Recensie: [REC] 4: Apocalypse

In het vierde deel van de [REC]-serie krijgen we eindelijk meer antwoorden en zien we het mogelijke einde van de serie. Bevredigend of juist niet?

In [REC] 4: Apocalypse zien we de reporter Ángela worden gered uit het gebouw uit de eerste film. Ze wordt meegenomen op een schip om te worden onderzocht. Maar de soldaten en wetenschappers weten niet dat zij het zaad van de demon in zich heeft. Maar zij blijkt niet de enigste met geheimen, want al snel blijkt dat de wetenschappers ook zo hun geheimen en missies hebben. Uiteraard duurt het natuurlijk ook niet lang voordat het gigantisch mis gaat en mensen worden geïnfecteerd met het mysterieuze virus dat ze in een soort agressieve zombies veranderd. En iedereen weet dat er geen hulp gaat komen aangezien ze op een schip zitten die midden op zee is.

rec4

De eerste [REC] film staat voor altijd in mijn top vijf van engste films. Die film was zo enorm beklemmend en bedreigend, iets dat ik zelden erna heb gezien. De tweede film ging door op het principe van de eerste, met de found-footage-stijl, en was ook goed, maar zeker niet zo goed als de eerste. De derde film nam een andere wending door halverwege ineens “normaal” te worden gefilmd en dit nam aardig de sfeer van de film weg. Deze film doet hetzelfde en gaat voor het “normale” filmen in plaats van het found-footage/first-person-filmen uit de eerste film. Hierdoor is de film meteen al een heel stuk minder eng. Het verhaal is verder van origineel naar herhalend gegaan en hierdoor sta je nergens echt meer van te kijken. Het is meer wachten tot het mis gaat en dat is zonde. De makers hadden met de eerste, en ook een beetje met de tweede, een aardig origineel iets gemaakt dat ook nog eens effectief was op het gebied van schrikken. In deze film is dat helemaal weg en is het gewoon een horrorfilm geworden, erg zonde.

Neem hierbij acteurs die standaard acteren en vergeetbare personages en je weet dat de serie al lang voor bij zijn hoogtepunt is. De effecten zijn wel nog steeds prima en er zitten enkele lekkere gore scenes in, maar zo heftig en beangstigend als in de eerste is het nergens meer. Het einde doet zich voor als een afsluiter, maar laat wel een lekker grote deur open voor een eventueel vervolg. De regie komt van Jaume Balagueró, die ook verantwoordelijk was voor het eerste en tweede deel, en waarom hij ineens deze richting heeft gekozen is echt niet te bevatten. Het feit dat hij ook het script heeft geschreven maakt het alleen maar meer verwarrend. Hij heeft de eerste twee films overigens samen geschreven en geregisseerd met Paco Plaza en hierna maakte Plaza deel drie en Balagueró deel vier. Als de twee mannen gewoon de stijl van de eerste twee hadden aangehouden was het ongetwijfeld enger geweest, aangezien een schip op de open zee een aardig gave locatie is. Het derde deel had nog wat humor erin, maar dat heeft deze ook niet en omdat hij zo serieus is werkt hij dan weer niet.

rec

[REC] 4: Apocalypse is helaas een standaard horrorfilm geworden die nergens verrast. De cast overtuigt nergens en de effecten zijn prima, maar zijn gewoonweg veel minder eng als dat ze waren geweest in de oude stijl. Met de eerste [REC]-film hadden de makers iets unieks in hadden en iets dat enorm goed werkte. Waarom ze dat principe de deur uit hebben gegooid weet ik echt niet, maar het resultaat is in een standaard horrorfilm die zelfs nog enigszins ondermaats is. In plaats van deze te kijken raad ik je aan gewoon [REC] nog eens op te zetten midden in de nacht in het donker. Dat is gewoon horror van niveau!