Recensie: Pro Evolution Soccer 2015

Wanneer je de afgelopen jaren de Pro Evolution Soccer-serie in de gaten hebt gehouden of een warm hart hebt toegedragen, dan weet je dat de footie het moeilijk heeft. Maar gelukkig ligt dat vaak niet aan de gameplay – ook in Pro Evolution Soccer 2015 is dat het geval.

Ieder jaar komt er een Pro Evolution Soccer uit. Ieder jaar komt er een FIFA uit. Een vergelijking tussen de twee is daarom onafwendbaar. Daar waar FIFA de afgelopen tijd furore maakt met snelle en flitsende menu’s, nieuwe technieken en altijd de juiste licenties, zien we aan de andere kant PES worstelen met vaak wat houterige animaties, een gebrek aan licenties en het mindere voetbalcommentaar – maar desondanks geniet PES bij mij de voorkeur.

Pro Evolution Soccer heeft wat mij betreft altijd de betere besturingsindeling gehad en daardoor had ik het gevoel meer balcontrole te hebben. Ook lijkt PES zich mettertijd steeds meer te concentreren op waar het om draait in voetbal: het spel, met al z’n tactiek, dieptepasses, tackles en schijnbewegingen. Daar tegenover staat voor mij FIFA, met z’n nadruk op negentig minuten durende actie, tactiekloos voetballen en vooral het rusteloze spel.

pes-2015_eu6kv.T640

Nee, ik zal nooit betere licenties over een beter balgevoel kiezen. Want dat is zo’n beetje de kern van voetbal, zeker als speler die een digitale speler bestuurt. Ook in PES 2015 zien we nog steeds niet alle licenties terug, hebben we ook niet alle cups en moeten we het doen met een soms ietwat onoverzichtelijk menu. Maar wat is het voetballen – het spel zelf – toch van. Dit jaar hebben we meer dan ooit controle over de bal.

Naar mijn idee simuleert PES 2015 het echte veldgevoel. Niet zozeer qua graphics – hoewel de game er stukken beter uitziet dan z’n voorganger (wij speelden de Xbox One-versie), ziet de game er nog wel behoorlijk flets en plat uit. Tijdens de (weinige) cut scenes had ik zelfs het idee met een opgepoetste previous gen game te maken te hebben, maar op het veld blijft er weinig van dat idee over en ademt de game een stadionsfeer uit.

Het publiek en de commentator worden enthousiast wanneer je ineens de bal naar voren speelt en daarmee iedereen verrast (met de kanttekening dat het commentaar wel heel snel repetitief wordt), dus dat voelt goed. Het mooie is, is dat met je tactiek en slim spel ook daadwerkelijk je tegenstanders kunt verrassen – heel de kern van Pro Evolution Soccer lijkt daaromheen gebouwd te zijn. Doelloos schieten levert geen doelpunt op.

Pro Evolution Soccer, vooral 2015, leent zich uitstekend voor rustige potten voetbal, waar je je als speler aanpast op de uitdaging van het team tegenover en je alsnog je eigen strategie kunt toepassen. Het is wel een stuk langzamer dan FIFA 15, maar dat is in mijn ogen geen minpunt. Ik had echt het idee op het voetbalveld te staan, in plaats van mee te doen aan de Michael Bay-versie van de geliefde balsport.

2630131_pes2015_dmm_menu

Qua modes zit het dit jaar ook goed met PES 2015. Master League, Become a Legende (de carrrièremodus), UEFA Europa en Champions Leagues en meer vinden we allemaal terug in de game. Ook lijkt PES eindelijk het antwoord te hebben gevonden op het populaire FUT van FIFA: de myClub-modus. Die mode lijkt sterk op Master League Online, waar het allemaal draait om het opbouwen van het beste team ooit.

Voor alle modes geldt eigenlijk hetzelfde als wat ik in het begin al stelde: de structuur van de menu’s is wat omslachtig en ouderwets, waardoor je soms moeilijk bepaalde opties terugvindt. Dat schaadt bijvoorbeeld myClub, die nog een lange weg te gaan heeft als het om toegankelijkheid gaat, en Master League. Bij de carrièremodus vond ik het raar met heel het team te spelen, in plaats van alleen mijn eigen personage.

Maar goed, in ruil voor die omslachtigheid, minder slicke presentatie en het gebrek aan licenties, krijg je wel veel meer balgevoel en -controle en uiteindelijk een veel beter (opgebouwd) voetbalspel. Wil je toch meer actie, flitsende menu’s en een toegankelijkere myClub/FUT-modus, dan kun je het beter bij FIFA houden. Maar wanneer je tot op heden PES een warm hart hebt toegedragen, dan voel je je meer dan thuis met Pro Evolution Soccer 2015.

One Response to Recensie: Pro Evolution Soccer 2015

1. Pingback: Recensie: WWE 2K15