Recensie: The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

By Rick Barends | Artikelen, Games, Recensies

The Elder Scrolls loopt als een rode draad door mijn leven als gamer. Van Daggerfall tot Skyrim; elke The Elder Scrolls game heb ik gespeeld. Met de komst van de PS4 is er echter een leegte ontstaan, en het is aan The Elder Scrolls: Tamriel Unlimited (ESOTU) om deze leegte op te vullen. Krijgt ESOTU een ‘arrow to the knee’? Of voelt deze game aan alsof ik in Sovngarde ben aangekomen?

Ik wil eerst even wat vertellen over deze recensie. Gedurende mijn jaren als schrijver voor gaming websites heb ik al ettelijke reviews over mmorpg’s geschreven, en ik weet dan ook dat een normale twintig tot dertig uur niet volstaat voor een volledige review. Deze games zijn nou eenmaal enorm groot, met enorm veel content. Voor deze recensie heb ik al meer dan veertig uur gespeeld, maar ben nog steeds niet bij de level cap van 50. Over de endgame content (content die na level 50 aangeboden wordt zodat je de game blijft spelen) kan ik dus nog niets schrijven. Ook over de PvP sectie kan ik nog niet veel kwijt; door mijn lage level kan ik wel meedoen, maar zal ik geen potten kunnen breken op het strijdtoneel. Er volgt dus nog een tweede review over enkele weken.

The Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited

Eindelijk een TES mmorpg

De wens van een zeer grote groep TES (The Elder Scrolls) fans is eindelijk waarheid geworden; na jaren van zeuren en bedelen is er een TES mmorpg game uitgebracht. Vorig jaar al werd ESO (The Elder Scrolls Online) op de PC uitgebracht, maar dat was zeker in het begin geen onverdeeld succes. Het grootste punt van kritiek was dat er geen ‘feeling’ was met de TES franchise. Bethesda en Zenimax schrokken van de kritieken, en hebben de schouders eronder gezet om de game te verbeteren. Na een jaar hard werken is het ze gelukt; ESOTU op de consoles en ESO op de PC voelen beide aan als een volwaardige TES mmorpg. Welkom in de wereld van The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited.

Een mmorpg is nou eenmaal niet hetzelfde als een rpg op een console. Voor de gemiddelde console gamer is dit dan ook stap die moeilijk in één keer te nemen is. Bij elke rpg op de console draait het alleen om jou; jij bent de held, degene waar het om draait, en degene die de wereld van de ondergang moet redden. In een mmorpg is dat ook zo, alleen zijn er met jou nog duizenden anderen die ook dit verhaal spelen. Zo ook in ESOTU; de kwaadaardige god Molag Bal wil Tamriel veroveren en aan jou de taak om dit te voorkomen. Dat je dit met duizenden anderen tegelijkertijd doet is gewoon hoe een mmorpg werkt; deal with it.

ESOTU is meer dan alleen een rpg

Na het creëren van je character, het kiezen van je factie, en je ras, kun je aan de slag met deze game. Het kiezen van een factie (Ebonheart pact, Daggerfall covenant, of Aldmeri Dominion) is belangrijk als je samen met je vrienden wilt spelen; iedereen moet bij dezelfde factie zitten, anders speel je in een ander deel van Tamriel en kun je niet samen spelen. Bij elke factie horen verschillende rassen, dus ook daar moet je even naar kijken.

Wanneer het spel begint, bevind je je in een cel. Nadat je uit die cel bevrijdt wordt (oblivion iemand?) mag je je een weg naar de wereld van Tamriel vechten middels een kleine tutorial. Daar aangekomen gaat er een wereld voor je open waarin je van alles kan doen. Tot hier lijkt de game op een echte TES game, maar schijn bedriegt. Deze game brengt zoveel meer dan alleen de main quest. Het is echter aan jou of je de mmo ervaring gaat beleven, of dat je als de doorsnee console gamer de game na pakweg 80 uur uitspeelt, weglegt, en er niet meer naar om kijkt. In ESOTU ben je namelijk onderdeel van een levende wereld waarin iedereen zijn rol kan, en mag spelen.

In ESOTU is het mogelijk om je aan te sluiten bij guilds, en dan heb ik het niet alleen over de fighters guild, mages guild of the undaunted guild. Nee, ik heb het over guilds die door spelers zelf zijn aangemaakt. Guilds met een eigen opslagplek voor geld en items, guilds met een eigen guild winkel waar jij je gecrafte gear en gemixte potions kan verkopen aan je guild leden. Maar ook zijn deze guilds er voor, om jou in contact te brengen met andere spelers. Samen kun je dan dungeon raids doen, of er samen op uit trekken om op zoek te gaan naar bazen en instances. Deze guilds maken de game een stuk leuker en socialer, en zullen je stimuleren om veel meer te gaan doen in ESOTU.

