Recensie: FIFA 15

Elk jaar rond dezelfde tijd ligt er weer een nieuwe FIFA in de winkels, daar kun je van uitgaan. EA probeert natuurlijk elk jaar een verbeterd product op de markt te zetten, maar is ze dat dit keer ook gelukt?

EA heeft opgeschept over betere emoties, betere AI, betere physics en keepersbewegingen, maar bovenal veel betere graphics. Daar moet ik EA wel gelijk in geven, want op de Xbox One en de PS4 ziet FIFA 15 er briljant uit. Echt super goed! Alles is een beetje glad geboend. De menu’s en interface hebben dezelfde vorm als vorig jaar, maar zien er een stuk scherper uit.

Dat is natuurlijk een ding, maar als je echt met een wedstrijd begint zie je pas waar EA zo hard aan heeft gewerkt. Op de nieuwe consoles ziet het er gewoonweg verbluffend uit. De gezichten van de spelers zien er niet helemaal levensecht uit, maar het komt allemaal wel heel dichtbij! Daarnaast zijn de stadions ook veel levendiger, met de fans die nu er nu ook redelijk echt uit zien en het veld dat gedurende de match sporen van het spel laat zien. Het zal nog niet echt de gameplay beïnvloeden, maar het draagt wel bij aan de sfeer.

EA heeft ook zijn best gedaan om het meer op een match te laten lijken die je op tv ziet, met segways naar replays, team sheets en verschillende camerashots. Dit zat natuurlijk al een beetje in de vorige delen, maar het ziet er een stuk meer gelikt uit! Daarnaast is er, om het nog echter te maken, een camera op de doellijn geplaatst zodat er kan worden gekeken of het schot tegen de laat ook echt in doel terecht kwam. Ik moet hier wel een klein minpuntje bij noemen, want, en dat is anders dan bij de vorige delen, je kunt veel van deze segways niet wegklikken en dat is super irritant. Klein minpuntje, maar het blijft knagen.

Messi5FIFA_EASports.v1410517436

Al die echtheid komt ook terug tijdens de gameplay. De physics van de bal zijn dit jaar nog meer getweakt en dat voel je in de afwijking die de bal maakt en hoe de bal over het gras stuitert. Daarnaast zijn de bewegingen van de speler ook verbeterd, al zijn er nog steeds de rare buitelingen of de rare botsingen met andere spelers. Maar, die buitelingen buiten beschouwing gelaten, de spelers hebben nu wel een veel beter balans en betere controle over de bal.

Zelfs lager geplaatste spelers kunnen een verkeerde tackle makkelijk ontwijken. Dit betekent dat de learning curve iets omhoog gaat, maar als je alles eenmaal doorhebt kan je er erg goed gebruik van maken en als een kleine Neymar over het veld dansen. Maar daar komt de verbeterde keeperintelligentie opeens om de hoek kijken. De keepers voelen nu eindelijk als echt en kunnen soms echt hele mooie saves maken. Prachtig om te zien! Dit kan natuurlijk altijd nog beter, want ook de keeper kan soms nog steeds aardig dom doen.

De spelers hebben dit jaar nu ook emoties die invloed hebben op hoe ze zich gedragen en hoe ze spelen, maar dit heeft ook invloed op hun medespelers. Eens verdediger die te veel doorlaat, heeft ook invloed op de keeper. Dit werkt ook de andere kant op. Als een keeper een paar mooie saves heeft gemaakt zie je de verdedigers hem feliciteren, net zoals in het echt. Het is natuurlijk moeilijk te zien of het echt invloed heeft op de gameplay, maar het wordt wel gevisualiseerd. Spelers zien er soms boos of verdrietig uit.

EA heeft duidelijk elk jaar verbeteringen aangebracht aan elk deel, waarvan je kan denken dat het steeds niet echt veel is. Als je al die verbeteringen bij elkaar optelt kom je wel bij een mooie en realistische voetbal game. Dat hebben ze erg goed gedaan. FIFA blijft met daarom met nummer 15 aan de top van de voedselketen staan met zijn super mooie graphics en goede gameplay.