnout en Split/Second. Beide snelle arcade-racers die de liefhebbers van dit genre hebben weten te bekoren. Gamers die deze games leuk vinden zullen zich vermoedelijk goed vermaken met de nieuwe Ridge Racer.

Uitdagend
Het spel is opgebouwd uit verschillende series races die allen verschillende thema’s hebben. Zo gaat het in de ene race nog om pure snelheid en ben je in de volgende ‘race’ punten aan het scoren door je rivalen van de baan af te beuken. Door de omgeving te vernielen, te driften en rivalen een zetje te geven vul je je boost-meter, waarmee je jezelf voor korte tijd van extra snelheid kan voorzien. En, niet geheel onbelangrijk, met deze snelheid kun je je ook door aangegeven gebouwen en blokkades boren om op deze manier de track van shortcuts te voorzien of bijvoorbeeld vrachtwagens te laten ontploffen waarmee je je rivalen een opdonder geeft. Op die manier kun je de omgeving dus als wapen gebruiken.

Toch is het allemaal nog zo makkelijk niet. De snelheid van de game ligt lekker hoog en om het driften goed onder controle te krijgen is nog wel wat oefening vereist. Daarnaast zijn de rivalen van redelijk hoog niveau en kent de game geen instelbare moeilijkheidsgraad. Ook kent Unbounded geen rewind-functie, dat terwijl dit een nieuwe standaard in het racegenre lijkt te zijn. Doordat je je spel niet een paar seconden kunt terugspoelen na een gemaakte stuurfout ben je extra op je hoede, wat de spanning er goed in houdt.

Uitgebreid, maar…
Naast de standaard circuits biedt het spel een uitgebreide editor waarmee je zelf circuits kunt maken, om deze vervolgens zelf te spelen of online te delen met de community. Je kunt alle onderdelen die je aantreft tijdens de normale races gebruiken, maar met wat creativiteit kun je een stuk verder gaan dan de ontwikkelaar zelf deed. Vooral met de kleine items als schansen, muren en ontplofbare onderdelen kun je flink wat gekke levels maken.

Een kritische kanttekening hierbij is overigens dat het erop lijkt dat de spelontwikkelaar zelf ook gebruik heeft gemaakt van deze editor. Tijdens de in het spel meegeleverde races tref je ondanks dat je op verschillende circuits rijdt vaak dezelfde gebouwen of gedeeltes van routes, wat soms verwarrend werkt bij het uit je hoofd leren van een track. Online ben je natuurlijk weer overgeleverd aan de goden. Of een track leuk is om te racen ontdek je vaak pas als je al aan het rijden bent.

Conclusie
Ridge Racer Unbounded is al met al een complete en lekker vette game die het genre zowel op de Xbox 360 als Playstation 3 goed aanvult. Dat de game ook direct op de PC is uitgekomen is daarbij een mooie kans voor de PC-gamers om zo’n typische console game te spelen. Het was al even geleden dat er een arcaderacer van niveau uitkwam, dus de liefhebbers zullen goed gestemd zijn. Je bent niet zomaar door de Single Player mode heen en als je de smaak te pakken hebt valt er online meer dan genoeg te beleven. Als je een echte Ridge Racer fan bent moet je je echter afvragen of je aan deze game moet beginnen. Niets zal je herinneren aan de delen die je eerder speelde.

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV en op het web over games, series, films, tech en muziek. Hij streamt sinds kort dagelijks via Twitch, via http://www.twitch.tv/wesleyakkerman.