Recensie: Art of Balance: Touch!

By Wesley | Games, Recensies

In de Nintendo eShop van de Nintendo 3DS is Art of Balance: Touch! te vinden. Je stapelt in deze game blokjes op, in de hoop dat de toren niet omvalt. Hebben we te maken met een Tetris-kloon of valt dat wel mee?

Op digitale downloadplatformen kom je veel goede puzzelspellen tegen. Android, iOS, maar ook Xbox Live en PlayStation Network doen allemaal een duit in dat zakje. Ook Nintendo doet daar vrolijk aan mee, met zaken als WiiWare en de eShop. Deze platformen bieden ontwikkelaars de kans om kleinere games uit te geven, met een kleiner budget. Dat hoeft echter niet te betekenen dat die spellen magere ervaringen bieden.


Neem nou Art of Balance: Touch!. Oplettende Nintendo-liefhebbers kennen Art of Balance waarschijnlijk nog van de Wii, daar hij eerder op WiiWare is verschenen. Het doel van het spel is om een zo stapel te maken van de blokjes die je aangereikt krijgt. Met de Wii Remote wijs je het blokje aan, pak je het blokje vast en zet je hem voorzichtig op de stapel. Met de nadruk op voorzichtig: dankzij een fantastische engine – de basis van een game – is de kans groot dat de toren omvalt.

Ditzelfde spel is nu uitgekomen op de Nintendo 3DS en is te downloaden via de eShop. Wederom krijg je de opdracht een toren te bouwen van allerlei blokjes. Je pakt dit keer zo’n vormpje vast met je stylus en plaatst hem waar je hem hebben wil. Ook hier is het oppassen geblazen, want de toren valt om wanneer hij uit balans raakt. Speel je dus te snel of te slordig, dan moet je gewoon opnieuw beginnen. Een passende consequentie voor je logheid.


De manier hoe je de blokjes opbouwt, doet een beetje denken aan dat andere bekend spel met blokjes. Vallende blokjes, welteverstaan: Tetris. Gelukkig blijft het bij de vergelijking van blokjes opstapelen. Waar het er in Tetris om draait lijnen van die vallende blokjes weg te werken – zodat het scherm niet gevuld wordt – draait het in Art of Balance toch echt om iets anders. Het balanceren van blokjes, zoals de naam al deed vermoeden. Daarnaast bevatten beide spellen andere type blokjes, zodat je niet kunt spreken van een Tetris-kloon. Maar goed ook.

Om niet te snel in herhaling te vallen, introduceert de ontwikkelaar een aantal afwijkende spelelementen. Zo is er een glazen blokje die niet meer dan twee andere blokjes kan dragen. Zet je er een derde bovenop, dan spat hij uit elkaar. Dat kan zowel voordelig als nadelig werken. Soms klettert je toren zo naar beneden dat je er niets meer mee kunt. Het komt echter ook wel eens voor dat het de bedoeling is om je toren naar beneden te laten komen – en dan wordt het pas puzzelen geblazen.

De echte uitdaging zit hem in de timer-gerelateerde puzzels. Het spel bevat handenvol opdrachten waarbij je rekening moet houden met een klokje, die langzaamaan afloopt. Haal je het niet binnen de tijd, dan ga je af. Timer-blokjes zijn weer een stapje hoger. Die hebben vaak maar een seconde of twee te leven, waardoor je snel moet denken. Of je bouwt een constructie waarbij je de steun van een dergelijk blokje helemaal niet nodig hebt – dat is aan jou.

Op audiovisueel gebied heb je niets te klagen. De werelden zien er allemaal goed verzorgd uit, met felle kleurtjes en zonder scherpe kartelrandjes. De muziek is heel passend: rustgevend, met een lichte beat. Voor dat kleine bedrag haal je een puzzelspel van formaat binnen op je 3DS. Art of Balance: Touch! Speelt lekker, biedt (steeds nieuwe) uitdagingen en maakt op fantastische wijze gebruik van de 3D-functionaliteit van het apparaat. Puzzelfans, verzamel u en haal deze game binnen.

Cijfer: 8,5 

Like this Article? Share it!

About The Author

is mede-oprichter van Spotlight!TV en een freelance journalist gespecialiseerd in de Nederlandse gamesindustrie. Schrijft op Spotlight!TV over games, series, films, tech en muziek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>