Matige graphics en enige bugs

ESOTU is qua graphics een teleurstelling. Natuurlijk is het een mmorpg en kun je geen GTAV graphics verwachten, maar ik had wel iets meer verwacht dan de graphics van Skyrim op de PS4. Van een afstand ziet alles er heel gelikt uit, maar als je dichterbij komt schieten er, door alle pixels, spontaan tranen in je ogen. Er is nog wel meer aan de hand met ESOTU. Zo heb je met regelmaat dat je character niet meer deel neemt aan de game; je spells en abilities doen dan helemaal niks meer, en je vijanden en de npc’s zien je niet meer staan. Dan is de enige oplossing om opnieuw in te loggen in de game. Ook is het ontbreken van een tekstchat erg jammer. De area voice chat werkt gewoon niet zo goed als het idee erachter, en contact maken met de mensen om je heen is moeilijk. En dan als laatste de vijanden die plotseling midden in het gevecht terug lopen naar hun standplaats met een geheel volle health bar. Dit is op zijn minst frustrerend te noemen wanneer je bezig bent met een supersterke tegenstander.

The Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited 5

Keuzes en PvP

Terug naar de game. Het verhaal van The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is weliswaar niet zo diep als die van een normale TES game, maar wanneer je daadwerkelijk alle conversaties leest zul je je steeds meer betrokken voelen bij de game. Naast de main quest zijn er ook nog talloze side quests waarvan het gros dezelfde opzet heeft. Onderzoek dit, haal dat op, praat met die, en er wordt altijd afgesloten met een gevecht. Maar naast die saaie quests zitten er ook echte pareltjes tussen die je keuzes laten maken. Zo is er een missie waarin je of een dode vader, of een dode zoon aan een magische staf moet verbinden. De een zal voor altijd in de staf zitten, de ander zal de wijde wereld in gaan. Voor wie kies je wanneer beide personen even sympathiek over komen? Dit is maar een klein voorbeeld van dit soort pareltjes.

Alhoewel het verhaal en de side quests je een hele poos bezig zullen houden, ga je ook hunkeren naar iets anders. Vanaf level tien mag je van de game naar Cyrodiil reizen. Een provincie waarin je aan de Alliance War kan mee doen. Dit is een oorlog tussen de drie facties om de heerschappij over Tamriel. In deze PvP setting neem je het op tegen andere spelers van de andere facties. Je vecht om kastelen te veroveren, aanvoerlijnen in te nemen, en om strategische punten ge bezetten. Maar ook kun je hier je kracht testen in een rechtstreeks duel met andere spelers. Iedereen die daar aanwezig is, heeft hetzelfde level. Echter behoud je je abilities waardoor iemand van level 10 het altijd tegen iemand van level 50 zal afleggen. Dit is dan ook direct de reden dat ik daar nog niet ben geweest. Maar het is wel even wat anders, en verandering van spijs doet eten.

Craften, enchanten en nog veel meer.

Een andere manier van de tijd doorbrengen in The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is het craften, enchanten, koken en mixen van items. Zo kun je je eigen armor en wapens maken, je eigen potions mixen, je eten koken, en zelf betoveringen maken om op je gear te plaatsen. Om dit allemaal te kunnen doen, moet je ingrediënten uit de wildernis halen. Het verzamelen van ijzer erts, hout, katoen, runes, en kruiden, maken het voor jou mogelijk om van alles te kunnen maken. Hoe zeldzamer de ingrediënten, en hoe hoger je skill, hoe beter de items. Als speler moet je je wel even goed verdiepen in de materie want het is zeer uitgebreid. Het lezen van een crafting guide, kan je al een heel eind op weg helpen.

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is een topper

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited is een typische massive multiplayer online role playing game, en daarbij komt heel wat meer kijken dan de doorsnee rpg. ESOTU ziet er op het oog wellicht wat oppervlakkig uit, maar zoals met elke mmorpg moet je jezelf willen onderdompelen in de game. De graphics zijn niet uitnodigend, maar dat maakt de diepgang in de gameplay meer dan goed. In plaats van te muggenziften over dat je met zoveel mensen tegelijk speelt, en het verhaal niet zo diep is als een pure rpg, moet je jezelf in het diepe gooien en alles uitproberen. Pas dan zul je de werkelijke potentie van deze game bevatten. Onder het rauwe randje, zit namelijk een pareltje van een game.

Een WTF-moment, een blog, een onzinnig onderzoek, maar ook gewoon een game review. Richard laat alles voorbij komen op Spotlighttv.